معاون برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

برای عبور از بحران سالمندی باید نرخ باروری بالا برود

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت برای عبور از بحران سالمندی باید نرخ باروری بالا برود، البته شاید راه‌های متعدد دیگری باشد اما تمامی آن‌ها موقتی هستند و درمان قطعی نخواهند بود.

کد مطلب: ۱۴۸۹۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
برای عبور از بحران سالمندی باید نرخ باروری بالا برود

انسیه کتابچی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «سالمندی به خودی خود بحران نیست بلکه برهم خوردن ترتیب جمعیتی است که مشکل به حساب می‌آید. این که جمعیت یک کشور به‌طور کلی به سمت میانسالی برود و نیروی جوان و مولد برای تولید کاهش یابد، نگران‌کننده است.»

وی ادامه داد: «اینکه نیروی جوان در کشور برای تولید وجود نداشته باشد و اکثر جامعه افراد سالمند باشند، نوعی بحران است. کودکان و سالمندان قشری از جامعه بوده که توان تولید نداشته و نیاز به مراقبت دارند. باید تعادل بین جمعیت سالمندان با قشر جوان وجود داشته باشد.»

کتابچی تاکید کرد: «اگر این تعادل برقرار نباشد و تعداد جوانان در حیطه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و تولید علم کافی نباشد، تعادل در جامعه بر هم می‌خورد. با توجه به اینکه متولدین دهه 60 و 50 تا چند سال آینده به سمت میانسالی می‌روند، بهتر است هر زوج دو فرزند داشته باشد تا در آینده جایگزین خود باشند.»

معاون برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت گفت: «بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که تک‌فرزند یا حتی بی‌فرزند باشند همچنین بسیاری از زوج‌ها نابارور هستند یا اینکه ازدواجشان به طلاق ختم می‌شود.»

وی افزود: «خانواده‌های بالفعل که نابارور نیستند، در هر جامعه باید تعداد بیش از دو فرزند بیاورند تا جبران خانواده‌هایی که شرایط فرزندآوری ندارند، باشد. به ازای هر زوج بیش از دو فرزند باید متولد شود تا تعادل برقرار شود.»

کتابچی گفت: «چند سال است که نرخ باروری پایین است و اگر نتوانیم این نرخ را به بالاتر از ۲.۱ (نرخ جانشینی) برسانیم با بحران فوق مواجه می‌شویم. برای عبور از بحران سالمندی باید نرخ باروری بالا رود؛ شاید راه‌های متعدد دیگری باشد اما تمامی آن‌ها موقتی هستند و درمان قطعی نخواهند بود.»

معاون برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت بیان کرد: «درمان قطعی به معنای اصلاح سبک زندگی است. به نحوی که مردم به تک فرزندی و بی‌فرزندی قانع نباشند. اکنون در کشورهای توسعه‌یافته این موضوع رواج دارد. باید در جامعه نگاهی که به داشتن بیش از دو فرزند وجود دارد، اصلاح شود و جامعه به خانواده‌هایی که بیش از دو فرزند دارند، نگاه منفی نداشته باشد.»

کتابچی درباره نقش حاکمیت در فرزندآوری گفت: «حاکمیت باید اول از همه استقبال کند و موانع فرزند‌آوری خانوار‌ها را رفع کند. مثلا خانواده‌هایی را که به‌خاطر شاغل بودن مادر یا مشغول به تحصیل‌بودن او نگران بچه‌دارشدن هستند، حمایت کند. حمایت‌های مالی فرزندآوری مثل دادن وام قرض‌الحسنه یا بیمه برای زوج‌های نابارور مفید است.»

وی ادامه داد: «عدم از دست دادن فرصت‌های شغلی، افزایش سنوات به ازای فرزند سوم به بعد و کاهش سن بازنشستگی به ازای فرزند سوم به بعد، تسهیلات و مرخصی‌های چهار ترم برای مادران دانشجو بدون احتساب در سنوات به نوعی رفع مانع محسوب می‌شود و جایزه نیست.»

کتابچی ادامه داد: «این اقدامات که در قانون جوانی جمعیت مصوب شده و هم اکنون در حال اجرا هستند موانع را کمرنگ کرده و خانواده‌های متقاضی فرزند را به سمت فرزندآوری هدایت می‌کند. یکسری مشوق‌های قانون مثل اعطای زمین رایگان برای فرزند سوم به بعد هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و باعث شود خانواده‌هایی که مشکلی برای فرزندآوری ندارند و طبق عرف یک یا دو فرزند می‌آورند، به فکر فرزندآوری افتاده و تشویق شوند.»

معاون برنامه‌ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد ستاد ملی جمعیت قانون جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر بر روی فرهنگ‌سازی باید تاکید کرد. نقش عوامل فرهنگ‌ساز بسیار موثر است. جریان‌ها و تلاش‌های اجتماعی نقش مهمی در این زمینه دارند. منظور ما از فرزندآوری این نیست که هر خانواده 10 فرزند داشته باشند بلکه نهادینه‌شدن این فرهنگ است که خانواده‌ها به بیش از دو فرزند فکر کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار