معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پانا:

آمار ازدواج در کشور تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی است

در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد/ در سال جاری میزان بیکاری در کشور کاهش یافته و به شاخص ۱۶ درصد رسیده است

تهران (پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت آمار ازدواج در کشور تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی است، متغیرهای کلانی مانند شاخص تورم و به‌صورت خاص مساله مسکن که در فرهنگ ایرانی مهم و کلیدی است.

کد مطلب: ۱۴۷۹۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
آمار ازدواج در کشور تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی است

سینا کلهر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های ما رصد بحث ازدواج در کشور است و به صورت فصلی گزارش‌هایی را در این خصوص داریم که به دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط فرستاده می‌شود.

وی افزود: سه شاخص ازدواج در کشور داریم که وضعیت موجود را با آن می‌سنجیم؛ اولین شاخص آمار تعداد ازدواج در کشور است که براساس این شاخص در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۴۰ هزار کاهش ازدواج در کشور داریم، البته نباید فراموش کرد که جمعیت جوان کشور نزدیک به ۷ میلیون نفر کاهش پیدا کرده و به همین دلیل وقوع ازدواج کاهش یافته است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: شاخص دوم آمار جمعیت به ازای هر هزار نفر(مرد و زن) است که از هر هزار نفر، ۶ واقعه ازدواج داشته‌ایم و یعنی ۱۲ نفر ازدواج کرده‌اند؛ این شاخص دقیق نیست، زیرا براساس شاخص سوم تعداد ازدواج به ازای هر ۱۰۰۰ نفر زن هرگز ازدواج نکرده‌است که برای سال گذشته، ۴۴ نفر ازدواج کرده‌اند و این شاخص دقیق‌ترین شاخص است.

کلهر با بیان اینکه یک روند ثابت درخصوص وقوع ازدواج طی ۴ سال اخیر در کشور وجود داشته است، به سن ازدواج در ایران پرداخت و گفت: سن ازدواج یک مقوله عرفی است و نمی‌توان حداقل و حداکثری مشخص کرد، اما اگر برای دختران سن ۱۵ تا ۴۹ و برای پسران سن ۲۰ تا ۴۹ سال را در نظر بگیریم، اکنون حدود ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند.

سخنگوی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از دختران و پسران ازدواج می‌کنند، تصریح کرد: طی یکسال گذشته یکی از مهم‌ترین کارهای خودمان را به سرانجام رساندیم و آن کار تدوین نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور بود.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که نقشه آمایش ازدواج و طلاق کشور به همه استانداران، ائمه جمعه و دستگاه‌های مرتبط ارسال شده تا تکالیف خود را در این رابطه انجام دهند، گفت: فعالیت خود را در استان‌هایی که در وضعیت قرمز هستند متمرکز کرده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت معاونت امور جوانان ۳ حوزه را شامل می‌شود، بیان کرد: پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس ازدواج حوزه فعالیت ماست که در بخش پیش از ازدواج به مقوله سواد خانواده و مهارت‌های زندگی مشترک پرداختیم. این مقوله در سال ۱۴۰۲ در قالب ۹ هزار کارگاه‌ با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کلهر افزود: همچنین در حوزه پیش از ازدواج دوره تربیت راهنمای خانواده را نیز برگزار کردیم و اکنون نزدیک به هزار نفر مربی خانواده در سراسر کشور داریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه فرهنگسازی در حوزه ازدواج از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت است، تصریح کرد: بخت ازدواج برای دختران در بازه سنی ۱۷ تا ۲۳ سالگی و بالاترین بخت ازدواج برای پسران از سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی است. البته این موضوع در اقلیم‌های گوناگون، متفاوت است.

وی در بخشی دیگر در سخنان خود به برگزاری جشن‌های هفته ازدواج پرداخت و اظهار کرد: از همین امروز و با شروع هفته ازدواج، ۴۷۰ جشن بزرگ نمادین در جهت ترویج و ترغیب جوانان به ازدواج برگزار می‌شود، همچنین هزار اثر رسانه‌ای در همین راستا تولید شده است که در همین هفته اکران می‌شوند.

کلهر در پاسخ به پانا که چرا با توجه به برنامه‌های دولت برای ترغیب جوانان به ازدواج، آمار طی ۴ سال گذشته ثابت مانده است گفت: ازدواج در کشور تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی است، متغیرهای کلانی مانند شاخص تورم و به صورت خاص مساله مسکن که در فرهنگ ایرانی مهم و کلیدی است. طی یک دهه اخیر انباشت عدم توازن مسکن در کشور وجود داشته است؛ متغیرهای کلان زیرساخت و ذهنیت را بنا می‌کند و اگر این موضوع درست شود جوانان به سمت تشکیل زندگی می‌روند.

معاون امور جوانان افزود: طی ۴ سال گذشته تمرکز روی اقدامات خرد بوده که این آمار ثابت مانده است و اگر اقدامات لازم صورت نمی‌گرفت، همین آمار نیز کاهشی می‌شد؛ قطع به یقین اگر متغیرهای کلان روبه بهبودی حرکت کنند آمار ازدواج افزایش می‌یابد.

کلهر در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کمک به انتخاب همسر از طریق صدور مجوز برای مراکز واسطه‌گری از دیگر اقدامات معاونت امور جوانان است، خاطرنشان کرد: ۱۵۰ مرکز در کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت دارند و استان تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین مراکز واسطه‌گری هستند. همچنین پیگیری وام ازدواج نیز از دیگر اقدامات مهم ما بوده است که در همین راستا طی سال گذشته نزدیک به ۱۵۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد.

وی ادامه داد: در دو ماه اخیر ۴۵ هزار وام ازدواج پرداخت شده است و اکنون ۱۷۴ هزار نفر نیز در صف دریافت هستند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه برای کاهش صف دریافت وام بیش از سه بار به نهادهای مختلف و مرتبط نامه رسمی ارسال شده است، گفت: دو مرتبه نیز این موضوع از طریق از طریق وزیر ورزش و جوانان پیگیری شده است.

این مقام مسئول در رابطه با فعالیت مراکز مشاوره خانواده در کشور یادآور شد: طی دو سال گذشته ۱۴ دوره دانش‌افزایی با مشارکت بیش از 5 هزار مشاور تخصصی ازدواج و خانواده برگزار شد و هم اکنون ۸۸۰ مرکز مشاوره در کشور وجود دارد که با رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به دوره‌های قبل همراه بوده است.

کلهر در ادامه به سامانه وصال شیرین اشاره کرد و گفت: این سامانه روی کاهش هزینه‌های جشن ازدواج تمرکز دارد و ۱۴ خدمت مربوط به جشن ازدواج را ارائه می‌کند. با فعالیت این سامانه پیش‌بینی می‌شود که ۳۰ درصد از هزینه‌های جشن ازدواج کاهش یابد. همچنین در این سامانه بخشی تحت عنوان جهیزیه با تمرکز بر وسایل ایرانی وجود دارد که در راستای کاهش هزینه‌ها است و پنج قلم اصلی شامل یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، مبلمان و جاروبرقی پوشش داده می‌شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پرسشی درخصوص اشتغال جوانان اظهار کرد: پس از ۲ دهه در سال جاری میزان بیکاری در کشور کاهش یافته و به شاخص ۱۶ درصد رسیده است. در بسیاری از استانها رقم بیکاری جوانان ۱۴ درصد است و چالش بزرگ حوزه اشتغال، «کیفیت اشتغال» است.

وی درباره آمار طلاق در کشور نیز یادآور شد: تعداد طلاق‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، 6 هزار مورد کاهش یافته است و بیشترین میزان کاهش طلاق در دو استان تهران و البرز بوده است. البته از این میزان کاهش طلاق برداشت کاهش کلی وجود ندارد چون برای محاسبه دقیق باید رقم در بلندمدت لحاظ شود.

سخنگوی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نقشه آمایش ازدواج و طلاق برای جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال است، گفت: ۷۴ درصد ازدواج‌ها در بازه ۱۸ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد در این نقشه استان‌های کهگیلیویه و بویر احمد، چهار‌محال و بختیاری و خراسان شمالی، استان‌هایی هستند که از وضعیت خوبی در نرخ ازدواج برخوردارند، اما نقشه آمایشی نشان می‌دهد که استان‌های سمنان، بوشهر و البرز و تهران و قم دارای وضعیت نارنجی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار