معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد؛

جمع‌آوری ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی در سال ۱۴۰۲

تهران (پانا) - معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمع‌آوری نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲۶ درصد رشد مواجه بوده است.

کد مطلب: ۱۴۷۴۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد
جمع‌آوری ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی در سال ۱۴۰۲

حبیب‌الله آسوده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: نباید شعار سال را فقط در حد شعار دانست، بلکه باید همانند یک تکلیف به آن نگاه کنیم که موجب تقویت هرچه بیشتر اتحاد میان مردم و کارگزاران می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه در کنار موضوع توانمندسازی نیازمندان، موضوع احسان نیز بسیار مورد توجه است، گفت: احسان در قالب‌ صدقه، زکات و کمک به ایتام امکان‌پذیر است که مردم نقش اثربخشی در این حوزه دارند و باید بیش از پیش تقویت شود.

وی ادامه داد: تقویت احسان و نیکوکاری امکان‌‌پذیر نیست مگر با ترویج. استفاده از روش‌های ترویجی هم باید از سوی کمیته امداد صورت گیرد و هم از سوی خود نیکوکارانی که در این امر خداپسندانه شرکت دارند.

آسوده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، کمیته امداد امام خمینی در سه بخش اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده است، گفت: بخش اول واریز مستقیم پول به حساب کمیته امداد است که از این محل نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شد؛ ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق جمع‌آوری صدقات، ۱۹۰۰ میلیارد تومان در قالب کالا، ۳۷۶۰ میلیارد کمک به ایتام و ۵۳۰ میلیارد تومان در قالب زکات دریافت شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۰۷۳۰ مرکز نیکوکاری مجوز داده شده است، بیان کرد: اکنون بیش از ۸۲۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال هستند که بخش دوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد؛ در سال گذشته ۱۱۷۰۰ میلیارد تومان به حساب این گروه‌ها واریز شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۴۸ درصد از مراکز نیکوکاری مسجدمحور هستند و ۲۰ درصد از این مراکز در روستاها و ۸۰ درصد در شهرها قرار دارند، تصریح کرد: بخش سوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی متعلق به حوزه‌ای است که مردم با مستشاری کمیته امداد به‌صورت مستقیم کمک‌های خود را به نیازمندان پرداخت می‌کنند؛ در این بخش نیز نزدیک به ۲۲۸۰ میلیارد تومان کمک مستقیم خیرین به نیازمندان را داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲۶ درصد رشد مواجه بوده و باید مجددا بگوییم که نگاه مردم همواره نسبت به کار خیر خوب بوده و افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری همایش‌های تکریم از مراکز خیریه استان‌ها گفت: اکنون این همایش‌ها در ۲۲ استان کشور برگزار شده است و ان‌شاءالله تا پایان نیمه اول امسال این همایش‌ها در استان‌های باقی مانده برگزار می‌شود.

آسوده افزود: هدف از برگزاری این همایش‌ها این است که نشان دهیم کمیته امداد همواره در کنار خیرین است. همچنین هدف دیگر دعوت به موضوع امداد است.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود به بحث اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان پرداخت و عنوان کرد: در این طرح مساجد، پایگاه‌های بسیج، هیئات مذهبی و سایر گروه‌های همراه ما بودند و نزدیک به ۴۷ میلیون اطعام و افطاری ساده پخش شد.

آسوده افزود: در طرح اطعام مهدوی در مجموع کمیته امداد ۵۶ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی به گروه‌های مردمی اختصاص داد تا وظیفه اجرای این طرح را برعهده بگیرند و خود کمیته امداد نقش اجرایی در این زمینه نداشته باشد؛ در این طرح بیش از ۱۰ هزار آشپزخانه فعال داشتیم و ۲۲۰ هزار نفر نیز در اجرای این طرح شرکت کردند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان بیش از ۱۴ هزار افطاری با همکاری آستان قدس در معابر مختلف به مردم و روزه‌داران اعطا شد‌، به طرح اکرام ایتام پرداخت و گفت: بیش از ۲۰۱ هزار حامی در این طرح ثبت‌نام کردند که رشد بالای ۵۰ درصدی در کیفیت پرداخت نسبت به سال قبل را شاهد بودیم. همچنین ۵۵ درصد کسانی که در این طرح ثبت‌نام کردند بانوان بودند و هفت درصد از کل ثبت‌نام کنندگان هم زیر ۲۰ سال سن داشتند.

آسوده ادامه داد: از دیگر برنامه‌هایی که در حوزه اکرام ایتام در ماه رمضان انجام شد، فعال‌سازی ربات حامی باش در شبکه اجتماعی «بله» بود که همچنان ادامه دارد. همچنین، پویش به عشق علی نیز در این زمینه با همکاری صدا و سیما انجام شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در موضوع پرداخت فطریه نیز ۴۳ هزار پایگاه در سراسر کشور مجوز دریافت فطریه داشتند، گفت: برنامه دیگری که امسال در ماه رمضان انجام شد، این بود که مردم می‌توانستند در نانوایی‌ها نیز فطریه‌های خود را پرداخت کنند. در این زمینه کل فطریه و کفاره‌ای که تاکنون از سوی نهاد‌های زیر نظر شورای زکات جمع‌آوری شده، ۸۲۴ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۸۷ میلیارد تومان مربوط به کمیته امداد بوده است.

وی بیان کرد: از اوایل مهرماه سال جاری همایش فعالان اقتصادی را در استان‌های کشور برگزار می‌کنیم تا ضمن تشویق آنها، از وجود ایشان برای انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و ایجاد اشتغال برای نیازمندان دعوت شود. همچنین، در حال حاضر آمادگی داریم با تمامی شبکه‌های اجتماعی هم‌افزایی کرده و در کنار کمک‌های مردمی در این شبکه‌ها، ضمن تخصیص مقداری اعتبار از سوی کمیته امداد، بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اظهار کرد: از سامانه‌هایی که بحث دریافت و پرداخت را انجام می‌دهند دعوت می‌کنیم که گزینه کمک‌های مردمی را به شبکه خود اضافه کنند تا با اعتباری که از سوی کمیته امداد تخصیص می‌یابد، مردم و نیازمندان حمایت شوند.

آسوده افزود: همچنین امسال تلاش بر این است که از اول مهرماه برنامه تغییر رویکرد در پرداخت ابزار‌های فیزیکی به سمت ابزار الکترونیک و روش‌های نوین اجرا شود. علاوه بر این موضوع کار جدیدی را برای نذر فناورانه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌دهیم که در این زمینه برنامه‌ای در سامانه آباد ایران جانمایی شده و زمینه برای خرید محصولات فناورانه داخلی و اعطای آن به نیازمندان فراهم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار