۵ مرکز نگهداری از معتادان راه‌اندازی خواهد شد

تهران (پانا) - ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بسیج مستضعفین با هدف راه‌اندازی پنج مرکز نگهداری، درمان و توانمندسازی معتادان متجاهر و نیز کیفی سازی عملکرد مراکز و مانایی درمان بهبود یافتگان تفاهم‌نامه همکاری جدید امضاء کردند.

کد مطلب: ۱۴۹۲۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
۵ مرکز نگهداری از معتادان راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری؛ اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آیین مراسم امضای این تفاهم نامه که در سازمان بسیج برگزار شد، گفت: موضوع مواد مخدر امروزه در دنیا یکی از بزرگترین آسیب‌ها برای دولت‌ها و کشورها محسوب می‌شود و تمام کشورهای دنیا به گونه‌ای درگیر این چالش و آسیب بزرگ هستند.

وی افزود: آمارهای رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد که در دنیا تولید، کشت، قاچاق و مصرف مواد مخدر رو به افزایش است و قاچاق و توزیع مواد مخدر در فضای مجازی افزایش روزافزونی یافته و احساس نگرانی جدیدی را ایجاد کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه، پایین آمدن سن اعتیاد در دنیا و تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را از دیگر چالشها خواند.

مومنی افزود: اعتیاد بلایی بزرگ و خانمان سوز برای همه کشورها به ویژه برای کشورهای غربی است، که زمینه گسترش آن را خودشان فراهم کردند.

وی بیان کرد: در افغانستان بیش از ۸۰ درصد تریاک دنیا تولید می‌شود و از زمان حضور کشورهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا، میزان تولید در این کشور قریب به ۵۰ برابر شده است، به طوری که در سال ۲۰۰۰ میلادی که تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن بود، در اواخر دوره اشغال به ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تهدید مواد مخدر صنعتی گفت: پایه اصلی مخدرهای صنعتی، پیش سازها هستند که به خودی خود غیرقانونی نیستند و در برخی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اما این پیش سازها از کشورهای اروپایی و کشورهای صنعتی به افغانستان صادر و در آنجا به متامفتامین تبدیل و مجددا به کشورهای دیگر ارسال می شود.

مومنی افزود: جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دنیا در خط مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و با اقدامات کشور و تمام ارکان نظام که وارد این عرصه شده‌اند، خوشبختانه آمارهای موجود نشان می‌دهد که آهنگ رشد اعتیاد در کشور کنترل و متوقف شده است و این شروع خوبی است.

وی ادامه داد: ما چهار حوزه مقابله، درمان، توانمندسازی و پیشگیری را در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می کنیم و خوشبختانه در این حوزه‌ها همکاری خوبی را از سوی سپاه و بسیج شاهدیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همکاری‌های بسیج مستضعفان در حوزه مقابله با مواد مخدر گفت: از زمان انعقاد نخستین تفاهم نامه تاکنون؛ ۱۰ مرکز نگهداری، درمان و توانمندسازی در استان‌های تهران، قم، مازندران، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، لرستان، مرکزی و خوزستان راه اندازی شده و ایجاد دو مرکز در استان‌های سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری در دست اقدام است.

مومنی تصریح کرد: داشتن انگیزه و اعتقاد و اقدام جهادی موجب شده این اردوگاه‌ها از عملکرد و کارکرد خوبی برخوردار باشند. حفظ ارتباط با بهبود یافتگان بعد از ترخیص نیز باعث مانایی بیشتر در درمان شده است.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود؛ پیشگیری از اعتیاد را یکی از مسائل مهم در امر مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی در بسیج در موضوع پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که تقویت این حوزه می تواند از هزینه‌های بسیار بعدی جلوگیری کند.

همچنین سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم گفت: از سال ۹۷ در کنار ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح‌های مشترکی را عملیاتی کردیم و در کمتر از دو سال و علی رغم شیوع کرونا به تمام تعهدات خود عمل کردیم و اکنون آن مراکز با رعایت استانداردها در حال خدمت‌رسانی به افراد هستند.

وی ادامه داد: در خصوص جنبه‌های برگشت معتادان تدبیر شده است، معتقدیم اگر این مراکز و فعالیت‌هایشان در رسانه ها معرفی شوند می تواند آگاهی‌های بیشتری را به مردم از این خدمت ارایه دهد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: بسیج در خدمت مردم و آرمان انقلاب اسلامی است. اگر در جایی و در هر عرصه‌ای نیاز به حضور بسیج باشد، بسیج با اقدام به موقع و بصیرت به میدان خواهد آمد و مسئولیت به عهده خواهد گرفت؛ پس بسیج یکی از رسالت هایش این است که در خدمت دستگاه‌ها در همه قوا و نهادها باشد، مانند دوران کرونا که ما در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتیم و در چارچوب طرح شهید سلیمانی مبارزه با کرونا را امتداد مردمی بخشیدیم که این، موفقیت‌هایی را به دنبال داشت.

سلیمانی ادامه داد: در این تفاهم نامه که امروز امضاء می شود، پیش از امضاء مراحل آزمون طرح‌ها را طی کرده‌ایم، باور داریم که می توانیم در میدان به آسیب دیدگان مواد مخدر که از عزیزان ما هستند کمک رسانی کنیم. این با همکاری خودشان، خانواده‌ها، خیرین و دستگاه‌ها میسر است که در درجه اول پیشگیری کنیم که پیشگیری مقدم بر همه اقدامات است و از همه ظرفیت‌های بسیج برای آموزش، توانمندسازی و آگاهی‌بخشی افراد به منظور تحقق اهداف حوزه پیشگیری استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: بخش اندکی از جوانان و افراد جامعه به لحاظ مواد مخدر آسیب دیده اند که با طرح‌های درمانی مناسب، کم هزینه و مردم پایه می‌توانیم آنان را درمان کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه خطر مواد مخدر کمتر از تصادفات رانندگی نیست، گفت: همانطور که نسبت به تصادفات و آسیب‌ها بی تفاوت نیستیم نسبت به اعتیاد فردی هم نباید بی تفاوت باشیم، باید همه کمک کنیم و در مدارس، دانشگاه ها، محلات و مساجد آگاهسازی و اقدامات پیشگیری از اعتیاد را شروع کنیم تا افراد به سمت اعتیاد نروند و اگر کسی هم گرفتار بود از این بلا نجات پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار