یک کارشناس محیط‌زیست مطرح کرد؛

علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها خودرو‌ها هستند

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط‌زیست گفت علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها خودرو‌ها هستند که بخشی نتیجه مصرف سوخت و بخشی دیگر نتیجه استهکاک لاستیک بر روی معابر است؛ در نتیجه میزان تردد در کلان شهرها باید کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها خودرو‌ها هستند

پدرام جدی، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «آلودگی هوا چند منشا دارد. گاهی آلودگی منشا انسانی دارد یعنی فعالیت انسان‌ها باعث این موضوع  شده؛ مواردی مانند استفاده از خودرو و همچنین فعالیت کارخانه‌ها که باعث افزایش آلاینده‌ها می‌شود.»

وی با بیان اینکه تکنولوژی در تولید سوخت با کیفیت بسیار حائز اهمیت است، گفت: «سوختی که در حال حاضر در اختیار مصرف‌کننده‌ قرار می‌گیرد، استانداردهای لازم را ندارد.»

این کارشناس ادامه داد: «اگر در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها تکنولوژی‌های نوین وارد شود و سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد به نحوی که نرخ بهره‌وری بالا رود، در این صورت مصرف انرژی کاهش می‌یابد که نتیجه آن کاهش آلودگی هوا خواهد بود.»

جدی افزود: «ارتقا کیفیت ناوگان حمل ونقل چه عمومی و چه شخصی از موارد دیگر است که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. اگر بتوانیم شهر را با خودروهای جدید پر کنیم و خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم، به شدت شاهد کاهش آلودگی در هوا خواهیم بود.»

علت اصلی آلودگی در کلان شهرها خودرو‌ها هستند

وی بیان کرد: «علت اصلی آلودگی در کلان شهرها خودرو‌ها هستند که بخشی نتیجه مصرف سوخت و بخشی دیگر نتیجه استهکاک لاستیک بر روی معابر است. در نتیجه میزان تردد در کلان شهرها باید کاهش یابد. می‌توان با روش توسعه حمل‌ونقل عمومی و تنظیم ساعات کاری ادارات، اقدامات مدیریتی در این زمینه انجام دهیم.»

جدی گفت: «در تهران تمرکز دستگاه‌ها وجود دارد. هر وزارتخانه سازمان‌های مختلفی را دارد که در کل میانگین آن بالا است. بسیاری از این ادارات در جایی قرار دارند که دسترسی مترو وجود ندارد.»

این کارشناس اظهار کرد: «موضوع دیگری که قابل بررسی است، موضوع سرویس ادارات است. با این روش وسایلی که تولید آلودگی می‌کنند را کاهش می‌دهیم. شاید این روش برای دولت بار مالی ایجاد کند اما آلودگی در کشور را کاهش داده و آورده‌های متعدد دیگری دارد.»

این کارشناس اظهار کرد: «همچنین بسیاری از نیاز‌های مردم در طی روز رجوع به بانک و ادارات است که اگر بتوانیم اینگونه فعالیت‌ها را الکترونیکی کنیم تا رفت‌وآمد و ترددهای حضوری در سطح شهر کاهش یابد، بسیار اثرگذار است.»

وی گفت:‌ «سازمان حفاظت از محیط‌زیست  به عنوان مجری و ناظر قانون هوای پاک، باید قدرت نظارت بر دستگاه‌هایی مثل وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌های آنان را که متولی اجرای این قانون هستند، داشته باشد. باید جایگاه سازمان حفاظت محیط‌زیست تقویت شده و یا وزارت کشور عهده‌دار این مسئولیت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار