رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی در گفت‌وگو با پانا:

دولت‌ها باید از ایجاد نسل‌های جدید کودک کار پیشگیری کنند

در رابطه با معضل کودکان کار نباید رفتارهای هیجانی داشت

تهران (پانا) - رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی گفت به‌طور کلی دولت‌ها در رابطه با معضل کودکان‌ کار نباید رفتارهای هیجانی، مداخله‌ای و رفع تکلیفی داشته باشند. دولت‌ها باید از ایجاد نسل‌‌‌های جدید کودکان کار یا زباله‌‌گرد پیشگیری کنند.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دولت‌ها باید از ایجاد نسل‌های جدید کودک کار پیشگیری کنند

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درباره معضل کودکان زباله‌گرد در جامعه، بیان کرد: «به طور کلی دولت‌ها در رابطه با معضل کودکان‌ کار نباید رفتارهای هیجانی، مداخله‌ای و رفع تکلیفی داشته باشند. بدنه کارشناسی در این زمینه باید تقویت شود و بخش‌های غیرکارشناسی و هیجانی که صرفا به دنبال ارائه عملکرد بر روی کاغذ هستند، کاهش یابند. این کار هم شامل بخش‌های متولی در دولت و هم شهرداری‌ها می‌شود که باید رفتارها به‌صورت عمقی و موثر باشند.»

محمدی بیان کرد: «اکنون شهرداری‌ها اماکنی برای نگهداری این افراد در نظر گرفته‌اند و به جمع‌آوری آن‌ها اقدام می‌کنند اما به‌طور کلی نباید برنامه‌ها به نحوی باشد که میزان اعتبار و فرصت‌هایی که در زمینه این کودکان آسیب‌دیده در جامعه صرف می‌شود، هدر دادن هزینه‌ها باشد.»

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی گفت: «این در صورتی است که ما به رفتارهای پیشگیرانه از جمله توانمند‌سازی خانواده‌هایی که مستعد آسیب بوده نیاز داریم و از حوزه کارشناسی برای دفاع از حقوق کودک و نهاد خانواده نیاز داریم.»

محمدی ادامه داد: «اکنون مشخص نیست کدام نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی پاسخگو است. ما برای هر معضل در جامعه یک کمیته با تعدد دستگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم اما هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها پاسخ‌گو نیستند. ادامه این روند این دیدگاه را که جامعه باید منتظر بماند تا معضلی مانند کودک‌کار آنقدر رشد کرده که به آسیب‌های غیرقابل جبران برسد، تقویت می‌کند. باید مساله‌مدار به موضوع نگاه کرده و زمینه‌های رشد آسیب را در نطفه از بین ببریم.»

وی درخصوص نقش دولت در کاهش این معضل بیان کرد: «دولت باید از مداخله در این حوزه پرهیز کند و برنامه‌ریزی در این زمینه را به کارشناسان بسپارد و با انتخاب متولی و طراحی برنامه‌هایی مخصوص، موضوع را ریشه‌ای حل کنند. باید مشکلات و معضلات خانواده‌هایی که کودک‌کار تولید می‌کنند، شناسایی شده و به صورت عمقی مشکلات‌ آن‌ها حل شود.»

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ادامه داد: «تا زمانی که با علت معضل بیگانه‌ هستیم، نمی‌توان پیشگیرانه عمل کرد و در نهایت بتوانیم بعد از تولید آسیب در قالب یک رفتار هیجانی برنامه‌ مداخله‌ای تنظیم کنیم.»

محمدی افزود: «نزدیک‌ترین نهاد، سازمان بهزیستی است که باید توانمند شود. اکنون سازمان بهزیستی با یکسری ماموریت‌های ویژه در زمینه زیست بهتر ایجاد شده و قوانینی برای آن تعریف شده است. باید امکان اجرای این ماموریت‌ها نیز به این سازمان داده شود.»

وی گفت: «در حوزه ناتوانی‌ و آسیب‌های اجتماعی دستگاه‌های متعددی ورود کرده و به‌صورت موازی فعالیت می‌کنند در صورتی که هیچ پاسخ‌گویی واضحی در این حوزه وجود ندارد و ادامه این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار