دستگیری حدود ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲

دستگیری حدود ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور گفت: نزدیک به ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲ دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

کد مطلب: ۱۴۶۴۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد
دستگیری حدود ۳ هزار متخلف با جرم «شروع به شکار» در سال ۱۴۰۲

سرهنگ جمشید محبت‌خانی درباره اقدامات یگان در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: کار بسیار مهمی که امسال انجام شد در خصوص جرم «شروع به شکار» بود؛ شروع به شکار مرحله‌ای است که فردی بدون پروانه شکار با سلاح و مهمات وارد مناطق تحت مدیریت سازمان می‌شود و محیط‌بانان ما موفق به دستگیری این افراد می‌شوند. این مرحله، قبل از این است که شکار را انجام دهند. در خصوص صیادی هم همین مورد وجود دارد و برای افرادی که با تور و قلاب در کنار رودخانه‌های حفاظت‌شده می‌آیند، تشکیل پرونده می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این قضات می‌گفتند که این کار جرم نیست، اما در تعاملی که با قوه قضاییه داشتیم، موفق شدیم که شروع به شکار را نیز جرم‌انگاری کرده و اکنون فرد یا افرادی که بدون مجوز محیط زیست با سلاح و مهمات وارد مناطق چهارگانه شوند، مجرم هستند و عنوان جرم آنها نیز شروع به شکار غیرمجاز است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: این مورد برای پیشگیری از شروع شکار بسیار مورد تاکید ما بود و امسال برای ۲۹۸۵ نفر در همین زمینه با عنوان شروع به شکار تشکیل پرونده دادیم. افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند، شامل جریمه نقدی و برای افرادی که این تخلف را تکرار کرده‌اند، جرایم حبس نیز داشته‌ایم. در برخی موارد جرایم جبران زیست‌محیطی داشته‌ایم.

محبت‌خانی گفت: در خصوص کشف لاشه شکار نیز امسال در ۱۱ ماه ۱۷۴۰ مورد کشف شکار غیر مجاز چهارپایان را داشتیم. ممکن است در کنار یک لاشه ۳ یا ۴ نفر نیز دستگیر شده باشند. همچنین ۶۱۳۳ مورد، نیز لاشه پرنده کشف شده و صید غیر مجاز آبزیان نیز ۵۵ هزار و ۹۸۲ قطعه و شامل سمندر لرستانی، مار آبی، لاک پشت آبی و گونه‌های مختلف ماهیان بوده است.

وی در خصوص زنده‌گیری پرندگان و پستانداران نیز، گفت: ۴۲۷۴ مورد زنده‌گیری پرندگان و ۳۱۰۹ زنده‌گیری پستانداران را داشتیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بیان کرد: درخصوص نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده نیز در فضای واقعی و مجازی فعال بودیم و جمعاً ۳۲۶۷۶ مورد را کشف و با آن برخورد کرده‌ایم. این عدد پارسال ۶۵۰۰ مورد بود، اما امسال تقریباً ۵ برابر شده است.

محبت‌خانی تصریح کرد: امسال ۴۹۶۳ مورد سلاح غیرمجاز کشف کرده‌ایم و همچنین ۵۷ قطعه نیز سلاح جنگی کشف شده است. در کنار سلاح و مهمات ادوات شکار از جمله دوربین نیز کشف شده که تعداد آنها ۴۷۰۵۴ مورد بوده است.

وی درباره آمار دستگیری متخلفان نیز گفت: امسال ۱۴۶۳۱ نفر متخلف محیط زیستی را دستگیر کرده‌ایم. همچنین ۸۷۷۸ پرونده قضایی، تشکیل دادیم که همه آنها رسیدگی شده و ۳۳۱۶ مورد نیز در جریان است.

محبت‌خانی اضافه کرد: برای رسیدن به این عملکرد از محیط‌بانان و مشارکت‌ مردم تشکر می‌کنم. قطعاً مشارکت مردم کمک بسیار زیادی به ما کرد در راستای این مشارکت مردم، نیز ترغیب رسانه و آگاه‌سازی مردم بسیار موثر بوده و امیدواریم ادامه این همکاری در سال ۱۴۰۳ نیز موجب حفظ هرچه بهتر محیط زیست شود.

170831787

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار