وزش باد شدید در جنوب کشور

تهران (پانا) - سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در آب‌های جنوب کشور و افزایش ارتفاع موج تا ۲ مترهمچنین وقوع رگبار و رعد و برق در ۱۸ استان هشدار داد.

کد مطلب: ۱۴۹۱۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
وزش باد شدید در جنوب کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: افزایش بیشینه سرعت باد لحظه‌ای تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و در مناطق دور از ساحل در محدوده ۲ متر و بیشتر از پنج‌شنبه تا یک‌شنبه (۱۱ تا ۱۴ مرداد) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی های تجاری و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، شرق و جنوب شرق فارس و ارتفاعات و دامنه در شمال و مرکز فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد، پنج‌شنبه در گلستان، مازندران، شرق گیلان، نیمه غربی خراسان شمالی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان و شرق و دامنه و ارتفاعات در مرکز و شمال فارس، شرق کهگیلویه و بویراحمد و جنوب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

جمعه نیز گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب و مرکز اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات استانهای سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، نیمه غربی کرمان و نوار شرقی فارس و جنوب اصفهان و شنبه مازندران، غرب گیلان، مرکز و جنوب اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب غرب و جنوب کرمان این شرایط جوی را تجربه خواهند کرد.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال وجود دارد.

خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف ، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد نسبتا شدید، گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا چهارشنبه در همدان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، شرق و جنوب سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان و پنج‌شنبه در قزوین، البرز، تهران، سمنان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی و کرمان روی می‌دهد.

حاکمیت این شرایط جوی جمعه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، کرمان، قم، یزد، خراسان رضوی، البرز، جنوب تهران، مرکزی، اصفهان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان و شنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، کرمان، شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان پیش‌بینی می‌شود.

احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال  وجود دارد بنابراین نسبت به پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران، پنج‌شنبه و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در دریای خزر قابل پیش‌بینی است.

در این وضعیت آب‌ و هوایی خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان در قفس و صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک و اختلال در تردد شناورها و فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی وجود دارد و نسبت به منع فعالیت‌های شنا و تفریحی و تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک، محدودیت تردد شناورهای سنگین و نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵متر پنج‌شنبه و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در تنگه هرمز و غرب دریای عمان، شنبه تا سه‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی در این وضعیت جوی وجود دارد و نسبت به منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار