سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرد؛
گسترش حمل و نقل عمومی، اولویت شورای شهر تهران برای سال آینده
تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران گفت در برنامهریزیهای سال آینده شورای شهر اولویت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده و متناسب با همین موضوع در بودجه سال ۱۴۰۲ خرید واگنها، توسعه مترو و خرید اتوبوس، تاکسی و ون مورد توجه قرار گرفت.
نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و سخنگوی شهرداری تهران بعدازظهر امروز، دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد.
در ابتدای این مراسم علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر نظارتها به درستی انجام نشود اجرا نیز در مسیر درست خود قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: ما در برنامه چهار ساله چهارم حمل و نقل را به عنوان موضوعیت در نظر گرفتهایم و در ادامه امسال، در سال آینده نیز به حمل و نقل توجه شده است.
وی ادامه داد: در برنامهریزیهای اولویت را به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم و متناسب با همین موضوع در بودجه سال ۱۴۰۲ خرید واگنها، توسعه مترو و خرید اتوبوس، تاکسی و ون مورد توجه قرار گرفت.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با یادآور شدن اینکه مقدمات اصلی کار، امسال انجام شد و با ادامه آن، سال بعد سال به ثمر رسیدن اقدامات در حوزه حمل و نقل سال ۱۴۰۳ خواهد بود، خاطرنشان کرد: مطالبه ما از شهرداری به ویژه مرکز ارتباطات این است که اقدامات را به بهترین شکل به اطلاع عموم برسانند تا همه از امور صورت گرفته آگاه شوند. شاید در ظاهر برخی مهمتر از برخی دیگر باشند، اما با این وجود تمام مصوبات اهمیت دارد؛ در سال سوم دوره ششم مدیریت شهری با آگاهی بیشتری بودجه تصویب شد و می توان گفت تصویب بودجه یکی از مهمترین مصوبات شورا به شمار می رود؛ چراکه روح و کالبد شهر با آن دیده خواهد شد.
نادعلی با تاکید بر اینکه بودجه پاکسازی شهر، جمع آوری پسماند، خدمات اجتماعی و برنامههای فرهنگی و هنری باید نسبت برابری داشته باشند، عنوان کرد: : بودجه اقدامات حوزه حمل و نقل با شهرسازی نیز باید تناسب داشته باشند. جمع آوری ثروت مورد نیاز برای توسعه در حوزه شهرسازی است، لذا تنظیم این اعتبارات و برقراری نسبتها به صورت دقیق در کمیسیونها به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه انجام شده و برای مثال در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تخصیص ۱۱ درصد از اعتبارات به بخش فرهنگی از توفیقات به شمار میرود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه دغدغه وی این بوده که پروژهها باید با زاویه فرهنگ دیده شود، خاطرنشان کرد: رویدادهای فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد اما به اندازهای واقع نگر بودیم که ببینیم اگر یک شهروند ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در یک ایستگاه منتظر اتوبوس می ماند و هرچه برنامه فرهنگی برگزار شود، حال او را خوب نخواهد کرد. لذا حتما باید اقدامات سخت افزاری در رأس کار باشد.
نادعلی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه عوارض ساخت و ساز در شورا تصویب شده است، خاطرنشان کرد: اما عدم رضایت را نیز شاهد بودیم و در برخی مناطق اعداد و ارقام تحت تأثیر نظارت فنی و دیگر مبالغ قرار میگرفت. کسانی که میخواستند ساخت و ساز انجام دهند با این اعداد و ارقام به مشکل برخورد میکردند. لذا در تصویب عوارض سال ۱۴۰۳ اجازه ندادیم این اتفاقات رخ دهد و به روند مناسبی در عوارض رسیدیم.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به حادثه روز گذشته در مترو با تأکید بر اینکه شورا حتما این موارد را مطالبه میکند، گفت: قطعا مهم است که به موقع عذرخواهی شود و به موقع توضیح دهیم. زمانی مدیران دوران اصلاحطلب و اصول گرا اقداماتی انجام میدادند و ما در دانشگاه ها مطالبهگر بودیم و امروز که در شورا قرار داریم مطالبه و نظارت را قطعا انجام می دهیم. باید عذرخواهی و ارائه توضیحات در رسانه انجام شود و البته ضمن توضیح، تلاش برای جلوگیری از حوادث بعدی صورت بگیرد. ناوگان حمل و نقل فرسوده تحویل گرفته شد و اعداد و ارقام فرسودگی در ابتدای امر به ما ارائه شد. ما از شفافیت صحبت می کنیم اما ممکن است مدیری گزارهای را شفاف عنوان نکند تا در جامعه التهاب ایجاد نشود.
نادعلی با تأکید بر اینکه تمام تلاشها انجام شده و وقتی منابع تأمین شد، تأمین تجهیزات نیز صورت گرفت، یادآور شد: آنچه که می تواند تا زمان خرید تجهیزات جوابگو باشد، تعمیرات و اورهال است که هزینههای سنگینی دارد. تعمیرات اساسی در فناوری های سطح بالا هزینه های زیادی دارد و بخشی از آن توسط واردات تأمین می شود. ما از شرکت بهره برداری مترو موضوع را پیگیری کردیم و بررسی ها در مترو در حال انجام است و گزارشات دقیق به شورا ارائه خواهد شد. آنچه که به ما اعلام کردند دلیل حادثه روز گذشته این بوده که ترانس موجود در مترو دمای بالایی داشته و منجر به آتش سوزی میشود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چهارراه ولیعصر پرترددترین چهارراه کشور است، تأکید کرد: پرتردد ترین چهارراه کشور در نقطه ای قرار داد که بوستان دانشجو در آن واقع شده و سالهای سال محل عبور و مرور افراد بوده است. تئاتر شهر پمپاژ فرهنگی در حوزه نمایشی به شمار می رود و بنای آن بنای میراثی است و احکام میراث فرهنگی در محیط اطراف این بنا باید رعایت شود.
وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی در دوران کرونا بسیاری سعی کردند که آنچنان که باید جلوی دست فروشی گرفته نشود و قطعاً بنده نیز همین تصمیم را میگرفتم چرا که چرخه اقتصاد خانوار دست فروشان با مشکل مواجه نشود، اما پس از این ایام باید شرایط به حالت اولیه باز میگشت. بساطگستران اطراف فضای شهر و رها شدگی موضوع جمعآوری دست فروشان باعث شد، هر زمانی مسئولان ورود پیدا کردند مقاومت زیادی را شاهد باشیم.
عضو کمیسیون فرهگی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بارها در این محوطه شاهد روشن کردن آتش بودیم که ممکن بود به ساختمان نفوذ کند، تاکید کرد: تنها راهکار بین مدیریت شهری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری بود و هنرمندان نیز مطالبات فراوانی در این خصوص داشتند. در دوره های قبل مدیریت شهری که اتفاقی نیفتاده بود و ما در این دوره تصمیم گرفتیم که پیاده راه مقابل بوستان دانشجو چهره جدیدی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تغییر فضای تئاتر شهر توسط برخی رسانه ها به معنای دیوارکشی تلقی شد در صورتی که چنین نبود، افزود: طراحیهایی در مدت اخیر انجام شد و در نهایت طراحیهای خودشان را ارائه دادند و قرار شد حریم تئاتر شهر مشخص شود. اقدام بعدی اجرای برنامههای فرهنگی بود که قطعا منجر به کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد شد.
وی با بیان اینکه حتما باید فضایی برای حضور ترنس ها و دیگر افراد در نظر گرفته شود، گفت: ما صورت مسئله را پاک نمی کنیم اما نباید فضای آن در پرترددترین چهارراه کشور باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: رویدادهای فرهنگی که در این دوره ارتقاء یافته به ادارهکل فرهنگی بازمی گردد و بخشهای مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان زیباسازی، سازمان بهشت زهرا(س)، سازمان فرهنگی و هنری و سازمان ورزش از جمله مجموعههای بخش فرهنگی هستند که برای تدوین بودجه این مجموعهها بررسیها صورت گرفته و سعی کردیم خدشهای به بودجه آنها با سیاستگذاریهای انجام شده، وارد نشود.
وی با بیان اینکه موضع اصلی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاهها این است که نمایشگاههای بزرگ و پرمخاطب باید در نمایشگاه آفتاب برگزار شود، خاطرنشان کرد: ما گاهی در مدیریت شهری به این موضوع ایراد میگیریم که چرا برخی نمایشگاهها در بوستان گفتوگو برگزار میشود و باید به نمایشگاه آفتاب منتقل شوند.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بین مدیریت شهری، وزارت صمت و دولت رفت و آمدهای زیادی برای برگزاری نمایشگاهها صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در مورد نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از پرمخاطبترین نمایشگاهها نیز ما بر این تأکید داشتیم که در محل نمایشگاه آفتاب برگزار شود. در ارتباطی که با وزارت ارشاد برقرار شد این موضوع را مطرح کردند که مساحت نمایشگاه آفتاب در سال اول دوره ششم مدیریت شهری کافی نبود و ۹۰ هزار متر مربع فضا مورد نیاز بود. سال قبل نیز ساختمانها را مناسب نمیدانستند و لازم بود در نمایشگاه شهر آفتاب سوله ایجاد شود.
وی ادامه داد: تمام تلاش در سال قبل این بوده که سولهها احداث شود اما امسال نیز تزریق بودجه کافی نبوده است. با توجه به این موضوع اعلام شد که نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه قول و قرارها به نتیجه نرسید امسال نمیتوانیم مطالبه کنیم که نمایشگاه کتاب در مجموعه آفتاب برگزار شود. شهرداری باید اقداماتی انجام میداد که به موقع انجام نداد.
نادعلی با اشاره به درخواست منطقه ۲۰ و محدوده بازار برای راه اندازی شهرداری ویژه، گفت: باید در این زمینه در شهرداری تهران نیز بررسی ها صورت بگیرد تا نتیجه نهایی اعلام شود.
وی با تأکید بر هوشمندسازی در شهر و تأثیر آن بر کاهش هزینه ها، تصریح کرد: استفاده از خلاقیتها باید سهلالوصول باشد و شهروندان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. ورود از مدلی به مدل دیگر با مقاومت همراه است. لذا درخصوص شناورسازی کرایه تاکسی و مواردی از این قبیل باید تلاش شود که اقدامات سریعتر و بهتر قابل فهم باشد تا مشکلی برای پیاده کردن آن ایجاد نشود.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی دست فروشان تئاتر شهر بارها صورت گرفته بود، گفت: سعی شده با طراحیهای ویژهای، فضای شمالی تئاتر شهر به گونهای باشد که موجودیتها با فضا تناسب داشته باشد. یکی از اقدامات انجام شده حریم تئاتر شهر بود. موضوع در این زمینه به وزارت فرهنگ و ارشاد باز میگردد و باید موضعگیری کنند اما تا زمانی که حریم مجموعه شناخته نشود نمیتوان اقدام خاصی انجام داد.
وی افزود: مدیرانی از سمت مدیریت شهری، وزارت فرهنگ و ارشاد، مسئولان تئاتر شهر و برخی هنرمندان در جلسات مربوط به تئاتر شهر حضور داشتند و یکی از مشکلات، بحث حریم بود که در طراحی نهایی به فضایی همچون پرچین رسیدند تا از فضای سبز جدا شود. تا بتوان آن را حفظ کرد و اطراف ساختمان تئاتر شهر نیز طراحی بهگونهای باشد که به آن آسیب وارد نشود. طرح جدید وزارت خانه نیز بررسی شد و با طرح قبلی شباهت داشت و تنها جنس پرچینها متفاوت بود. البته هر ساختو سازی در تهران حتی در محدودههای نظامی نیازمند اجرای ضوابط شهرسازی هستند و نظارت خود را اعمال خواهیم کرد.
نادعلی با بیان اینکه وضعیت دست فروشان مناسب نیست، اظهار کرد: کشورهای مختلف در این زمینه مطالعاتی انجام دادند و سعی بر این شده از مطالعات کشورهای شبیه به ایران در تهران استفاده شود. تلاش ها در عرصههای مختلف در حال اجراست. ما از ابتدای شورا به گذر خوراکی در خیابان ۳۰ تیر ایراد میگرفتیم و برخی این برداشت را داشتند که ما با حال خوب مردم مخالفیم. فضای این گذر تمدنی است و وجود کاخ گلستان در این نقطه تحت شعاع فضاهای رستورانی قرار گرفته بود. سعی بر این شده فضای فروش صنایع دستی و هنری پیشبینی شود.
وی با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مردم درخصوص مباحث شهر سخن میگوییم، افزود: بیمارستان سینا در این محدوده قرار دارد و دود ناشی از پخت غذا در این فضا، مشکلساز بود. در انی خصوص باید استمرار در ساماندهی صورت بگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سامان بازارهایی برای حضور دستفروشان پیشبینی شده و این اقدام بسیار خوبی است که دست فروشان ثبت میشوند، اظهار کرد: باید دقت کنیم که وقتی در نقطهای خیابان اصلی به میدان میرسد، نباید فضا را رها کرد و باید تمام این موارد مورد دقت باشد.
وی با بیان اینکه موضع شورای شهر درخصوص انتخابات، قانون است، یادآور شد: نباید خارج از قانون در ایام انتخابات اقدامی انجام شود. شهرداری از بسیاری از دستگاههای دیگر سیاسیتر است چراکه متناسب با انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها نیز برگزار و لیستها بسته میشود. همین موارد باعث میشود که آثار سیاسی نیز داشته باشد و ما سعی کردیم در این دوره دستگاه شهرداری درگیر انتخابات مجلس نشود.
نادعلی با تأکید بر اینکه اینبار قرار نیست کسی از اینجا جایی برود، گفت: ما در فضای زیباسازی قرار بر دعوت مردم به انتخابات داشتیم و سعی کردیم دستگاهها و سازمانها به هیچ عنوان همکاری در این زمینه نداشته باشند. شهردار تهران نیز موضع جدی و تندی در این زمینه داشت. اینکه از جریانات سیاسی در حوزه اصول گرایان و اصلاح طلبان، برخی مدیران در شهرداری و شورا فعالیت میکنند بحث دیگری است اما تلاش بر این بود که تبلیغات و کار خلاف قانون انجام نشود.
نادعلی با بیان اینکه با بررسیها توسط شورا درمجموع شهرداری انتخاب شد که به فسادستیز بودن معروف است، اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های انتخاب ما فسادستیزی بود. شهردار تهران در موضوع برخورد با مفاسد هم نباید اجازه دهد که فساد ایجاد شود و هم نمیتواند موارد را بازگو کند اما درمجموع واقعاً این اتفاق افتاد. البته با تخلفات برخورد میشود و لزوماً نباید در مورد آن اطلاعرسانی شود.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است که مجموعه نظارت و بازرسی گزارشات خود را در مورد برخورد با تخلفات به شورا ارائه دهند، گفت: ارائه این گزارشات در شورا باعث میشود که رسانهها نیز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
در ادامه این نشست عبدالمطهر محمدخانی بیان اینکه شهرداری تهران به صورت اساسی و راهبردی خودش را موظف به پاسخگویی به شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی و موجد مدیریت شهری میداند، اظهار کرد: در موضوع حمل و نقل عمومی میتوانیم همکاری و همراهی شورا و شهرداری را ببینیم و ریلگذاری کلیدی که شورا در تصویب بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ داشت نشان میدهد که در مسیر طی شده اولویت اصلی مردم تهران بحث حمل و نقل عمومی است.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حمل و نقل عمومی توضیح داد: از روز اولی که وارد مجموعه شدیم دغدغه اصلی ما حوزه حمل و نقل بود. به طوری که از روز اول به دلیل وضعیتی که مردم داشتند شرمنده مردم بودیم. در گزارشی که مسئول حمل و نقل مدیریت شهری قبل داشت از انبارهای خالی مترو تا وضعیت نامناسب اتوبوس و ونها گزارشهای متعددی ارائه کردند. ما در این دوره ناوگان ون را به صورت ۱۰۰ درصد فرسوده تحویل گرفتیم و تعداد اتوبوسها در ۴ سال دوره پنجم مدیریت شهری کاهش یافته بود.
سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: درخصوص سال ۱۴۰۲ حتما تلاشهای ما هنوز به سرانجام نرسیده اما در مقایسه با گذشته اتفاقات بزرگی رخ داده است. در مقایسه با تمام ۴ سال دوره قبل بیش از سه برابر اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کردیم که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم. در حوزه اورهال قطارهای مترو برای اولین بار قطارهای دی.سی که از رده خارج بود و تلقی مدیران قبلی این بود که این قطارها اسقاط هستند، انجام شد. به طوری که، با تبدیل این قطارها به قطارهای دی. سی پلاس، در حال حاضر در خطوط در حال فعالیت هستند.
وی در ادامه با اعلام این خبر که اولین نمونه اتوبوس و تاکسیهای برقی فردا وارد کشور میشوند، افزود: خبر خوب اینکه روز گذشته قرارداد تکمیلی ناوگان حمل و نقل برقی را با شرکتهای تولید کننده چینی منعقد کردیم و اولین نمونههای اتوبوس و تاکسیهای برقی فردا وارد کشور خواهد شد و در معرض دید اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت. امیدواریم با این فرآیندی که در حال طی شدن است و با همکاری بانک مرکزی از اردیبهشت و خرداد سال آینده ورود این تاکسیها و اتوبوسها و ون ها را به شهر تهران شاهد باشیم.
محمدخانی گفت: همانطور که میدانید قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰ هزار ون و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوسها و ونها و موتورها به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات مترو در روز گذشته عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو موضوعات توسعهای زمانبر است و در قرارداد ما با چینیها زمان تحویل اولین سری واگنها ۲۴ ماه بعد است که با رایزنیها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کرد چرا که واگنها متناسب با خطوط ریلی و ایستگاهها به صورت سفارشی ساخته میشود.
وی تصریح کرد: با وضعیت فاجعه باری کار را تحویل گرفتیم و چه بسا اگر کمک شورا و خریدهایی برای انبارهای مترو نبود با وضعیت بدتری مواجه بودیم. درباره وضعیت فعلی نیز حتما خودمان را شرمنده مردم میدانیم و بنده نیز به سهم خودم عذرخواه مردم تهران هستم اما باید مطالبات از مسئولان امر صورت بگیرد و باید از آنها بپرسید که چرا قرارداد ساخت واگن ما ۷ سال معطل ماند و از سال ۹۵ تا ابتدای امسال این ساخت انجام نشد و چرا به سادگی پشت گوش انداخته شد.
محمدخانی یادآور شد: در سال جاری در بحث اورهال در حوزه مترو باید بگویم تاکنون بیش از دو برابر زمان مشابه دوره قبل اورهال انجام شده است. توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل و پیگیری ساخت قطار ملی و خریدها انجام شد و هر ماه در صحن شورا گزارش حمل و نقل توسط مدیران حوزه مترو و حمل و نقل و شهردار تهران ارائه میشود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره مقصر این حوادث در مترو نیز بیان کرد: درمجموع اگر فرسوده بودن ناوگان و تلاش برای رفع فرسودگی و عقب ماندگیها را در نظر بگیرید، هر قضاوتی که به عنوان رسانه و نماینده مردم انجام دهید، ما پذیرا هستیم.
وی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای برقیسازی خودروها، تاکسیها و ونها توضیح داد: با طی مرحله نهایی که روز گذشته با طرفهای چینی صورت گرفت و با سفری که نماینده بانک مرکزی به چین دارد موضوع وارد فاز عملیاتی خود شده است. طبق این قرارداد صرفه جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم اتفاق افتاد، هر چند ما یک دوره پرفشار در رسانهها با علم اینکه منشا این فشارها را میدانستیم پشت سر گذاشتیم، اما اتفاق خوب و صرفه جویی خوبی در زمینه خریدها برای ناوگان حمل و نقل انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید با کیفیت داخل است، عنوان کرد: خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با بخش داخلی داریم که به صورت ماهیانه با وجود کم و کاستیها این اتوبوسها را تحویل میگیریم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران افزود: در مورد واگذاری اتوبوسها و تاکسیها در حال بحث هستیم که آیا واگذار به افراد شود یا به شرکتها، در بسیاری از کشورها تاکسی ها متعلق به شرکتهاست و دو یا سه نفر روی آن کار میکنند. کار کردن یک نفر روی آن در زمان دلخواه خود، متناسب با نیاز شهروندان نیست.
محمدخانی در مورد آخرین وضعیت پروژه پل بعثت و پروژه دوگاز نیز اظهار کرد: هر دو این پروژهها فاز مطالعاتی خود را پشت سر گذاشته و ابتدای سال آینده کلنگ فاز اول آنها زده میشود. فاز اول پروژه دو گاز در انتهای سال آینده انجام میشود و در مورد پل بعثت بسته به نوع اجرا شاید تا اوخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ نیز طول بکشد چرا که چند گره ترافیکی را برطرف و دو چراغ قرمز در این محدوده را حذف خواهد کرد.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه مجددا درباره اورهال واگنها و پله برقیهای مترو سخن گفت و یادآور شد: میانگین سالانه تعداد واگنهای متروی بازسازی شده از سال ۹۰ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۷ واگن بوده است، اما میانگین آن در دوره جدید ۱۳۳ واگن بوده که حدود ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشتیم. اما فرسودگی ناوگان مورد توجه و زمانبر است. نمیخواهیم با این عدد و رقم مشکلات را توجیه کنیم اما در کنار آن نباید اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را زیر سوال ببریم. ضمن اینکه در دوره قبلی قطارهای ای.سی اورهال میشد و ما سراغ کارهای سختتر رفتیم و قطارهای از رده خارج شده دی. سی را اورهال کردیم.
وی اضافه کرد: در مورد ایده شهردار ویژه بازار باید اعلام کنم که این ایده برای بخش های مختلف در شهرداری در حد بررسی و کارهای پژوهشی مطرح شده به طوری که در جاهایی مثل محدوده خیابان انقلاب و ری نیز این بحثها وجود دارد. طبعا اگر شورا این موضوع را تبدیل به یک رویه الزامآور کند، شهرداری تابع است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در ادامه درباره شایعه مرگ یک زن کارتن خواب که در رسانههای معاند خارج از کشور مطرح شده اظهار کرد: اصل این خبر طبق پیگیریهای انجام شده از نهادهای مرتبط تایید نشد. در دو سه شب منتهی به انتخابات یک همراستایی بین رسانههای معاند و برخی رسانههای اپوزوسیون داخلی انجام شد و انواع اخبار و بحرانها را در تهران در این رسانهها مطرح کردند.
وی با خاطرنشان کردن این موضوع که ۵ شب سرد متوالی در تهران سپری شد، گفت: هر شب ۳۰ گشت امداد ما به صورت فعال در شهر برای جمع آوری معتادان حضور داشت. با وجود این گشتها ۳۰ درصد گرمخانههای ما خالی بود و علت آن این بود که معتادان را به کمپهای ماده ۱۶ منتقل کردیم و در آنجا سرویس دهی میشدند. در واقع افزایش ظرفیت اسکان ماده ۱۶ باعث شد گرمخانهها ظرفیت بیشتری داشته باشند. در حال حاضر نیز درخصوص نگهداری معتادان متجاهر، تختخالی به اندازه کافی داریم و هیچ مشکلی به لحاظ نگهداری آنها در شرایط استاندارد وجود ندارد.
محمدخانی اظهار کرد: در بحث انتخابات و تخلفات در این زمینه هرگونه استفاده از بیت المال و اموال شهرداری برای تبلیغات هر جریان سیاسی خط قرمز شهردار تهران بود و شاید در هیچ دورهای به این اندازه این ملاحظات وجود نداشته است. اگر احساس میشد فردی تصمیمی برای این کار دارد تذکر داده میشد. کما اینکه در جلسه شام انتخابات، استاندار و فرماندار و دستگاههای نظامی و انتظامی از شهردار و مجموعه شهرداری بابت کمک به برگزاری پرشور و سالم انتخابات تشکر کردند.
سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: در حوزه نگهداشت و بحث پسماند، ۱۵۰ پیمانکار پسماند در شهر تهران داشتیم و خود این مسأله باعث کم شدن نظارت شهرداری و کندی خدمترسانی میشد. یک اتفاق خوب در این دوره افتاد و آن این بود که ۱۵۰ پیمانکار خرد به ۱۴ پیمانکار بزرگ با سابقه روشن و نظارتپذیر تبدیل شد.
وی در خصوص برون سپاری خدمات در مجموعه شهرداری نیز یادآور شد: تا جای ممکن دنبال برون سپاری خدمات هستیم اما اصل برای ما کیفیت خدمات است مثلا در حمل و نقل یک سری جاها ممکن است برون سپاری آسیب برساند و اگر ببنیم جایی ممکن است در مجموعه شهرداری خدمات باکیفیتتر ارائه دهیم همین روال را طی خواهیم کرد.
محمدخانی در خصوص مساله به کارگیری اتباع توضیح داد: در بحث پسماند یکی از مسائل ما مساله اتباع است. سختیهای آنها را متوجه هستیم ولی به عنوان یک پدیده جدی بابت اتفاقات یکی از کشورهای همسایه موج ورود اتباع را داشتیم . یکی از معضلات ما در ۱۵۰ پیمانکار پسماند استفاده از اتباع و کودکان اتباع بود. بنابراین اگر بحث استخدام در سازمان پسماند طرح شده قرار است جایگزین ظرفیتی شود که در صورت خروج اتباع از این وضعیت انجام میدهیم. با نظارت دقیق تر و عدم استفاده از اتباع ظرفیت خالی ایجاد میشود که میتوان از این افراد استفاده کرد.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: در مورد خیابان ۳۰ تیر و دیگر فضاهای مشابه، گاهی در خیلی از مدلهای مدیریت ایدهها را ناقص انجام میدهیم و ابتدای امر مردم را درگیر میکنیم. موضوع حمل و نقل و حفاظت از بخشهای قدیمی در همه شهرها وجود دارد که یکی از آنها ممنوعیت تردد خودروهای شخصی است و باید مسیرهای جایگزین در نظر گرفته شود ، اما ما مثلا سنگفرش ها را ابتدا انجام میدهیم. آقای زاکانی تأکید دارد اگر قرار است کاری انجام دهیم ابتدا همه بخشهای مرتبط با شهرداری و سایر بخشها انجام شود و بعد به مردم زحمت دهیم. در موضوع ۳۰ تیر چند مدل متفاوت تست شد تا ترمیم سنگفرشها اتفاق بیفتد و برای سال آینده یکی از این مدلها اتفاق میافتد.
وی درباره افرایش رقم اعتباری کارت متروی خبرنگاران برای سال آینده نیز توضیح داد: میتوانیم تا حد محدودی ظرفیت کارت بلیت و طرح ترافیک را برای خبرنگاران در سال آینده افزایش دهیم. همه مسیر درخواست طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری با نرم افزار شهرزاد انجام میشود و یک زبانه به نرم افزار شهرزاد ویژه خبرنگاران اضافه میشود و این اجازه از طرف شورا برای افزایش ظرفیت برای خبرنگاران داده شده است.
ارسال دیدگاه