در گفت‌وگو با یک فعال حقوق حیوانات بررسی شد؛

غذا دادن به حیوانات؛ کاری درست یا غلط؟

تهران (پانا) - یک فعال حقوق حیوانات گفت غذا دادن به حیوانات موضوعی است که نمی‌توان به‌طور مطلق درباره درست یا غلط‌ بودن آن اظهار نظر کرد، باید با درنظرگرفتن شرایط متعدد اقدامات لازم انجام شود؛ به‌طور کلی رفتار با حیوانات باید به‌صورت مسئولانه باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد
غذا دادن به حیوانات؛ کاری درست یا غلط؟

سپهر سلیمی در گفت‌وگو با پانا درباره تاثیرات غذا‌دادن به حیوانات، اظهار کرد: «غذا دادن به حیوانات موضوعی است که نمی‌توان به‌طور مطلق درباره درست یا غلط‌ بودن آن اظهار نظر کرد. باید با درنظرگرفتن شرایط متعدد اقدامات لازم انجام شود؛ به‌طور کلی رفتار ما با حیوانات باید به‌صورت مسئولانه باشد.»

وی ادامه داد: «در ابتدا باید بررسی شود که این کار به نفع آن حیوان است یا خیر؛ مثلا بررسی شود که در چه زمانی باید به حیوان غذا داده شود یا اینکه کیفیت غذایی که داده می‌شود به چه صورت است. اگر با بررسی تمامی این شرایط غذا‌ دادن به آن‌ها علمی و منطقی بود، این کار مانعی ندارد.»

سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا غذا‌ دادن به حیوانات شهری باعث افزایش جمعیت آنان می‌شود یا خیر، عنوان کرد: «نمی‌توان نسخه واحدی را در این خصوص ارائه کرد. در مواردی غذا دادن به حیوانات می‌تواند باعث کنترل عامل پراکندگی در آنان شود یا این کار به کاهش پرسه‌زنی‌ منجر شود. در مواردی نیز غذا دادن به حیوانات باعث کاهش  پرخاشگری و  رقابت در بین آن‌ها می‌شود.»

غذادادن به حیوانات باید مسئولانه باشد

این کارشناس افزود: «اما همان‌طور که گفته شد غذادادن به آن‌ها باید مسئولانه باشد؛ مثلا گاهی با دادن غذای فاسد به حیوانات باعث بیماری یا حتی مرگ آن‌ها می‌شویم. ضمن اینکه در مورد حیوانات شهری باید به این نکته توجه داشت که این حیوانات در محیط‌های شهری و دور از انسان زندگی سختی دارند و باید در کنار غذادهی به عقیم‌سازی نیز توجه کرد که در نهایت به مدیریت اخلاقی جمعیت آن‌ها منجر شود.»

غذادادن به حیوانات فارغ از بُعد زیستی، امری مفید است

وی بیان کرد: «البته از بُعد اجتماعی و فرهنگی غذا دادن به حیوانات امری مفید تلقی می‌شود، مثلا هنگامی که شخصی شاهد غذادادن افراد به حیوانات در خیابان باشد، در ذهن خود به اهمیت آن حیوان پی برده و توجهش به آن‌ها بیشتر می‌شود. این کار فارغ از بعد زیستی به‌شدت از بعد اجتماعی و ترویجی اثرات مثبتی دارد و باعث ترویج حیوان‌دوستی بین مردم می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار