معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد؛

استفاده از دانش‌آموزان برای انتقال مفاهیم حوزه سلامت به خانواده‌ها

سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شده است

تهران (پانا) - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت نیاز است ارتقای آموزش در زمینه سلامت به منظور افزایش مشارکت مردمی در این حوزه صورت گیرد و می‌توان با استفاده از مشارکت­دانش‌آموزان اطلاعات لازم درخصوص مباحث سلامت را به خانواده‌ها داد و آن‌ها را به مشارکت در پویش‌های ملی سلامت ترغیب کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۹۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از دانش‌آموزان برای انتقال مفاهیم حوزه سلامت به خانواده‌ها

نشست خبری هفته سلامت صبح امروز، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

فرشیدی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده در ایران مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفته است، گفت: حتی در این خصوص نماینده منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از اجرای طرح‌های پیشگیرانه در جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های سلامت بر اساس اخلاق و نگرش اسلامی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده، گفت: این طرح‌ها می‌تواند مربوط به تمام آحاد بشریت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با یادآور شدن این موضوع که شعار هفته سلامت با عنوان «سلامت من، حق من» از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است، یادآورد شد: از آنجا که شعار سال جهش تولید و مشارکت مردم است، توجه به مشارکت مردمی در امور سلامت از اولویت‌های وزارت بهداشت است و نیاز است ارتقای آموزش در زمینه سلامت به منظور افزایش مشارکت مردمی در این حوزه صورت گیرد.

فرشیدی با خاطرنشان کردن این موضوع که با همکاری آموزش و پرورش، آموزش سلامت به دانش‌آموزان داده می‌شود و بخشی از پویش‌های سلامت در کشور برگزار شده است، گفت: با استفاده از مشارکت­ دانش‌آموزان می‌توان اطلاعات لازم درخصوص مباحث سلامت را به خانواده‌ها داد و آن‌ها را به مشارکت در پویش‌های ملی سلامت ترغیب کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه توجه به بهداشت محیط بسیار باید مورد توجه باشد، تاکید: این توجه آلودگی هوا تا میزان استاندارد تشعشعات را شامل می‌شود. همچنین­ سلامت روان، سلامت تغذیه و سلامت محیط در این زمینه نیز مورد تاکید است و باید کنترل شود.

معاون وزیر بهداشت با یادآور شدن این مبحث که بسیاری از اختلالات جسمی عامل روحی و روانی دارند، بیان کرد: حفظ سلامت روح و روان جامعه به ویژه در گروه‌های نوجوان و جوان، باعث ارتقای سلامت در جامعه و کاهش تنش‌های اجتماعی می‌شود و در همین راستا هر مرکز سراج وزارت بهداشت با حضور ۳ مشاور و روانشناس آماده ارائه خدمات است که طی چند وقت اخیر تعداد این مراکز ۳ برابر شده است.

فرشیدی با اعلام این خبر که سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شده است، عنوان کرد: این یک نشانه خوب برای آغاز افزایش رشد جمعیت در سال ۱۴۰۳ است. همچنین اجرای طرح نفس به منظور کاهش و کنترل سقط جنین در کشور و همچنین افزایش مراکز درمان ناباروری در برنامه‌های این حوزه است که ان‌شاءالله به ثمر خواهد نشست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت خانواده، رشد جمعیت و کاهش بیماری‌های غیر واگیر سه اولویت معاونت بهداشت در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: کنترل مصرف مواد قندی و نمکی همچنین روغن در مواد غذایی از جمله موارد مهمی است که باید بسیار به آن توجه داشت تا به استاندارد‌های مصرف این مواد مضر در جهان برسیم.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ارتقای سلامت با اولویت عشایر در کشور از جمله ملزومات حال حاضر است، گفت: امسال ارتقای سلامت با موضوع دهان و دندان برای یک میلیون و پانصد هزار نفر از عشایر کشور اجرا خواهد شد. همچنین ارتقای سواد سلامت و آموزش‌هایی در زمینه سلامت از اولویت‌های امسال­ وزارت بهداشت برای اجرای شعار سال است.

معاون وزیر بهداشت با اعلام این خبر که غربالگری بیماری SMA نیز یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت‌خانه برای سال جاری است، بیان کرد: این کار به این منظور است تا از تولد نوزادانی که به این بیماری مبتلا هستند پیشگیری شود، چرا که این کودکان در سنین پایین مرگ رنج‌آوری دارند.

وی تغذیه سالم را یکی از عوامل موثر در حوزه دانست و در همین راستا خاطرنشان کرد: باید آمار بیماری‌های غیرواگیر از طریق سبک زندگی سالم کاهش یابد، در این راستا یکی از اقدامات مهم اجرای برنامه «نان کامل» است که بیش از 1800 نانوایی فعال در کشور از آرد سبوس‌دار در پخت نان استفاده می‌کنند.

فرشیدی در پاسخ به پرسش پانا نسبت به سزارین‌های تقویمی و تاریخ‌های رُند ابراز کرد: متاسفانه این چالش وجود دارد و برخی برای تولد فرزندشان در تاریخ رند، اقدام به زایمان زودرس می‌کنند که این موضوع خطرات و عوارض مختلفی در پی دارد و بهتر است خانواده‌ها از این موضوع پرهیز کنند.

همچنین در ادامه این نشست دکتر کوروش اعتماد، مدیر کل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری SMA به عنوان یک بیماری وابسته به ژنتیک است، اظهار کرد: کار مطالعاتی در راستای غربالگری بیماری SMA در کشور انجام شده و سه سناریو در این زمینه در نظر گرفته شده است و بر این اساس غربالگری بیماری SMA در سه گروه شامل جمعیت عمومی کشور، افرادی که ازدواج فامیلی دارند و همچنین افراد دارای فرزند SMA انجام خواهد شد و شیوه‌نامه غربالگری SMA در حال تدوین است و این برنامه امسال عملیاتی می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر وطن‌خواه، رییس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه آزمایشگاهی و تشخیص آزمایشگاهی SMA نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، اعلام کرد: یکی از کیت‌های تولید داخل در کارگروه مربوطه مصوب شده و به اداره کل تجهیزات سازمان غذا و دارو اعلام شده است، بنابراین تشخیص این بیماری با کیت تولید داخل خواهد بود.

دکتر عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در پایان این نشست با بیان اینکه آغاز واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک در جنوب و جنوب شرق کشور تا ۱۰ روز آینده انجام می‌شود،‌ اظهار کرد: در حال حاضر این واکسن‌ها تامین شده و تا ۱۰ روز آینده عملیات تزریق برای کودکان انجام خواهد شد؛ واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی و همچنین واکسن پنوموکوک در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق خواهد شد.

وی یادآور شد: واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تصویب ورود این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون ملی پس از 10 سال انجام می‌شود، تاکید کرد:‌ از اواخر سال گذشته با تامین واکسن، اجرای آزمایشی واکسیناسیون پنوموکوک در بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد و امیدواریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی تولید داخلی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را ببینیم.

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار