یک کارآفرین در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

لزوم راه‌اندازی تعاونی‌ برای کودکان کار بالای ۱۵ سال

کارکردن کودکان در سن زیر ۱۵ سال ممنوع است

تهران (پانا) - یک کارآفرین گفت برای حمایت و کار آفرین‌شدن کودکان کار بالای 15 سال، می‌توان تعاونی‌هایی را راه‌اندازی کرد که این کودکان عضو آن‌ها شوند.

کد مطلب: ۱۴۸۶۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم راه‌اندازی تعاونی‌ برای کودکان کار بالای ۱۵ سال

عطیه فلاح شهیدی، کارآفرین  در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه کار فرد زیر 15 سال غیرقانونی است، درباره حمایت از کودکان کار در دولت آینده، اظهار کرد: «برای حمایت و کار آفرین‌شدن کودکان کار بالای 15 سال می‌توان تعاونی‌هایی را راه‌اندازی کرد که این کودکان عضو تعاونی خودشان باشند.»

کارآفرین حوزه کودکان‌ بیان کرد: «همچنین وسائل کار از طریق تعاونی خریداری شود و آن‌ها سهام‌دار تعاونی باشند. در این صورت به هر میزان که کار کنند به نفع خودشان و گروهشان بوده و جایی برای استثمار آن‌ها باقی نمی‌ماند.»

وی ادامه داد: «به طور مثال اگر می‌خواهند یک چرخ بخرند از طریق تعاونی که همه عضو آن هستند، اقدام به خرید کنند و حتی وسایل کار و تجهیزات از طریق تعاونی خریداری شود زیرا به آن تعاونی وام تعلق می‌گیرد. این کودکان اگر انفرادی کار کنند، مورد استثمار قرار می‌گیرند.»

شروط عضویت در تعاونی مطالعه در طی روز باشد

فلاح شهیدی درخصوص تحصیل این کودکان در تعاونی‌ها، بیان کرد: «این کودکان در کنار تعاونی می‌توانند آموزش هم ببینند. تعاونی باید با قراردادن قوانین در زمینه آموزش، کودکان عضو را وادار به مطالعه و تحصیل کند. مثلا از شروط عضویت، خواندن دو ساعت درس در طی روز باشد و از این طریق به توانمندسازی کودکان بپردازد.»

وی افزود: «این ایده در کشورهای بزرگ برای حمایت از کودکان در حال اجراست و ایده جدیدی نیست. دولت می‌تواند با انتخاب چند تعاونی در حوزه‌های مختلف شرایط را آسان‌تر کند.»

کاهش آسیب‌پذیری با قراردادن یک تعاونی برای دختران و زنان 

این کارآفرین گفت: «کودکان اگر به صورت انفرادی فعالیت داشته باشند، آسیب‌پذیری بیشتری دارند، زیرا گروهی ندارند که از آن‌‌ها حمایت کند. حتی در این خصوص می‌توانیم با کمک به تشکیل تعاونی، یک مجمعی را برای دختران و زنان سرپرست خانواده راه‌اندازی کنیم تا آسیب‌پذیری آن‌ها از فضا کاهش یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار