سهم ۴۱ درصدی زنان از اشتغال در دولت سیزدهم

تهران (پانا) - معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، تاکید کرد از بیش از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم، سهم بانوان ۴۱ درصد بوده و همان طوری که رئیس جمهور شهید قول داده بودند ۵ گام برای حمایت از زنان سرپرست خانوار برداشته شد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سهم ۴۱ درصدی زنان از اشتغال در دولت سیزدهم

انسیه خزعلی در جلسه هیات دولت ضمن ارائه گزارش عملکردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در طول سه سال گذشته، بیان کرد: رئیس جمهور شهید معتقد بودند که باید زنان در تصمیم گیری نقش داشته باشند. دولت سیزدهم اولین دولتی بود که از همان روزهای اول برنامه عملیاتی زمان بندی شده میان مدت، بلندمدت و کوتاه مدت داشت. برای معاونت ۱۹ اقدام تولی گری و ۴۵ اقدام همکاری با دستگاه های اجرایی در زمینه ها مختلف قرار داده شده بود.

وی اظهار کرد: معاونت در سه زمینه سیاست گذاری، وضع قوانین و مقررارت، هماهنگی و رصد و ارزیابی برنامه ریزی داشته و الحمدالله توانسته حرکت های خوبی را در زمینه زنان و خانواده داشته باشد. ستاد ملی زن و خانواده تاکنون دو جلسه تشکیل داده و ان شاءالله در روزهای آینده جلسه سوم تشکیل خواهد شد. شش مصوبه داشته است. صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، اختصاص پست هم تراز معاون وزیر به مشاورین زن که در دولت قبل این پست از زنان گرفته شد و به صورت ابلاغ انشایی بود، اما بحمدالله این موضوع با تاکید رئیس جمهور و اینکه بازآرایی ساختار زنان باید صورت بگیرد، در دولت سیزدهم انجام شد.

معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: کارهایی که در زمینه سیاست گذاری و مقررات انجام شد، بیش از ۳۰ لایحه برای تدوین و اصلاح قوانین انجام شد که برخی اجرایی شد و برخی به مجلس رفته است و برخی در کمیسیون ها است. اختصاص یک درصد تکلیفی از مواردی است که برای اولین بار به زنان و خانواده  اختصاص داده شده است. لوایحی که برای کاهش  ساعت کاری، دورکاری، حق اولاد و عائله مندی، بازنشستگی پیش از موعد، حضانت و گستره اختیارات حاضر، اجرت المثل، اعطای کارنامه مدارس فرزندان به مادر از جمله اقداماتی است که برای بانوان صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: اصلاح موادی از قانون جوانی جمعیت، برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، لایحه مرخصی مادران در بیماری فرزند، درمان ناباروری، لایحه چهارقلوها که بعد از رفتن به مجلس تبدیل به خانواده‌های پرجمعیت شد از دیگر اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام شد. در بخش هماهنگی و برنامه ریزی با دستگاه های اجرایی و دستورالعمل هایی که به طور مشخص رئیس جمهور تاکید داشتند که باید معاونت زنان به عنوان قرارگاه فرماندهی باشد و همه دستگاه های اجرایی به عنوان قرارگاه عملیاتی حضور داشته باشند، ۵ طرح ملی با این اقدام عملیاتی شد.

خزعلی گفت: طرح زندگی و بالندگی  برای آموزش والدین که سه دستگاه همکاری دارند، طرح خانواده و فرهنگ عامه که شش دستگاه همکاری داشتند، طرح کسب وکار پایدار خانواده محور با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شد. طرح حمایت از زوجین روستایی دهه شصتی که سه دستگاه همکاری دارند و طرح هایی که به صورت منطقه ای با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی شده است. در زمینه های مختلف هویت دختران، ازدواج آسان، پیشگیری از طلاق، کاستن از آسیب ها مانند خودکشی و مشکلات زنان سرپرست خانوار و حمایت از زنان نخبه طرح های مختلفی اجرایی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح هایی که در زمینه خانواده اجرایی شده است تاثیر خود را به دلیل ماهیت فرهنگی بعدا نشان خواهد داد. در همین ایام ما شاهد کاهش ۲/۷ آمار طلاق و کاهش ۳۳ درصد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال بودیم . افزایش یک درصدی اشتغال بانوان را داریم. اکنون از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار شغلی که ایجاد شده است، ۴۱ درصد آن به زنان  اختصاص دارد. ۳۰ درصد از مجوزهای صادر شده در کلیه مشاغل نیز به زنان اختصاص دارد و ۸۰ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد. یکی از شعارهای دولت سیزدهم این بود که به زنان سرپرست خانوار توجه کند و ۵ امکان را چه از نظر قانونی و چه از جهت امکانات و حمایت برای زنان سرپرست خانوار فراهم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار