یک روانشناس مطرح کرد؛

مدرسه نقش مهمی در کاهش استرس دانش‌آموزان برعهده دارد

تهران (پانا) - یک روانشناس با بیان اینکه نقش‌های فراوانی در رابطه با کاهش میزان استرس برعهده مدرسه است، گفت درست کردن محیطی شاد همراه با رنگ‌آمیزی‌های متنوع کلاس‌ها اولین چیزی است که مسئولان مدارس باید آن‌ را فراهم کنند. همچنین ورزش‌ها و تمرینات صبحگاهی هم بسیار می‌تواند در کاهش میزان استرس دانش‌آموزان اثرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۱۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه نقش مهمی در کاهش استرس دانش‌آموزان برعهده دارد

معصومه‌ حاتمی در گفت‌وگو با پانا درباره کنترل استرس در کودکان و جلوگیری از بروز آن، اظهار کرد: «استرس در کودکان و نوجوانان یک تجربه همگانی است که به دو دسته بهینه و نابهینه تقسیم می‌شود و حتی می‌توان گفت گونه بهینه آن برای شخص در مواردی نیز مفید است؛ در واقع استرس بهینه فرد را برای فعالیت آماده می‌کند. برای مثال می‌توان به استرس دانش‌آموزان در ایام امتحانات اشاره کرد که امری تقریبا منطقی و طبیعی است.»

وی ادامه داد: «اما گونه نا‌بهینه استرس، شخص را از تعادل خارج می‌کند و موجب آشفتگی و بهم‌ریختگی ساعت خواب خواهد شد که یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن آن، استفاده از تلفن همراه در شب و قبل از خواب است. والدین باید سعی کنند تا فرزندانشان قبل از خواب تلفن همراه را کنار گذاشته و بعد از ساعت یازده حتما در خواب عمیق باشند.»

این روانشناس حوزه سلامت ادامه داد: «عامل مهم دیگر در به وجود آمدن استرس نابهینه، تغذیه نامناسب است. دانش‌آموزان باید از غذاهای فست‌فودی مانند پیتزا و لازانیا و همچنین از انواع سس‌های مضر دوری و به جای آن از مغزهای خوراکی و مایعات مفید و خانگی استفاده کنند. علاوه بر این موارد، مصرف صبحانه نیز بسیار مهم است که نباید فراموش شود.»

حاتمی با بیان اینکه یک مادر باید از کودکی فرزند خود را به خوردن صبحانه عادت دهد، بیان کرد: «قبل از رفتن به مدرسه حتما باید وعده صبحانه به‌طور کامل مصرف شود. متاسفانه برخی والدین فرزندان را با آبمیوه‌ها و کیک‌های صنعتی راهی مدرسه می‌کنند که این کار به‌شدت نادرست است و می‌تواند باعث بروز استرس نابهینه شود.»

وی با تاکید بر اینکه عشق‌ورزی مادرانه هم بسیار می‌تواند در کنترل میزان استرس و همچنین عدم بروز استرس نابهینه موثر باشد، گفت: «به‌کارگیری جملات مثبت و مفید همراه با رفتارهای عشق‌ورزانه از سوی مادر به فرزند در هنگام رفتن به مدرسه یا هر مکان دیگر بسیار می‌تواند در کنترل استرس موثر باشد، این مورد نیز باید بسیار توسط خانواده‌ها جدی گرفته شود.»

این روانشناس با تاکید بر اینکه نقش مدرسه نیز در کاهش میزان استرس دانش‌آموزان موثر است، ابراز کرد: «نقش‌های فراوانی در رابطه با این موضوع برعهده مدرسه است. درست کردن محیطی شاد همراه با رنگ‌آمیزی‌های متنوع کلاس‌ها اولین چیزی است که مسئولان مدارس باید آن‌ را فراهم کنند. همچنین ورزش‌ها و تمرینات صبحگاهی هم بسیار می‌تواند در کاهش میزان استرس دانش‌آموزان اثرگذار باشد، در نتیجه کادر مدرسه باید به این موارد توجه ویژه داشته باشند، زیرا یک دانش‌آموز در طول روز حدود نزدیک به 5 تا 6 ساعت از وقت خود را در این محیط می‌گذراند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار