کارشناس فضای مجازی در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت تقویت آموزش در زمینه تشخیص اخبار درست در فضای مجازی

آگاه سازی در این زمینه لازم بوده ولی کافی نیست

تهران (پانا) - یک کارشناس فضای مجازی گفت باید آموزش در زمینه فضای مجازی تقویت شود، به این معنا که معتبر بودن یا نبودن اخبار به راحتی قابل تشخیص باشد.

کد مطلب: ۱۴۸۳۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تقویت آموزش در زمینه تشخیص اخبار درست در فضای مجازی

آرش وکیلیان، کارشناس فضای مجازی در گفت و‌گو با پانا درباره علت زودباوری مردم نسبت به اخبار فضای مجازی اظهار کرد: «باید آموزش در این زمینه تقویت شود. به این معنا که معتبر بودن یا نبودن خبر به راحتی قابل تشخیص باشد.»

وی ادامه داد: «باید منبع مشخص برای راستی‌آزمایی اطلاعات قرار داده شود. در سطح بین‌المللی منابع شناخته شده‌ای وجود دارد، همچنین سکوهایی وجود دارند که مسئولیت‌هایی در  زمینه انتشار دارند و اگر خبر غلط باشد کنش‌های مخصوص را انجام می‌دهند.»

وکیلیان افزود: «علاوه بر این ماهیت خبر‌های کذب و شایعه به این صورت است که همیشه سریع‌تر پخش می‌شود و حتی جنبه روان شناسی نیز دارد.»

این کارشناس بیان کرد: «آگاه سازی لازم است اما کافی نیست، سازوکاری باید در دسترس همه برای راستی آزمایی وجود داشته باشد.» 

وی در خصوص اینکه این آگاه سازی وظیفه کیست، بیان کرد: «بخشی توسط رسانه‌های رسمی و بخشی دیگر توسط دولت باید شفاف سازی شود. مسئولیت پذیری سکوها برای واکنش به خبرهای غلط، بخشی دیگر از این فرایند است.» 

وکیلیان افزود: «سیاستی تحت عنوان مقابله با خبرهای خلاف واقع در سال ۹۹ توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و یک لایحه قضایی بر این اساس نیز به دولت ارسال شده است. امیدواریم این سیاست با همکاری دولت به ثمر بنشیند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار