یک روان‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بی‌قراری کودکان با بیش‌فعالی اشتباه گرفته می‌شود

تهران (پانا) - یک روان‌شناس گفت امروزه ممکن است بی‌قراری در کودکان با بیش‌فعالی (ADHD) اشتباه گرفته شود، در صورتی‌که این بی‌قراری کودک واکنشی در برابر ناکامی‌ها و خواسته‌هایی است از پدر و مادر دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۰۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
بی‌قراری کودکان با بیش‌فعالی اشتباه گرفته می‌شود

حسین مهاجر، روان‌شناس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «بحث خشونت در کودکان عوامل مختلفی دارد و در این باره نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. در روان‌کاوی دو دیدگاه در این باب وجود دارد، گروه اول معتقدند که خشونت و پرخاشگری در کودکان و بزرگسالان تحت تأثیر محیط اطراف آن‌هاست. در حقیقت پرخاشگری واکنشی در برابر ناکامی‌هایی است که محیط ایجاد می‌کند  و در حقیقت هنگامی که شخص پاسخ نیاز خود را نمی‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد و ‌پرخاشگری می‌کند.»

مهاجر افزود: «مثلا شخصی که نیاز به محبت و‌ پیوند مثبت دارد، در صورت عدم ارضا این نیاز عکس‌العملی پرخاشگرانه نشان می‌دهد. البته پرخاشگری در کودکان گاهی به‌صورت بی‌قراری خود را نشان می‌دهد.»

این روان‌شناس بیان کرد: «امروزه ممکن است بی‌قراری در کودکان با بیش‌فعالی (ADHD) اشتباه گرفته شود، در صورتی که این بی‌قراری کودک واکنشی در برابر ناکامی‌ها و خواسته‌هایی است از پدر و مادر دارد.»

وی گفت: «نگاه دیگری در روان‌کاوی به پرخاشگری وجود دارد که می‌گوید  پرخاشگری ذاتی در درون ما وجود داشته و با میل به پرخاشگری به دنیا می‌آییم و محیط می‌تواند این پرخاشگری را کنترل کند یا به آن دامن بزند.»

مهاجر اظهار کرد: «ممکن است بچه‌هایی باشند که والدین آسیب زننده ندارند و سالم هستند اما فرزندانی پرخاشگر باشند. اینجا بحث سرشت و خلق و خو پررنگ تر است. معتقدم پرخاشگری به‌صورت ذاتی درون همه انسان‌ها وجود دارد که یک محیط خوب می‌تواند آن را کنترل کند. به‌عنوان مثال والدین می‌توانند کمک کنند که عشق به نفرت درون کودک غلبه کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار