دلیل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.

کد مطلب: ۱۴۹۱۰۳۴
لینک کوتاه کپی شد
دلیل اصلی آلودگی هوای تهران چیست؟

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داریوش گلعلیزاده اظهارکرد: دو روز گذشته هوای شهر تهران در شرایط مناسبی قرار نداشت و دلیل آن ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر تهران بود.

وی با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، مرکزی و یزد نیز در شرایط مشابه قرار داشتند، افزود: البته منشاء آلودگی در این شهرها قدری متفاوت است. به عنوان مثال در شهر یزد اراضی تخریب شده پیرامون شهر و فعالیت صنعتی در این امر دخیل است.

گلعلیزاده میزان مصرف برق به‌صورت میانگین در کشور را در حال حاضر ۷۹ هزار مگاوات ذکر کرد و تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 6000 مگاوات افزایش داشته است و یعنی مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته است و این باعث می شود تا ناکس تبدیل به ذرات معلق ثانویه شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: شرایط کیفیت هوا به گونه‌ای است که باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و در این زمنیه وزارت نیرو باید برنامه‌ای ارائه دهد تا بدانیم در برابر ناترازی چه اقداماتی انجام خواهیم داد.

گلعلیزاده اضافه کرد: شدت مصرف انرژی در کشور نشان می‌دهد که ما جزو سه کشور بالا هستیم و این با درآمد ناخالص ملی مطابقت ندارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست تاکید کرد: بخشی از این مساله به تجهیزات اما بخش دیگر به الگوی مصرف در کشور ما بر می گردد.

وی اضافه کرد: ما ۳۰۰ روز در سال امکان استفاده از انرژی خورشیدی را داریم اما اکنون سهم ما کمتر از یک درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است و قرار بود در طی چهار سال به ۱۱ هزار مگاوات برسیم.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به فواید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهارکرد: اگر تامین انرژی از محل انرژیهای تجدیدپذیر باشد، هم برای اقتصاد کشور مفید است و هم آلودگی‌های محیط زیست را در آینده کاهش خواهد داد.

وی افزود: بیش از ۹۴ درصد تامین انرژی کل کشور از محل انرژی‌های فسیلی است و ما باید وابستگی به انرژی‌های فسیلی را در کشور کاهش دهیم تا آلودگی هوا کمتر شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست تشکیل آلاینده ثانویه ازن را از جمله دغدغه‌های مهم در این ایام دانست و تصریح کرد: ازن جو پایین آلاینده بسیار خطرناک است و با توجه به وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده‌های فرّار که در حضور نور خورشید تبدیل به ازن می‌شوند، نگرانی‌ها در این زمینه بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی آلودگی شهر تهران ذرات معلق با منشاء معدنی و ذرات گردوغبار و کانون‌های اطراف شهر هستند.

گلعلیزاده گفت: وزارت نیرو باید گام‌های مشخص با زمانبندی و هزینه مشخص در این زمینه بردارد و در این زمینه شاخص ارزیابی نیز مشخص باشد، در غیر اینصورت هزینه اصلاح این روند در آینده بسیار بیشتر از امروز خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار