رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی به پانا خبر داد؛

حدود ۴۰ درصد از خودروهای کشور فرسوده هستند

برای مقابله با آلودگی هوای شهرها باید حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد و مطالعات پایه‌ای انجام شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت مهم‌ترین نکته برای اثربخش‌بودن فعالیت‌های دولت آینده در حوزه محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا، تقویت حمل‌ونقل عمومی و از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده است زیرا حدود ۴۰ درصد از خودروهای موجود در کشور فرسوده هستند.

کد مطلب: ۱۴۸۶۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حدود ۴۰ درصد از خودروهای کشور فرسوده هستند

محمد‌صادق حسنوند در گفت‌وگو با پانا درخصوص برنامه‌ریزی دولت آینده برای مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: «مهم‌‌ترین راهکار این است که در ابتدا یکسری مطالعات پایه را پی‌‌ریزی کنند، زیرا ما نمی‌توانیم در کلان‌شهرها سهم منابع انتشار را مشخص کنیم و به مطالعات پایه نیاز داریم.»

وی ادامه داد: «همچنین برای اینکه در کوتاه‌ مدت بتوان به نتیجه رسید، باید به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و از رده خارج‌کردن خودرو‌های فرسوده توجه شود زیرا این موارد بسیار کمک‌کننده است. اما برای نتیجه‌ بخش‌بودن در بلندمدت، همانطور که عرض کردم باید مطالعات پایه و سهم منابع انتشار را تعیین و  در کنار آن روی منابع ثابت کار کنیم و با تقویت آموزش به مردم، الگوی مصرف قابل توجه‌ای را به دست بیاوریم.»

حسنوند افزود: «مهم‌ترین نکته برای اثربخش‌بودن فعالیت‌های دولت آینده در حوزه محیط‌زیست و مقابله با آلودگی هوا تقویت حمل‌ونقل عمومی و از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده است، زیرا حدود ۴۰ درصد از خودروهای موجود در کشور فرسوده هستند.»

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: «در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، نزدیک به ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده را هر سال از رده خارج می‌کردیم، اما طی دو سال گذشته این رقم به ۳۰ هزار یا حداکثر ۶۰ هزار رسیده است.»

وی درخصوص نقش خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا نیز گفت: «خودرو‌های برقی و هر خودروی جدیدی که سوخت فسیلی نداشته باشد، مفید است. به‌عنوان مثال می‌توان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را به سمت خودروهای برقی برد، همانند کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود اما بهتر است با توجه به منابع اندک موجود به جای سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای برقی، دولت خودروهای فرسوده را از رده خارج کند. زیرا این کار تاثیرگذاری بیشتری دارد.»

حسنوند گفت: «البته این به آن معنا نیست که خودروهای برقی اثرگذار ندارد، بلکه بحث اولویت بندی براساس وجود منابع در کشور است..»

وی بیان کرد: «ما باید با منابع رامحدود اولویت‌بندی کنیم. نمی‌توان انتظار داشت که وجود بیست هزار خودرو برقی در شهر اتفاق خاصی رخ دهد؛ هنگامی که منابع محدود هستند، می‌توان با اولویت‌بندی بهترین شرایط را انتخاب کرد که بهترین انتخاب با منابع موجود از رده خارج‌کردن خودرو‌های فرسوده است.»

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: «ما باید برای هر اقدامی شواهد علمی داشته باشیم. باید بر اساس شاخص کمی هر گونه اقدام را پیش ببریم که این اقدام در کاهش آلودگی تا چه میزان موثر است. به‌عنوان مثال شواهد علمی اثبات شده وجود داشته باشد که به ما بگوید وجود ده هزار خودرو برقی در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار