حقوقدان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت شناخت فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس برای قضات

تهران (پانا) - یک حقوقدان بر ضرورت شناخت فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس برای قضات تاکید کرد و گفت: در مواردی ممکن است از این مجازات‌ها به اشتباه‌ استفاده شود، به همین دلیل است که شناخت فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس از مهم‌ترین مواردی است که باید قضات به آن واقف باشند.

کد مطلب: ۱۴۸۶۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت شناخت فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس برای قضات

عباس شیخ الاسلامی، حقوقدان در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «مجازات‌های اجتماعی یا جایگزین بسیار موثر بوده و در مواردی می‌تواند به جای زندان و حبس استفاده شود. در بسیاری از موارد افراد مجرم در زندان اصلاح نشده و ممکن است بدتر شوند.»

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: «بهتر است افراد مجرم با جرم خرد را درون جامعه اصلاح کنیم. مثلا اگر شخص با سرعت زیادی تصادف کرده است، در بیمارستان کار کند تا آثار کار خود را ببیند. یا مثلا اگر پزشکی در جراحی خطا کرده چندین بیمار را رایگان درمان کند تا خیری به جامعه برساند.»

وی افزود: «مجازات‌های جایگزین حبس که در ماده 64 قانون مجازات اسلامی آمده بسیار مثمرثمر هستند اما قضات زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. قضات به دلیل شلوغی و تعدد پرونده‌ها، حبس و جزای نقدی را  راحت‌تر می‌دانند. می‌توان گفت اولین چالش مهم در سر راه اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، عدم تمایل قضات به این مجازات‌ها است.»

این حقوقدان بیان کرد: «چالش بعدی عدم وجود زیرساخت‌های متعدد برای اعمال این مجازات‌ها است. وجود مدد‌کاران اجتماعی و شرکت‌های ناظر از جمله این زیرساخت‌ها است که  باید عملیاتی شود تا زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید تقویت شود.»

شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: «در مواردی ممکن است از این مجازات‌ها به اشتباه‌ استفاده شود و شناخت فلسفه مجازات‌های جایگزین حبس از مهم‌ترین مواردی است که باید قضات به آن واقف باشند.»

وی درخصوص اینکه تقویت این زیرساخت‌ها وظیفه کیست، گفت: «این زیرساخت‌ها باید توسط  قوه‌قضاییه و دولت تقویت شوند و برای این کار از نهادهای مختلف استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که این‌گونه مجازات‌ها برای همه جرایم نیست و نمی‌توان در مواردی که جرم کلاهبرداری و یا آدم ربایی است از آن‌ها استفاده کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار