یک کارشناس محیط‌زیست مطرح کرد؛

مفاهیم محیط‌زیست باید توسط مسئولان فهم شود

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط‌زیست گفت مفاهیم محیط‌زیست باید توسط مسئولان فهم شود. در این رابطه باید ساختاری با مدیریت یک پارچه تعریف شود.

کد مطلب: ۱۴۸۷۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مفاهیم محیط‌زیست باید توسط مسئولان فهم شود

سعید باغخانی، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا درباره راهکارهای کنترل آلودگی هوا و مقابله با این موضوع اظهار کرد:‌ «اساسا ما در حوزه حکمرانی محیط‌زیست، در دو حیطه ساختار و مفاهیم با مشکل روبه‌رو هستیم. این موضوع  در دولت قبل مطرح شد و مراحل مقدماتی را نیز طی کرده بود.»

باغخانی گفت: «مشکل در ساختار یعنی وجود دستگاه‌های موازی در حوزه محیط‌زیست مانند سازمان هواشناسی و زمین‌شناسی که ممکن است دارای فصل مشترک باشند ولی هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.»

وی بیان کرد: «در مباحث دیگر، اموری مثل آمایش سرزمین، موضوع چیدمان کاربری‌ها که سبب کاهش آسیب‌های محیط‌زیستی و آلاینده‌ها می‌شود نیز باید ذیل موضوعات موازی‌کاری رعایت شود.»

باغخانی در ادامه درباره منابع آلودگی هوا، گفت: «آلودگی هوا با دو منبع متحرک و ثابت صادر می‌شود. متحرک مانند صنایع، کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها که وظایفی درخصوص خروجی‌های وارده به محیط‌زیست دارند. البته ملزوماتی در این باره وجود دارد که تا حدودی با استانداردهای لازم در حال پیشروی است اما نیازمند حضور دستگاه‌های نظارتی هستیم.»

وی ادامه داد: «علاوه بر صنایع، کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها که جزو منابع متحرک هستند، خودروها نیز جزو منابع متحرک آلودگی هوا محسوب می‌شوند که در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری اساسی هستیم و متولی آن سازمان محیط‌زیست است. این سازمان باید با همکاری نهادهای دیگر تصمیمی کاربردی در این خصوص بگیرد. به‌طور مثال مشکلی که در حوزه گاز Pm2 وجود دارد این است که این پارامتر مشخصا از خروجی اگزور خودرو نیست و بحث لاستیک خودرو ممکن است تا 6 برابر اگزور، پخش کننده Pm2 باشد، در نتیجه باید به‌صورت دقیق آلودگی هوا توسط خودروها بررسی شود.»

این کارشناس به دوری محیط‌زیست از سیاست‌زدگی تاکید کرد و گفت: «مفاهیم محیط‌زیست توسط مسئولان باید فهم شود. در این رابطه نیازمند ساختاری با مدیریت یکپارچه هستیم. باید نگاه محیط‌زیستی تعریف شود و محیط‌زیست صرفا فانتزی و سیاست‌زده نباشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار