یک روان‌شناس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

رسانه قدرت تغییر ارزش‌ها را در جامعه دارد

خانواده‌ها الگوی ابتدایی برای فرزندان هستند

تهران (پانا) - یک روان‌شناس گفت رسانه به‌عنوان عاملی تاثیرگذار می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم ارزش‌ها را تغییر دهد و به‌صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی را به مردم بدهد؛ البته درست است که رسانه تحت تاثیر فرهنگ جامعه است ولی قدرت تغییر ارزش‌ها را دارد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رسانه قدرت تغییر ارزش‌ها را در جامعه دارد

مهسا ساداتی در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد‌: «اکنون جامعه به سمت اضطراب و افسردگی رفته است. همچنین در تبلیغات رسانه‌ای اکثرا از افراد جوان استفاده می‌شود. مثلا افرادی که سایز صفر بوده و صورت‌های بی‌نقصی دارند که با ادامه این روند، ارزش‌ها به‌طور کامل در جامعه تغییر می‌کند.»

وی درباره نقش رسانه‌ها در تغییر این روند، گفت: «رسانه‌ها باید با استفاده بیشتر از افرادی که صورت‌های عمل‌نشده و بدن‌های معمولی دارند، این ارزش‌ها را تغییر داده و نشان دهند که مثلا یک فرد چاق هم می‌تواند زیبا و اثرگذار باشد.»

این روان‌شناس گفت: «رسانه به عنوان عاملی تاثیرگذار می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم ارزش‌ها را تغییر داده و به‌صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی را به مردم بدهد. به‌طور مثال اکنون در رسانه‌ها شخصی که خودروی لوکس داشته باشد اعتبار بیشتری نزد مردم دارد. البته درست است که رسانه تحت تاثیر فرهنگ جامعه است ولی قدرت تغییر ارزش‌ها را دارد.»

ساداتی بیان کرد: «یکی از مشکلاتی که امروزه افراد با آن مواجه هستند، عدم پذیرش سن در آن‌هاست. افراد با عدم پذیرش سن خود به سمت عمل‌های زیبایی می‌روند و در نهایت با ادامه این روند و نگرفتن نتیجه دلخواه، به افسردگی می‌رسند. البته گاهی بعضی از افراد دارای مشکل بوده و رفع نقص جزئی مشکلی ندارد اما اشخاصی که در این عمل‌ها افراط می‌کنند، اعتماد به نفس پایینی دارند و باید بر روی عزت‌نفس خود کار کنند.»

در مدارس درس‌هایی با عنوان خودشناسی قرار داده شود

وی افزود: «عامل مهم دیگر در تغییر ارزش‌ها مدارس هستند. در مدارس درس‌هایی با عناوین مهارت‌های زندگی یا خودشناسی قرار داده شود تا دانش‌آموز از همان ابتدا به خودشناسی رسیده و عزت‌نفس را درون خود تقویت کند.»

این روان‌شناس گفت: «مساله‌ دیگر در تقویت عزت‌نفس، خانواده‌ها هستند که الگوی ابتدایی برای فرزندان خود هستند. مثلا مادران در خانواده می‌توانند گاهی با لباس و چهره‌ای بسیار ساده از منزل خارج شوند این موضوع می‌تواند موجب تقویت عزت‌نفس در فرزند شود این کار موجب می‌شود که فرزندانی تربیت شوند که خود را بیشتر از چیزی که جامعه به آن‌ها القا می‌کند، دوست داشته باشند.»

حضور روان‌شناسان در مدارس تقویت شود

ساداتی راه دیگر برای تقویت عزت‌نفس در جامعه را وجود روان‌شناسان در مدارس دانست و بیان کرد:‌ «راه دیگر وجود روان‌شناسان در مدارس است. البته در مدارس روان‌شناسانی وجود دارد که به مشکلات دانش‌آموزان رسیدگی می‌کنند اما آموزش و پرورش می‌تواند با نظارت بیشتر در این خصوص به تغییر ارزش‌ها در سنین پایین کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار