تأکید وزیر کشور بر حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی

تهران (پانا) - وزیر کشور گفت تشکل‌های مردم نهاد باید با حضور جدی در سازمان‌های بین المللی و با بهره گیری از فرهنگ و عمق تمدن ایرانی، بر تصمیم گیری‌ها در این نهادهای بین المللی اثرگذار باشند.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تأکید وزیر کشور بر حضور تشکل‌های مردم نهاد ایرانی در سازمان‌های بین‌المللی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در اجتماع خیرین و تشکل‌های مردم نهاد به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی، با تاکید بر نقش مهم این نهادهای مردمی، گفت: در یک جامعه بزرگ، پویا و فعال مانند جامعه ایران، نقش مردم بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور با بیان اینکه در نظام مردم سالاری دینی، مردم حرف اول و آخر را می زنند، اظهارکرد: در این نظام، علاوه بر حضور در حوزه های سیاسی مانند انتخابات، باید در حوزه های اجتماعی و اقتصادی نیز این حضور مردم برجسته و بکار گرفته شود.

وحیدی با اشاره به نقش مردم در حل بسیاری از مسائل و بحران‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی، افزود: هرجا مردم حضور داشتند، مسائل ما به سرعت حل شده است و یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز ما همین جدی نبودن حضور مردم است.

وی اضافه کرد: یکی از سخت ترین حوزه‌هایی که مردم بتوانند در آن ایفای نقش کنند، حوزه دفاعی است که حضور مردم در این حوزه بسیار موثر و بلکه عامل پیروزی بوده است. بنابراین وقتی حضور مردم در سخت ترین حوزه ها تجربه شده و اتفاقا موثر هم بوده است، چرا نباید در دیگر حوزه ها از این تجربه استفاده کنیم؟

وحیدی به نقش مردم در حوزه امنیتی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب مسائل امنیتی با حضور مردم حل و فصل شد.

وزیر کشور با ابراز اطمینان از اینکه در حوزه اجتماعی نیز حضور مردم در قالب تشکل های مردم نهاد ، روز به روز قوی تر شود، افزود: در وزارت کشور نگاه ما اول اجتماعی است و بعدا سیاسی و امنیتی ، چرا که اگر در مسائل اجتماعی خوب کار کنیم، کار به مشکلات امنیتی یا کمتر امنیتی نمی رسد.

وی حوزه اجتماعی را دارای ظرفیت‌های بزرگی دانست و گفت: اشتیاق و علاقه‌ای که به کار در این حوزه در جامعه وجود دارد، برخاسته از مکتب و آموزه های دینی است.

وزیر کشور حضور تشکل ها و خیرین در حوزه اجتماعی را تحول آفرین خواند و گفت: علاوه بر حوزه هایی مانند مدرسه سازی و یا خیرین سلامت، خیرین و تشکل ها در حوزه هایی مانند علم و فناوری هم ورود کرده اند.

وحیدی رصد و تمرکز بر خلاءها و مشکلات را در حوزه های اجتماعی جهت شناخت ریشه های آن مهم دانست و گفت: باید ذره بین خود را روی تک تک موضوعات اجتماعی و اقتصادی متمرکز  و بعد شناسایی کنیم و با راهکارهای کارشناسی معضلات و مشکلات را حل کنیم. 

وزیر کشور، توان دولت ها را در حل همه مسائل بخصوص در حوزه های اجتماعی محدود ذکر کرد و گفت: تشکل ها و خیرین باید در نقاطی که مردم و جامعه از آن رنج می برد، ورود کنند و برای حل بسیاری مسائل مانند طلاق، اعتیاد و ... بهترین، شایسته ترین و اهل ترین، خود مردم هستند و البته دولت هم باید حمایت کند و آنجا که نیاز به بسترسازی است، وارد عمل شود.

وی شناخت خلاءها و نظام توسعه هدفمند تشکل های مردمی برای حل مشکلات جامعه را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: یکی از وظایف و فعالیت‌های سازمان امور اجتماعی در همین حوزه است.

وحیدی حضور مردم در تشکل‌های مردم نهاد را مورد تأکید قرار داد و افزود: فعالیت خیرین و حضور در تشکل‌ها حکایت از احساس مسئولیت اجتماعی دارد و همه ما درقبال موضوعات و مسائل جامعه مسئول هستیم و اگر با هم باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ خیری و مشارکت اجتماعی در کشور ترویج شود تا همه احساس مسئولیت کنند، گفت: این احساس مسئولیت باید در همه سطوح استانی، ملی و حتی بین المللی ترویج شود و در سطوح استانی هم مردم باید احساس مسئولیت کنند.

وزیر کشور در توضیح فرآیند برنامه ریزی و اقدام تشکل‌های مردم نهاد، بر هدف گذاری، شناسایی خلاءها و آسیب‌ها و سپس اقدام در قالب شبکه تأکید کرد و گفت: در حوزه بین الملل که همین حالا مساله بحران غزه را داریم ، الان شبکه های مردمی ما در جهان باید فعال باشند.

وحیدی با اشاره به مواضع و اقدامات قابل تحسین رهبر معظم انقلاب و دولت در مساله غزه گفت: باید توجه داشته باشیم که دولت ها محدودیت های خود را دارند و به همین دلیل نقش تشکل ها در این موارد جدی می شود.

وی حضور تشکل های مردم نهاد ایرانی را در نهادها و سازمان های بین المللی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تشکل های مردم نهاد ما باید در این سازمان ها حضور فعال داشته و با استفاده از فرهنگ و عمق تمدنی ایران، در فرآیند تصمیم گیری، قانوگذاری و صدور دستورالعمل ها در این سازمان ها اثر گذار باشند.

وزیر کشور در پایان ضمن تشکر از تقدیر از فعالان تشکل های مردم نهاد و همچنین خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت و دیگر حوزه ها، در تعامل با وزارت کشور برای حل مسائل اجتماعی، افزود: استحکام و سلامت و ارتقای سرمایه اجتماعی وابسته به عملکرد تشکل‌های مردم نهاد هم در حوزه‌های داخلی و هم بین المللی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار