یک جامعه شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

تجمل‌گرایی، مشکل اصلی جوانان امروز در امر ازدواج است

تهران (پانا) - یک جامعه شناس معتقد است تجمل‌گرایی، مشکل اصلی جوانان امروز در امر ازدواج است و این موضوع باعث به وجود آمدن آسیب‌هایی مانند چشم و هم چشمی و مقایسه‌های نابه‌جا شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۵۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تجمل‌گرایی، مشکل اصلی جوانان امروز در امر ازدواج است

محسن سپاسی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ازدواج در دین ما مستحب موکد است اما اگر انسان به گناه آلوده شود، واجب است. جامعه ما به دلیل تجمل‌گرایی که بحث ازدواج گرفتار آن شده با مشکلاتی در این زمینه رو به رو شده است.»

سپاسی بیان کرد:‌ «مثلا جهیزیه نباید برای نمایش‌دادن باشد، بلکه سنتی است که در آن دیگران خانه عروس و داماد را می‌بینند و اگر چیزی کم بود، به آن‌ها هدیه می‌دهند. اکنون متاسفانه جهیزیه روشی شده برای چشم و هم چشمی و چیزهایی خریداری می‌شود که اصلا هیچ کاربردی ندارد.»

وی گفت: «به دلیل این چشم و هم چشمی‌ها کار به جایی رسیده که خانواده‌هایی که دختر دم بخت دارند، راضی به ازدواج فرزند خود نمی‌شوند، زیرا از پس هزینه‌ها بر نمی‌آیند.»

این کارشناس اظهار کرد:‌ «در بعضی دانشگاه‌ها فرهنگی با این عنوان که دو شخص قرار است زیر یک سقف زندگی کنند،  ضروریات زندگی را تهیه کرده و مابقی را در طی زندگی خود فراهم کنند، راه افتاده است.»

سپاسی افزود: «موضوع دیگر فلسفه پاتختی است. که هر شخص در حد توان خود هدیه‌ای را بیاورد تا کمکی به آن زوج شود. امروزه این کار روشی برای به خطر افتادن آبروی اشخاص شده است. به عنوان مثال کارگری با زحمت یک میلیون تومان کادو می‌دهد و با شخص دیگری که بسیار پولدار است، مقایسه می‌شود.»

وی ادامه داد:‌ «سنت‌های حسنه در جامعه ما تغییر کرده است. باید سنت‌ها را تغییر دهیم. مهم‌ترین عامل همین جشن‌های تجملاتی عروسی است که به جای اینکه در ابتدای راه زندگی سرمایه خود برای کار موثری هزینه کنند، صرف عروسی‌های تجملاتی می‌کنند.»

سپاسی گفت:‌ «سنت‌های قدیم در امر ازدواج خوب بوده اما به مرور زمان کمرنگ شده است. باید در این فرهنگ بازنگری کرده و سنت‌‌های حسنه خود را احیا کنیم. به این صورت که سنت‌های حسنه خود را که با مقتضای زمان حذف کرده یا این سنت درستی که جوانان با نام "نه به تجملات" راه‌ انداخته‌اند را ترویج دهیم.»

وی بیان کرد: «اغلب والدین از این مسائل ترس دارند. مثلا خانواده دختر می‌ترسند که اگر جهیزیه کم باشد، باعث سرزنش شدن دختر در آینده می‌شوند یا همچنین پسر اگر از برگزاری عروسی‌های سبک خودداری کند، مورد سرزنش خانواده همسرش قرار می‌گیرد؛ در نتیجه برای این کار واهمه دارد. اما همه این نکته حائز اهمیت در ازدواج را فراموش کرده‌اند که اگر انتخاب درست باشد،  این نگرانی‌ها جایی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار