یک جامعه‌شناس مطرح کرد؛

خروج کودکان از خانه‌های حمایتی بهزیستی به دلیل کسب درآمد

درآمد روزانه کودکان کار از روزی ۳۰۰هزار تومان شروع شده و به یک میلیو تومان می‌رسد

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس با بیان اینکه کودکان کار درآمدهای بالایی داشته و اغلب به واسطه این درآمدها خانه‌های بهزیستی را ترک می‌کنند، گفت درآمد این کودکان از روزی سیصد هزار تومان شروع شده و به بیشتر از یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

کد مطلب: ۱۴۹۴۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
خروج کودکان از خانه‌های حمایتی بهزیستی به دلیل کسب درآمد

رضا اسماعیلی، جامعه‌شناس حوزه مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در خصوص معضل کودکان زباله گرد ذکر این نکته ضروری است که این قشر در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند. گروه اول اجیرشدگانی هستند که توسط گروه‌ها به گردآوری زباله یا اصطلاحا طلای کثیف می‌پردازند؛ به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در ایران، بازیافت‌کردن مواد سود اقتصادی بالایی دارد. به همین دلیل کودکانی تحت عنوان تیم جمع‌آوری زباله به کار گرفته می‌شوند و به آن‌ها در مقابل خدمتشان، دستمزدی پرداخت می‌کنند.»

اسماعیلی افزود: «دسته دوم گروهی هستند که به واسطه مشکلاتی که در سیستم خانواده دارند، زباله‌گردی می‌کنند. مثلا والدین معتاد یا بیمار دارند و مجبور بوده برای امرارمعاش و داشتن غذا، زباله‌گردی کنند و با استفاده از بازیافت این زباله‌ها هزینه‌های خود را بپردازند.»

وی ادامه داد: «این دسته محصول ناترازی در نظام اقتصادی و اجتماعی هستند. برای اینکه بتوان برخورد علمی با این قضیه داشت، باید این دو گروه را از یکدیگر تفکیک کرد.»

این جامعه‌شناس درباره نقش بهزیستی در این جریان، بیان کرد: «بهزیستی در واقع باید  کودکانی را که والدین بد سرپرست و یا رها شده دارند، در خانه‌هایی که برای این کار طراحی شده، نگهداری کند. وظیفه اصلی این سازمان ساماندهی، تعلیم و تربیت این کودکان است.»

اسماعیلی گفت: «نتایج نشان می‌دهد که این کودکان درآمدهای بالایی داشته  و اغلب به واسطه این درآمدها خانه‌های بهزیستی را ترک می‌کنند. درآمد این کودکان از روزی سیصد هزار تومان شروع شده و به بیشتر  از یک میلیون تومان نیز می‌رسد.»

وظیفه جمع‌آوری کودکان کار و زباله‌گرد بر عهده شهرداری‌ها است

این کارشناس اظهار کرد: «عمده وظیفه جمع‌آوری کودکان کار و زباله‌گرد برعهده شهرداری‌ها است. آنچه که اصطلاحا سیستم مدیریت اقتصادی و سیاسی قادر به انجام آن است، این است که ضریب نابرابر را در جامعه کاهش دهد تا بتواند برنامه‌های حمایتی از اقشار محروم داشته باشد. از جمله این برنامه‌ها تخصیص یارانه است.»

وی تاکید کرد: «باید به این نکته توجه شود که منظور از حمایت صرفا حمایت معیشتی نیست، بلکه سازمان‌های حمایتی و مراقبتی باید در زمینه‌های مختلف درمانی، بهداشت و فرهنگی خدمات لازم را ارائه دهند.»

فرهنگ مردم در زمینه کودکان‌کار نقش موثری دارد

اسماعیلی گفت: «فرهنگ مردم در این زمینه نیز نقش موثری دارد. حمایت‌هایی که مردم به واسطه ترحم و دلسوزی‌  از این کودکان انجام می‌دهند، باعث می‌شود شبکه‌ای که این کودکان زباله‌گرد را مدیریت می‌کند، سودهای کلان به‌دست آورند. در نتیجه این گروه‌ها از طرفی به استثمار این کودکان پرداخته و از طرفی دیگر موجب می‌شوند سیاست توسعه اجتماعی با محدودیت‌های جدی مواجه شود.»

وی افزود: «حاکمیت در سطح کلان برای کاهش آسیب اجتماعی و نابرابری باید به سمت سیاست‌های گسترش عدالت حرکت کند تا به مفهوم اصلی توسعه برسد و قشری مانند کودکان کار نیز بتوانند به یک زندگی پایدار برسند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار