یک کارشناس منابع طبیعی مطرح کرد؛

دولت حقابه‌های گرفته شده از تالاب‌ها را تا حد امکان برگرداند

تهران (پانا) - کارشناس منابع طبیعی گفت دولت باید تا جایی که ممکن است بخشی از حقابه‌های گرفته شده را با صرفه‌جویی آب در بالا دست رها کند.

کد مطلب: ۱۴۹۰۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دولت حقابه‌های گرفته شده از تالاب‌ها را تا حد امکان برگرداند

جهانگیر پرهمت، کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا در خصوص حفاظت از تالاب‌های کشور بیان کرد: «اغلب تالاب‌ها در کشور از بین رفته و دولت باید با تدبیر مناسب از هدررفتن مابقی جلوگیری کند. بسیاری از تالاب‌های آب شیرین مانند دریاچه پریشان در استان فارس که جزو تالاب‌های منحصر به فرد در کشور به‌حساب می‌آید، از بین رفته و احیای آن دشوار است.»

وی افزود: «تالاب گاوخونی و تالاب انزلی از دیگر مواردی  هستند که باید دولت تلاش کند تمامی این تالاب‌ها را تا حد ممکن احیا کند.»

پرهمت گفت: «اکنون دو بحث در اینجا مطرح می‌شود؛ یکی این موضوع که در بالادست این تالاب‌ها حقابه‌هایی گرفته شده است که باید سعی شود بیشتر از این گرفته نشود تا مقدار آب وارده به تالاب‌ها بیشتر باشد.»

وی تاکید کرد: «اگر تالاب‌ها خشک شوند، تبدیل به منشا ریزگرد می‌شوند و دولت باید هزینه زیادی را صرف کرده تا این ریزگردها را از بین ببرد. علاوه بر بحث محیط‌زیست که در آنجا اکوسیسم‌هایی شکل کرفته است، کاهش آب تالاب‌ها باعث می‌شود به دلیل ریزدانه‌بودن سطح خاک، آنجا به منطقه تولید ریزگرد تبدیل شود که در این صورت خسارتی که دولت باید متحمل شود، بسیار بیشتر است.»

وی گفت: «دولت باید تا جایی که ممکن است بخشی از حقابه‌های گرفته شده را با صرفه‌جویی آب در بالا دست رها کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار