سخنگوی قوه قضائیه در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
توانمندسازی حقوقی دانشآموزان و اولیا در دستور کار قوه قضاییه
تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه توانمندسازی دانشآموزان و اولیا در دو سطح ملی و ستادی در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار دارد، گفت هدف این طرح در سطح کلان رشد وتوسعه و ارتقا دانش حقوقی دانشآموزان، اولیا و مربیان است.
مسعود ستایشی در گفتوگو با پانا درباره اینکه قوه قضاییه در راستای اجرای قانون پیشگیری از جرم چه برنامهای برای ارتقای آگاهی اجتماعی دانشآموزان دارد، گفت: «ما بر این اعتقاد هستیم که اگر بخواهیم از مسائل بازدارنده در اجرای ماموریتی که قانونگذار داده است، استفاده کنیم باید به منابع انسانی متمسک شویم.»
وی ادامه داد: «با استفاده از منابع انسانی جوان و پرشور در سطوح دانشآموزی میتوان کاری کرد تا عنوان وقوع جرم دیگر معنی نداشته باشد.»
ستایشی افزود: «معاونت پیشگیری از وقوع جرم اهتمام ویژه در حوزه دانشآموزی داشته که یکی از این موارد آموزش مفاهیم حقوقی بوده است.»
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: «با توجه به ویژگیهای والا دانشآموزان در یادگیری و درک مطالب، این آموزشها در درک بهتر تکالیف و حقوق مصرح خود در قانون اساسی و قانون عادی و همچنین سایر مقررات به آنها کمک میکند.»
وی افزود: «این آموزش میتواند در یادگیری مهارتهای ارتباطی، تفکر تحلیلی و منطقی، تعامل و اصول اخلاقیات و همچنین شناخت نظام قضایی موثر باشد و درک مطلب را برای دانشآموز آسانتر کند.»
ستایسی گفت: «افراد به موجب قانون اساسی باید بدانند واجد چه حقوق و تکالیفی هستند و قطعا این آموزشها میتواند تفکری منطقی و تحلیلی و همچنین آشنایی با نظام قضایی را برای افراد و دانشآموزان به وجود آورد.»
وی بیان کرد: «آشنایی کافی با مفاهیم حقوقی زمینهساز شناخت دقیق حقوق و وظایف فردی است و به این افراد توانایی مدیریت حل اختلاف یا دفاع از حقوق خودشان را میدهد. در این صورت به این دلیل که فرد به حقوق خود آگاه است، میتواند حقوق خود را مطالبه کند.»
سخنگو قوه قضاییه ادامه داد: «در همین راستا برنامهای تحت عنوان توانمندسازی دانشآموزان و اولیا در دو سطح ملی و ستادی در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار دارد که هدف آن در سطح کلان رشد وتوسعه و ارتقا دانش حقوقی دانشآموزان، اولیا و مربیان است.»
ستایشی بیان کرد: «همچنین در راستای تحقق اهداف مورد نظر، اقداماتی نظیر شناسایی دستگاههای موثر و متولی در پیشبرد طرح، بهرهگیری از آمار و اطلاعات مربوط به مراجعه رسمی، تدوین کارگروه طرح و محتوای آموزشی ویژه معلمان، تهیه و تدوین سرفصلهای آموزشی به طور مستقیم جهت اجرا در کل کشور و شناسایی معلمان و شاخصهای مد نظر و همچنین قضات اعزامی به مدارس در دستور کار است.»
وی افزود: «طرح مورد ذکر در استانهای چارمحال و بختیاری، کرمانشاه، اردبیل، قزوین و فارس با راهبری مدیریت و معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به صورت آزمایشی به اجرا در آمد که بیش از ۱۵۰ مدرسه شناسایی شدند و طرح در آنها اجرا شد که آثار بسیار خوب و با برکتی داشت.»
ارسال دیدگاه