سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پانا؛

راه اندازی سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به تخلفات دستگاه‌های اجرایی

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه گفت دیوان عدالت اداری یک سامانه به عنوان سامانه ۱۲۰ راه اندازی کرده است که همه دستگاه‌های اجرایی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خود را در آن‌جا ثبت می‌کنند تا مورد رصد قرار گیرد این رصد توسط سامانه صورت گرفته و ‌‌در صورت ترک فعل به دستگاه‌های مربوط تذکر داده می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۶۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به تخلفات دستگاه‌های اجرایی

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ماه محرم و شهادت سرور شهیدان، بیان کرد:  عشق به حسین(ع) عشق به همه خوبیها است. تمام وجود امام حسین(ع) مظهر لیاقت، اقتدار و عدالت است. امام الگویی برای همه انسان‌های آزاد اندیش است. در حقیقت مسیری که امام برای ما ترسیم کرده شناسایی حق از باطل، نور از ظلمت و شر از خیر است.   

وی ادامه داد: در این واقعه عبرت‌هایی نهفته است. یکی اینکه که امام با روشنگری برای خلق خدا تا لحظه شهادت درنگ نکرد و برای احیا دین اسلام ناب محمدی، جانش را در راه گذاشت تا ارزشهای اسلامی احیا شود.

جهانگیر بیان کرد: اگر امروز مجالس عزاداری سال به سال با شکوهتر برگزار می‌شود، نشان دهنده حدیثی است که می‌گوید هر پرچمی برا حسین درس انسانیت، اخلاق و شکوه است.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در دو هفته قبل برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات را داشتیم که منجر به پیروزی دکتر مسعود پزشکیان شد که بار دیگر به ایشان و مردم همیشه در صحنه تبریک می‌گوییم. 

وی افزود: ۵۵میلیون رای در دو دوره انتخابات نشانگر مردم سالاری دینی است که در سایه استقلال این نظام، مردم می‌توانند در سرنوشت خودشان شریک باشند. 

جهانگیر ادامه داد: کمتر از شش ماه، سه انتخابات در کشور برگزار شد که نظیرش در دنیا کم است. جا دارد از امنیت‌آفرینان  تقدیر کنیم که برای حفاظت از آرای مردم شهید دادند.

وی ادامه داد: امیدواریم همانگونه که این انتخابات باعث ناکام ماندن دشمنان شد، بتوانیم برای کاهش مشکلات مردم خدمات جدیدی برای آنها بیافرینیم. اکنون که از رقابت‌ها دور شدیم، باید با کمک به دولت مسائل اقتصادی و‌ معیشتی را با سازوکاری که دولت و حاکمیت پیش می گیرد، بهتر کرده و شاهد شرایط بهتری برای زیست مردم باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: همانگونه رئیس محترم قوه قضاییه گفتند این قوه آماده همکاری با دولت برای تحقق شعار سال و اجرای قانون است. 

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم کسانی که در گروه‌های مختلف فعالیت می‌کردند  با پایان یافتن انتخابات رعایت نکات شرعی و ‌اخلاقی را در اظهار نظر های خود داشته باشند و با تفرقه افکنی موجبات خوشحالی دشمن را فراهم نکنند.

جهانگیر در پاسخ به سوال پانا در این باره که رسیدگی به ترک فعل مدیران دستگاه‌های کشور وظیفه این قوه است، حال قوه قضاییه چگونه می‌تواند پیگیر قوانین و بخشنامه‌های معطل مانده شود، بیان کرد: اصلی کلی در پیگیری امور به ویژه آیین نامه‌ها وجود دارد که باید در  جایی که ذینفع امتیازی دارد و این امتیاز نادیده گرفته می‌شود، در صورت شکایت قابلیت پیگرد داشته باشد. در قانون جدید مصوب دیوان عدالت که در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه معاونتی به عنوان معاونت حقوق عامه در دیوان عدالت اداری ایجاد شد که در حقیقت یکی از معاونت‌های قضایی دیوان  است و وظیفه دارد اقداماتی که باعث تضییع حقوق عامه می‌شود را پیگیری کند و نسبت به ابطال بخشنامه‌هایی که موجب تضییع شده اقدام کند.

وی ادامه داد: یک صلاحیتی که ایجاد شد، شناسایی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی بود که مغایر با قوانین و مقررات شرعی صادر شده و نیاز به ابطال دارد. دیوان عدالت اداری یک سامانه به عنوان سامانه ۱۲۰ راه اندازی کرده است که همه دستگاه‌های اجرایی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خود را در آن‌جا ثبت می‌کنند تا مورد رصد قرار گیرد این رصد توسط سامانه صورت گرفته و ‌‌در صورت ترک فعل به دستگاه‌های مربوط تذکر داده می‌شود.

 وی افزود: امیدواریم با رصد توسط معاونت حقوق عامه دیوان، شاهد پیگیری این موضوع در دستگاه‌ها باشیم.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درخصوص رسیدگی به تخلفات ستادهای انتخاباتی گفت: یکی از فعالیت‌ها تشکیل ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی بود که هم در سطح ملی و شهرستانی با تقسیم کارهایی که صورت گرفت پیشگیری موثری با همکاری همه دستگاه ها صورت گرفت. رویکرد اصلی قوه، عدالت انتخاباتی و سلامت انتخابات و همچنین نظارت موثر برای مشارکت مردم بود. در مرحله دوم برگزاری انتخابات، مجموعا تعداد ۳۹۸۰ نفر که تخلفات انتخاباتی کردند، توجیه شدند و ۱۰۰نفر نیز احضار شدند و تذکر برای رفتار خلاف قانون به آن‌ها داده شد .

وی افزود: همچنین ۱۱۳ نفر دستگیر شده و اکثر آنها با اخذ تعهد و تامین مناسب آزاد شدند. در کل تلاش دستگاه قضایی بر این بود که با اقدامات موثر  و پیشگیرانه اجازه تخلف را به بخش‌های مختلف ندهد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اقدامی برای تشکیل مجمع بین‌المللی برای رسیدگی به دعاوی و جرایم بین‌المللی علیه ایرانیان صورت گرفته است، گفت: در خصوص دعاوی بین المللی اقداماتی صورت می‌گرفت اما به پیشنهاد معاونت بین‌الملل قوه قضاییه و با موافقت معاون اول ساختار مجتمع تصویب و به دادگستری استان تهران ابلاغ شده پیش بینی شده هم شعبه حقوقی و هم کیفری هم‌زمان در این مجتمع فعالیت کنند. در حال حاضر فعالیت های حقوقی در شعبه ۵۵ شهید بهشتی به دعاوی حقوقی و ۵۱ شهیدقدوسی به جرایم کیفری رسیدگی می‌کنند تلاش می شود یک شعبه تجدید نظر نیز ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار