رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

هیچ موردی مبنی بر ابتلا به «تب دنگی» در شهر تهران گزارش نشده است

یک نفر به دلیل ابتلا به تب دنگی جان خود را از دست داده است

تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ موردی مبنی بر ابتلا به «تب دنگی» در شهر تهران گزارش نشده، گفت حدود یک ماه پیش، بیماری تب دنگی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی «شهید بهشتی» و «ایران» شناسایی شد اما این موضوع به معنی ابتلا به تب دنگی در شهر تهران نیست. موارد شناسایی شده جزو موارد وارداتی بودند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
هیچ موردی مبنی بر ابتلا به «تب دنگی» در شهر تهران گزارش نشده است

شهنام عرشی با بیان اینکه هیچ موردی مبنی بر ابتلا به «تب دنگی» در شهر تهران گزارش نشده، اظهار کرد: حدود یک ماه پیش، بیماری تب دنگی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی «شهید بهشتی» و «ایران» شناسایی شد، اما این موضوع به معنی ابتلا به تب دنگی در شهر تهران نیست. موارد شناسایی شده جزو موارد وارداتی بودند. 

وی ادامه داد: اینطور نباید تصور کرد که شناسایی یک بیمار به معنای ابتلای آن بیماری در شهری است که بیمار در آن شناسایی شده است. سیستم بهداشتی و درمانی کشور نسبت به شناسایی بیمار هوشیار بوده و فرد مبتلا شناسایی شده است. شناسایی بیمار نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرهای مشهد، قم و قزوین نیز صورت گرفته است. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تشخیص تب دنگی به منزله و معنای وجود این بیماری نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، پشه آئدس چه آلوده و چه غیرآلوده در شهرهای تهران، مشهد، قم و قزوین که بیمار در آن شناسایی شده، صید نکرده‌ایم. البته این احتمال وجود دارد که پشه در آینده در برخی نقاط کشور وجود داشته باشد. 

عرشی ادامه داد: در حال حاضر، انتقال بیماری تب دنگی در بندر لنگه استان هرمزگان وجود دارد و لازم است موارد مورد لزوم جهت جلوگیری از گزش پشه از سوی افراد و مسافران به شهرها و کشورهای آلوده رعایت شود. البته هیچ محدودیتی هم برای سفر به مناطق مختلف کشور وجود ندارد؛ اگر یک منطقه به پشه آلوده شود، اطلاعات لازم در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اطلاعات مربوط به بیماری تب دنگی را دو بار در هفته به روزرسانی می‌کند، افزود: اطلاعات مربوط به بیماری تب دنگی در سایت  مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر شده و دو بار در هفته به روزرسانی می‌شود. در حال حاضر، ۱۵۱ مورد اتبلا به بیماری تب دنگی گزارش شده و یک نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده است. یک مورد فوتی تب دنگی، بیش از ۸۰ سال سن داشت و در امارات به این بیماری مبتلا شده بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به خبری مبنی بر فوت یک پزشک فوق‌تخصص طرحی در شهر قوچان به دلیل ابتلا به تب دنگی گفت: اخباری درباره مرگ یک پزشک طرحی در شهر قوچان به دلیل تب دنگی در شبکه‌های اجتماعی طی دو هفته گذشته منتشر شد. این خبر شایعه بود و تکذیب شد؛ وی به دلیل بیماری دیگر جان خود را از دست داده بود. مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اطلاعات مربوط به تب دنگی را در اختیار سازمان‌های جهانی قرار می‌دهد. هرگونه تغییر درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های تب دنگی اطلاع‌رسانی می‌شود. 

وی ادامه داد: تغییرات اقلیم و گرم تر شدن هوا در تخم گذاری و توسعه پشه آئدس و بیماری‌های منتقله از آن در دنیا موثر بوده است. در ۵۰ سال گذشته ۱۰ کشور دنیا به آئدس آلوده شدند ولی هم اکنون تعداد این کشورها به ۱۲۰ کشور رسیده است.

عرشی پیش از این نیز با توصیه به خارج نشدن از منزل در هنگام صبح و غروب در مناطق آلوده به پشه آئدس، گفته بود: کسانی که می‌خواهند در این مناطق رفت و آمد یا به این مناطق سفر کنند حتما لباس آستین بلند بپوشند. پشه آئدس به ویژه آئدس اجیپتی، علاقه زیادی به خونخواری از انسان دارد و اگر شرایط مساعد باشد، هر یک ساعت خونخواری کرده و در طول ۲۴ ساعت تعداد زیادی را مبتلا به بیماری می کند و همین مساله عامل همه‌گیری انفجاری این پشه است.

وی بهترین اقدامات برای کاهش بیماری و جلوگیری از همه گیری آئدس را بهسازی محیط و افزایش سواد سلامت افراد و آموزش مردمی در خصوص ویژگی‌های این پشه و بیماری های آن دانست و گفت: افرادی که دچار گزش شده و علائم بیماری همچون تب و بدن درد در آنان بروز می‌کند، باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

منبع : ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار