رئیس مرکز آمار قوه قضاییه:

ثبت 2 میلیون و 700 هزار قرارداد در سامانه قرارداد الکترونیک وکالت

تهران (پانا) -معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات گفت سامانه قرارداد الکترونیک وکالت با هدف شفاف‌سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شده است که در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت بین وکلا و موکلان تنظیم شده و تبادل مالی بین آن‌ها به صورت شفاف‌ مشحص شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۲۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ثبت 2 میلیون و 700 هزار قرارداد در سامانه قرارداد الکترونیک وکالت

محمد کاظمی‌فرد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی به دنبال دستیابی آسان مردم به خدمات قضایی هستیم، گفت: روزانه ۳ میلیون ورود به سامانه‌های دستگاه قضا را داریم. ما در پنجره الکترونیک قضایی برخی از خدمات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم که در  برنامه هفتم توسعه نیز پیش‌بینی شده بود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه با انجام فعالیت‌های متعدد این مرکز، اکنون 95درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی ارسال می شود، اظهار کرد: سال گذشته با همکاری کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شرکت سپرده‌گذاری و سازمان بورس و اوراق بهادار، اطلاعات بیش از یک میلیون نفر برای تقسیم سهام عدالت به سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری ارسال شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با یادآور شدن این موضوع که سامانه اطلاعات موثر افراد برای شناسایی هوشمند مراجعان حرفه‌ای به دستگاه قضایی راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: این سامانه راه‌اندازی شد تا در مراحل رسیدگی، اطلاعات را در اختیار قاضی در جهت اتقان بیشتر آرا قرار دهد. این کار باعث می‌شود تا جلوی افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای دادرسی را از مسیر عدالت خارج کنند گرفته شود و وضعیت‌هایی چون شاهد حرفه‌ای، محکوم متواری، سابقه‌دار یا خطرناک، ممنوع الخروجی در آن قابل پایش است.

معاون قوه قضاییه اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌های مرکز این است که حرکتی تحت عنوان خدمات جهادی با کمک دفاتر در سراسر کشور آغاز شده و به ۱۷۰۰ نقطه از کشور خدمات ارائه شده است. این خدمات را به صورت دوره‌ای انجام می‌أهیم که به نوعی حرکت جهادی محسوب می‌شود.

کاظمی‌فرد با اشاره به اینکه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بر هوشمندسازی اطلاعات نیز نظارت دارد، عنوان کرد: مراجعانی هستند که در اثر مراجعه متعدد، حرفه‌ای شده‌اند و ما آن‌ها را مراجعان حرفه‌ای می‌نامیم، در همین راستا مجرمان خطرناک را نیز در بانک سامانه اطلاعات موثر اشخاص دسته‌بندی کردیم و به صورت اتوماتیک سامانه آن‌ها به‌روزرسانی می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از تصمیم‌های قضایی با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی در سامانه این مرکز مورد تحلیل قرار گرفته است، گفت: این تحلیل‌ها جهت آموزش و به عنوان دستیار برای همکاران قضایی در جهت پیدا کردن آرای مشابه و متعارض مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به موضوع کاربرد هوش مصنوعی در قوه قضاییه پرداخت و یادآور شد: این ابزار با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و به روزترین روش‌های تبدیل گفتار به نوشتار انجام می‌شود. با استفاده از  دستاوردههای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی، امکان شناسایی هویت به صورت بر خط جهت دریافت شناسه قضایی فراهم شده است.

کاظمی‌فرد در بخشی دیگر از سخنان خود به سامانه قرارداد الکترونیک وکالت اشاره کرد و گفت: این سامانه با هدف شفاف‌سازی قرارداد بین وکیل و موکل راه‌اندازی شده است که در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت بین وکلا و موکلان تنظیم شده و تبادل مالی بین آن‌ها به صورت شفاف‌ مشحص شده است. همچنین ۸ میلیون استعلام از جانب مرکز امور مالیاتی در مرکز ملی تبادل اطلاعات انجام شده است. قرارداد الکترونیک وکالت علاوه بر حمایت از موکل، شفافیت‌های مالی در میان وکلا و قوه قضاییه را به همراه دارد.

وی  در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از پابندهای الکترونیک برای زندانیان گفت: یکی از نوآوری‌ها در قوه‌ قضاییه مرتبط با زندانیان است و سال قبل حدود ۱۸ هزار نفر از این امکان استفاده کردند تا برای گذراندن محکومیت خود خارج از زندان باشند. شرکت‌های تولیدکننده پابندهای الکترونیک همگی داخلی هستند و ظرفیت خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار