رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پانا:

دولت سیزدهم اقدام به ساماندهی آفرودسواران کرد

تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در شرایط بسیار بهتری است

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاطت محیط زیست گفت آفرودسواری طبیعت را دچار دستخوش کرده و بسیار قانون گریز بوده است، اما این دولت اقدام به ساماندهی آفرودسواران کرد؛ این افراد غالبا عاشق طبیعت هستند و آیین‌نامه و شیوه‌نامه داخلی در این خصوص ابلاغ شده است.

کد مطلب: ۱۴۸۰۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت سیزدهم اقدام به ساماندهی آفرودسواران کرد

علی سلاجقه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته محیط‌زیست برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار کرد: دولت شهید رئیسی دولت مردمی و هدفشان تحول بود که این تحول بر یک تفکر و اندیشه استوار بود. در همین راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه تحولی خود را ارائه کرد که هم تحول و هم تغییر در آن وجود داشت.

وی افزود: در این برنامه چند کار مبنا قرار گرفت که یکی از آن‌ها مردم‌پایه کردن بحث محیط‌زیست بود، کاری در راستای مشارکت مردمی همراه با حفظ و حراست از محیط‌زیست کشور.

سلاجقه با بیان اینکه قانون حفاظت محیط‌زیست و شکار و صید در دولت شهید جمهور مورد بازبینی قرار گرفت، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و استفاده از نظرات مختلف شاهد بازبینی این قوانین بودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: تحولات فراوانی طی سال اخیر توسط بدنه کارشناسی محیط‌بانی و مدیران رخ داد و مهم‌ترینش برداشتن حفاظی بود که از مشارکت مردمی جلوگیری می‌کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و فرهنگسازی مبنای اصلی حفظ محیط‌زیست است، عنوان کرد: تغییر فکر و رویه خوبی در این دوره صورت گرفت و در این دولت، رئیس دولت اعتقاد بسیاری به فرهنگ‌سازی و آموزش داشتند و خوشبختانه رویکردها نیز متفاوت شد، به نحوی که مسائل ۴۰، ۵۰ و ۶۰ ساله کشور در این حوزه حل شد؛ البته این مسائل با توجه به قوانین و مقررات و همچنین نظرات کارشناسی حل شد.

معاون ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در این دولت برای حفظ محیط‌زیست، دانش بومی با دانش نوین تلفیق شد، تصریح کرد: در میدان عمل شاهد فعالیت‌های بسیاری از سوی رئیس‌جمهور شهید در حوزه محیط‌زیست بودیم و ما نیز با همین الگو جلو رفتیم و الحمدلله شاهد هستیم دستاوردهای بسیارس به دست آمد.

سلاجقه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور ایران همواره در پهنه بیابان‌زایی و بی‌آبی قرار داشته است، گفت: براساس نحوه بهره‌برداری از این موضوعات در گذشته، حال شاهد شتاب بیشتری هستیم. با توجه این شرایط شروع به فعالیت‌های مختلف در بُعد داخلی و بین‌المللی کردیم که نتیجه آن امضای چندین توافق‌نامه و تفاهم‌نامه با همسایگان و کشورهای مختلف بود.

وی در رابطه با ادغام سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: همچنان بر این موضوع اعتقاد دارم، زیرا حراست از منابع حیاتی کشور نباید در بین چند دستگاه تقسیم شود و مدیریت چندگانه داشته باشد.

معاون ریاست‌جمهوری با بیان اینکه به تغییر اقلیم باید به عنوان یک واقعیت نگاه کرد، گفت: با این رویکرد در برنامه هفتم نگاهی خوب به این موضوع شد، نشست‌های علمی و پژوهشی در رابطه با تغییر اقلیم داشتیم و نتیجه آن تشکیل هاب تغییر اقلیم در پژوهشکده محیط‌زیست شد، هابی که صرفا ملی نیست و آماده همکاری با کشورهای همسایه است.

سلاجقه در پاسخ به پانا درخصوص ساماندهی آفرودسواران در کشور، تصریح کرد: آیین‌نامه طبیعت‌گردی مصوب و ابلاغ شد که در آن نحوه رفتار قانونمدارانه با طبیعت مشخص شده است. متاسفانه بسیاری از ضربه‌هایی در حوزه محیط‌زیست می‌خوریم ناشی از احترام نگداشتن به این قوانین است. آفرودسواری طبیعت را دچار دستخوش کرده و بسیار قانون گریز بوده است، اما این دولت اقدام به ساماندهی آفرودسواران کرد؛ این افراد غالبا عاشق طبیعت هستند و آیین‌نامه و شیوه‌نامه داخلی در این خصوص ابلاغ شده است. شخص آفرودسوار وقتی آگاه شود، قطعا به طبیعت آسیب نخواهند زد، امیدواریم تمامی دستگاه‌ها در کنار ما قرار بگیرند تا به نحو مطلوب شاهد ساماندهی آفرودسواران باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه آخرین وضعیت ارزیابی‌های زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار، گفت: پس از بازدید به این نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود و سناریوهای متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه است. همچنین مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه‌حصار را فقط به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و روی آن نظارت خواهیم داشت.

همچنین در پایان این مراسم از کتاب «راهنمای قیمت‌های محیط‌ زیستی» توسط علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نورالله مرادی، معاون آموزش مشارکت‌های مردمی رونمایی شد.

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دولت صادق الوعد است و شهید رئیسی به ما یاد دادند که صادقانه با مردم حرف بزنیم این دولت پای کار آمد و به وظایف خودش درخصوص دریاچه ارومیه عمل کرد.

 وی افزود: در بحث دریاچه ارومیه آیت‌الله رئیسی و دستگاه‌های مرتبط به صورت میدانی ورود پیدا کردند، همچنین به دلیل بارش رحمت الهی، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته در شرایط بسیار بهتری است.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان یادآور شد: تبخیر امری طبیعی است و حتی در اقیانوس‌ها نیز زمانی که تبخیر رخ می‌دهد، تراز آب کم می‌شود، دریاچه ارومیه هم از این قاعده مستثنی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار