گردوخاک گسترده در شرق کشور

تهران (پانا) - صبح امروز (۲۸ مرداد)گردوخاک گسترده بسیاری از مناطق استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را فرا گرفت و شاخص کیفیت هوا در بیرجند را به بالاترین سطح آلودگی یعنی ۵۰۰ واحد رساند.

کد مطلب: ۱۴۹۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
گردوخاک گسترده در شرق کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور صبح امروز (۲۸ مرداد) شاخص ساعتی کیفیت هوای «سرایان» در خراسان جنوبی نیز به ۴۲۴ واحد رسید که در محدوده خطرناک برای تمام گروه ها طبقه‌بندی می‌شود علاوه بر خراسان جنوبی، بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان نیز صبح امروز را با گردوخاک و هوای آلوده آغاز کردند. غلظت گردوخاک در برخی مناطق این استان به حدی بوده که شعاع دید افقی در شهرهای زاهدان را به ۲۰۰ و در میرجاوه را به ۳۵۰ متر کاهش داده است.

بامداد امروز وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان به طوفان گردوخاک تبدیل شد که شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی زابل به ۹۰۰ متر کاهش داد.

در شبانه روز گذشته همچنین بادوگردوخاک میدان دید افقی در ایستگاه های هواشناسی «حاجی آباد زیرکوه» در خراسان جنوبی را به ۱۰۰۰،  «بیرجند و قائن» در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ و «نهبندان» در خراسان جنوبی را به ۳۰۰۰ متر کاهش داد.

گردوخاک توفان ترکمنستان در مشهد نشست

تحلیل تصاویر ماهواره هواشناسی و داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی ترکمنستان نشان می‌دهد که منشاء گردوخاک دیروز مشهد، طوفان گردوخاک بامداد (۲۷ مرداد) در عشق آباد ترکمنستان است. بر اساس اطلاعات ایستگاه هواشناسی فرودگاهی عشق آباد این طوفان در نخستین ساعات بامداد دیروز به وقت محلی در این منطقه شکل گرفت و شعاع دید افقی را به ۳۰۰ متر کاهش داد. طوفان برای حداقل دو ساعت در منطقه فرودگاهی عشق آباد ادامه داشت و به‌تدریج به توده عظیم گردوخاک تبدیل شد و به سایر مناطق جنوب و جنوب غرب این کشور نفوذ کرد.

ایستگاه هواشناسی «Tedzhen» در جنوب غرب ترکمنستان نیز پس از ساعاتی با گردوخاک ناشی از طوفان مواجه شد و شعاع دید افقی در آن به حدود ۴۰۰ متر کاهش یافت. توده گردوخاک ناشی از این طوفان حوالی ظهر دیروز وارد مشهد شد و شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۱۰۰۰ متر کاهش داد علاوه بر مشهد برخی مناطق دیگر استان خراسان رضوی نیز روز گذشته با گردوخاک ناشی از این طوفان مواجه شدند.

چشمه‌های تولید گردوخاک ترکمنستان از مهمترین کانون‌های خارجی گردوخاک موثر بر مناطق شرق، شمال شرق و حتی شمال کشور است. گردوخاک این مناطق گاهی اوقات سبب کاهش کیفیت هوا در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و حتی برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار