جلوگیری از تخریب محیط‌زیست با استفاده از انواع روش‌های بهره‌وری

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه میحیط‌زیست معتقد است با جایگزین کردن روش بهره‌وری به‌جای بهره‌برداری در حوزه کشاوری، می‌توان از آسیب رساندن به محیط‌زیست جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۹۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از تخریب محیط‌زیست با استفاده از انواع روش‌های بهره‌وری

محمدصابر باغخانی‌پور، کارشناس حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «به طور کلی تولید موادغذایی سبب تخریب محیط‌زیست نمی‌شود. محیط‌زیست بستر توسعه است و هیچ وقت به این معنا نیست که از آن به عنوان ابزاری برای توسعه انسان استفاده نشود. تولید موادغذایی به طور نادرست است که به محیط زیست آسیب می‌زند، اما اگر به نحو صحیح روش‌های استفاده از محیط‌زیست به کار گرفته شود، شاهد آسیب نخواهیم بود.»

بهره‌وری در محیط را با استفاده از سود به جای سرمایه بالا ببریم

وی ادامه داد: «در حال حاضر کشورهای مختلف در حوزه کشاورزی از بهره‌وری به جای بهره‌برداری استفاده می‌کنند؛ بهره‌وری یعنی از سود به جای سرمایه استفاده شود. در کشور ما نیز در حوزه کشاورزی باید بهره‌وری بالا برود تا با این روش هم میزان تولیدات کشاورزی افزایش یابد و هم از تخریب محیط‌زیست جلوگیری شود.»

این کارشناس حوزه محیط‌زیست با بیان اینکه اکنون برای جلوگیری از تخریب خاک از روش‌های مختلف خاک‌ورزی استفاده می‌شود، گفت: «در این روش از خاک در مقابل کود و سموم محافظت می‌شود که به این روش خاک‌ورزی حفاظتی گفته می‌شود. این‌گونه مدل‌ها نه تنها ایرادی ندارد و آسیبی وارد نخواهد کرد، بلکه بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد.»

باغخانی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین عدم افزایش دامداری نمی‌تواند سطح دی اکسید کربن هوا را کاهش دهد، بیان کرد: «فرهنگ‌ها در نقاط مختلف دنیا متفاوت است و هر کشوری به نحوی در پی تولید دام و کنترل میزان دی‌اکسید کربن در هوا است که بیشتر آن‌ها با استفاده از روش بهره‌وری این کار را انجام می‌دهند، در کشور ما نیز چنین موضوعی امکان‌پذیر است و می‌تواند هم در کاهش میزان تولید دی‌اکسید کربن موثر باشد و هم از آسیب به محیط‌زیست.»

وی در پایان یادآور شد: «برای مثال می‌توان با روش‌هایی مانند درختکاری در اطراف دامداری از تولید و شایع‌شدن این گازها جلوگیری کرد و قدمی مثبت در راستای حفظ و حراست از محیط‌زیست برداشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار