رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه:

ارائه خدمات رایگان حقوقی به بیش از ۲۸ هزار شهروند در طرح ملی وکلا در مساجد

دسترسی آسان افراد جامعه به خدمات حقوقی موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر تخصصی شدن امر وکالت گفت با ارتقای تخصص و توان علمی وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده و دسترسی آسان افراد جامعه به خدمات حقوقی در چند سال آینده شاهد کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، رسیدگی به حقوق عامه و از بین رفتن فساد و تبعیض خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۴۶۶۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ارائه خدمات رایگان حقوقی به بیش از ۲۸ هزار شهروند در طرح ملی وکلا در مساجد

حجت الاسلام والمسلمین علی عبداللهی در سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و روز ملی پاسداشت حقوق عامه، افزود: از دوره گذشته و این دوره شاهد بودیم که مجموعه مرکز وکلا هدف محور ،موضوع محور و مسئله محور پیش رفته است.

وی ادامه داد: هدف محور کردن مرکز وکلای قوه قضاییه با تحقق عدالت، تمدن سازی حقوقی و با مبنای سند تحول قضایی اتفاق خواهد افتاد و اگر این مسأله توسط مجریان در بستر تحول قضایی درست تحقق پیدا کند باید کتاب ها در مورد آن نوشت.

عبدالهی با تاکید بر لزوم دسترسی به وکیل و ارتقای رضایتمندی جامعه گفت: موضوع محور حرکت کردن مجموعه مرکز وکلا در واقع تحصیل رضایتمندی اقشاری است که قابلیت دسترسی به خدمات حقوقی را نداشتند.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه افزود: ارتقای رضایتمندی اجتماعی از موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب است که با تحصیل رضایتمندی یأس و ناامیدی رخت بر بست و به واسطه اعمال و رفتار اعضای مرکز کسانی که مراجعه و مطالبه راهنمایی داشتند هنگام خروج آرامشی دارند. تحصیل رضایت از طریق ایجاد امنیت و از بین بردن نارضایتی اتفاق می افتند.

عبدالهی با تاکید بر تخصصی شدن امر وکالت گفت: با ارتقای تخصص و توان علمی وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده و فراهم سازی دسترسی آسان افراد جامعه به خدمات حقوقی در چند سال آینده شاهد کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری ،رسیدگی به حقوق عامه،از بین رفتن فساد و تبعیض خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همواره باید سامانه ها را به سمت و سویی ببریم که موجب تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی شود، افزود: ترتیبات اتخاذ شده در مرکز بدین منظور که هر فردی در هر گوشه ای از کشور بتواند از آن استفاده کند، قابل اعتنا است.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت ارتقای امنیت قضایی و احقاق حق و عدالت اظهار داشت: جایگاه وکلا در ارتقای امنیت قضایی بالاست و اگر گفته می‌شود که قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند، درست است به شرط آن که هر دو دغدغه اجرای عدالت داشته باشند.

رحیمی افزود: باید تلاش کنیم امنیت قضایی را ارتقا دهیم که هر مظلومی امکان و بهره احقاق حق از طریق وکالت و مراجعه به وکیل قوی را داشته باشد و افرادی که مرتکب جرم نشدند امید داشته باشند که وکیل قوی از آنها دفاع کند.

وی با اشاره به فعالیت کارشناسان رسمی دادگستری در فرایند احقاق حق تاکید کرد: کارشناسی ابزار کشف واقعیت و بسیار مهم است و باید کارشناس امین باشد و هرچه این حوزه تقویت شود، نیکوست.

رحیمی با اشاره به تخصصی شدن امر وکالت گفت: اگر وکالت تخصصی شود حتی اگر قاضی به دلیل کثرت کارها متوجه موضوع نباشد، این مهم از سوی وکیل متخصص مورد توجه قرار خواهد گرفت ؛ بنابراین تخصص و سواد کارشناسی وکلا در فرایند تحقق عدالت بسیار حائز اهمیت است.

وزیر دادگستری درباره توسعه وکالت اظهار داشت: اکنون پس وقوع یک مسأله مردم به وکیل مراجعه می‌کنند اما وکالت در دنیا این طور نیست و قبل از اعمال کار به وکلا مراجعه می‌شود؛ بنابراین باید فرهنگ وکالت با قانون‌گذاری و اقدامات فرهنگی گسترش یابد که قبل از هر اقدامی از وکیل و مشاوره حقوقی استفاده شود.

رحیمی با اشاره به اجرای قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکارها، افزود: ظرف امسال ۵۰ درصد ظرفیت جذب کارآموز وکالت افزایش یافته است؛ بنابراین توسعه وکالت یک ضرورت است و باید به سمت اجباری شدن وکالت در بسیاری از دعاوی حرکت کنیم و از این اقدام در جهت کاهش پرونده‌ها و ارتقای جایگاه وکالت اقدام شود.

وی با اشاره به تدوین لایحه جامع وکالت در معاونت حقوقی و وزارت دادگستری افزود: معتقدیم قانون وکالت باید بازنگری شود و قانون تسهیل اگر نیاز است اصلاح شود که در لایحه یادشده این مهم درنظر گرفته شده است و اکنون دولت و قوه قضاییه حمایت خود را از جامعه وکالت برای ارتقای امنیت قضایی اعلام کرده است.

وزیر دادگستری با تاکید بر سلامت وکلا و کارشناسان، افزود: جایگاه وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه که منتسب به قوه قضاییه هست از جهت سلامت مهم است و اگر وکلا هم شأن قضات هستند؛ پس در سلامت هم باید رعایت کنند.

وزیر دادگستری از حجت الاسلام والمسلمین علی عبداللهی رییس مرکز حفاطت اطلاعات قوه قضاییه درخواست کرد با توجه به مشکلات وکلا و کارشناسان در مراجعه به محاکم و مراجع اگر از وکلا بخواهیم رازداری و امانت را رعایت کنند، از سوی دیگر نیز بخشنامه ای صادر شود تا در ورود به محاکم وکلا و کارشناسان از جهت تلفن همراه و بازرسی تسهیل شود.

حسن عبدلیان‌پور رئیس مرکز وکلا، کاشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز در این مراسم اظهار داشت: مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ۲۴ سال قبل تاسیس شد و امروز روز پاسداشت حقوق عامه را جشن می‌گیریم و بر اساس قانون دو وظیفه بر این مرکز بار شده که یکی آن حفظ و احیای حقوق عامه است و در این زمینه اقدامات زیادی در مرکز وکلا انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات ۲ سال اخیر در مرکز وکلای قوه قضاییه افزود: در این مدت معادل ۵۳ درصد کل اعضای مرکز در ۲۰ سال گذشته کارآموز وکالت و کارشناسی رسمی جذب شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به موضوع وکالت تخصصی، گفت: تاکنون ۱۳ دوره آموزشی برای ۲ هزار وکیل در ۳۷ رشته برگزار شده و گواهینامه آموزشی صلاحیت حرفه‌ای برای جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها و اطاله دادرسی در دستور کار قرار گرفته است.

عبدلیان پور درباره گسترش خدمات معاضدت قضایی اظهار داشت: در ارتقای نظام کارشناسی رسمی که منجر به رشد ۲۴ درصدی درخواست های کارشناسی رسمی نسبت به سال گذشته شده است رشد چشم گیری داشته‌ایم همچنین در حوزه توسعه خدمات مشاوره خانواده با راه اندازی و استقرار سامانه مسیر و آغاز فرایند ارجاع پرونده به مراکز مشاوره خانواده از طریق تعامل با دادگستری ها تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با تاکید بر ارتقای سلامت و شفافیت در نظام خدمات حقوقی گفت: اقداماتی همچون نظارت و بازرسی از عملکرد ۲۴ مرکز استانی وکلا و کارشناسان رسمی کشور، اصلاح و پالایش ۷۲هزار رکورد صلاحیت اعطا شده به یکهزار و ۱۰۰ عنوان صلاحیت در رشته های کارشناسی، صدور برخط گواهی مفاصا حساب مالیاتی با مشارکت سازمان امور مالیاتی، اتصال فرایندهای مرکز به وب سرویس درگاه ملی مجوز های کسب و کار، دریافت مجوز سکوهای نرم افزاری ارائه دهنده خدمات حقوقی و تأسیس مؤسسات حقوقی و مشاوره خانواده انجام شده است.

وی درباره عملکرد این مرکز در حوزه دادسرا و محاکم انتظامی نیز گفت: از مجموع پنج هزار و ۳۶۰ شکایت سیستمی در دادسراهای انتظامی کشور، تعداد چهار هزار و ۵۷۹ پرونده معادل ۸۵ درصد رسیدگی شده است.

عبدلیان پور اضافه کرد: همچنین از مجموع ۲هزار و ۳۵۴ پرونده وارده در محاکم بدوی و تجدیدنظر، تعداد ۲ هزار و ۱۱۲ پرونده معادل ۸۹ درصد منجر به صدور حکم شده است.

وی به عملکرد هیأت تعیین صلاحیت اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۲ هزار و ۳۷۰ پرونده بررسی و بیش از ۹۸ درصد آن تأیید صلاحیت شده است.

عبدلیان پور با تاکید بر توسعه فرهنگ حقوقی و نقش آفرینی اجتماعی، افزود: در راستای تحقق این هدف و برای افزایش سطح آگاهی حقوقی و حل مشکلات مردم، اقدامات ویژه از جمله مشارکت سه هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه به تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در یک هزار و ۵۳۰ مسجد انجام شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۱۷ درصدی خدمات حقوقی معاضدتی به جامعه هدف نسبت به سال گذشته گفت: برپایی غرفه و ارائه میز خدمات حقوقی رایگان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از دیگر اقدامات مرکز وکلا بوده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی و پشتیبانی هشت سامانه آموزشی، تعاملی و اطلاع رسانی و راه‌اندازی سیستم نظارت هوشمند و ارتقای زیرساخت و امنیت شبکه مطابق استانداردهای ابلاغی مافا گفت: تاکنون مرکز ارتباطات به ۱۳۶ هزار و ۶۶۹ تلفن و درخواست به صورت برخط پاسخگو بوده است.

عبدلیان پور اضافه کرد: ما می توانیم با تکیه بر دانش حقوق و کارشناسی رسمی در زمینه‌های مختلف از جمله مشکلات آب و هوایی، محیط زیست، امنیت و سایر موارد نقش خود را داشته باشیم. امروز از همیشه برای انجام وظایف محوله مصمم تر هستیم؛ و برای تحقق هر چه بهتر مأموریت خود دست یاری دراز می‌کنیم.

 همایش سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه و روز ملی پاسداشت حقوق عامه امروز شنبه ۱۸ فروردین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور، علی القاصی مهر رئیس دادگستری استان تهران، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، محمد کاظمی فر رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و جمعی از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم، خانواده شهید عالی قدر احمدی روشن و ۱۷ تن از مدیران فعال در حوزه احیای حقوق عامه نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار