یک حقوقدان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

لزوم آموزش بهداشت حقوقی از سنین کم

تهران(پانا) - قبل از هر چیز آموزش مشورت با حقوقدان واستفاده از وکیل و مشاور حقوقی برای انجام فعالیت‌های حقوقی در جامعه طرفین از مسائل مهمی است که باید در مدارس آموزش داده شود. به این امر بهداشت حقوقی گفته می‌شود. البته آموزش مسائل حقوق در حد ساده در مدارس برای جلوگیری از آسیب‌ و سختی‌ها تا قبل از ورود به بازارکار، هم خالی از لطف نیست.

کد مطلب: ۱۴۶۰۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم  آموزش بهداشت حقوقی از سنین کم

طبیعی است که انسان توانایی تجمیع تمامی علوم عالم را ندارد؛ به همین منظور علوم، تخصصی شده و هر فرد به نسبت علاقه و استعداد خود یکی از این تخصص ها را انتخاب می‌کند. تفاوتی هم ندارد که این علاقه رشته دانشگاهی باشد یا عنوان شغلی و یا همینطور رشته فنی؛ آنچه که مهم است تمرکز  روی تخصصی خاص است. حال که اینگونه است پس نمی توان انتظار داشت که یک مهندس مکانیک تخصصی هم در علم پزشکی داشته باشد و یا ورزشکاری سرشته ای از علم حقوق و این ارتباط میان تمامی رشته ها، فنون و تخصص ها حکم فرماست.

 متاسفانه شاهد آن هستیم که این احترام به تخصص گرایی در میان ایرانیان کم رنگ شده است به طوری که همه سر رشته ای در علم پزشکی، علم حقوق و یا سایر علوم مبتلا به جامعه دارند، به طور مثال اگر در جمعی خانوادگی بنشینیم و شخصی مشکل حقوقی داشته باشد، قریب به اتفاق آن جمع به یک باره وکیل و کارشناس حقوق شده و پاسخ فرد پرسشگر را با قاطعیت فراوان می دهند که متاسفانه در بسیاری از اوقات این راهنمایی ها اشتباه از آب در می آیند.

شاهد آماری است که می‌گوید بیش از نود درصد از پروند‌ه‌های راه‌یافته به دادگستری بدون دخالت و راهنمایی وکیل و یا متخصص حقوق است. بعد از آن هم که به قول خودمان حق به حق دار نمی‌رسد و گمان می‌کنیم در حقمان اجحاف شده است و تمامی سیستم قضایی و حقوقی کشور را زیر سوال می‌بریم و گله از این که لزوم تحقق عدالت گفته شده پس کجا به دادمان می‌رسد، اما نمی‌نگریم که اگر همان پرونده را با یک متخصص حقوق در میان گذاشته و از او راهنمایی‌های درست کسب می‌کردیم و به آن جامه عمل می‌پوشاندیم شاید هیچ موقع حقمان زایل نمی‌شد.

متاسفانه مردم می‌پندارند که تمام مسائل حقوقی و قانونی صرفا همان بروکراسی‌های اداری در راه پله‌های دادگستری است اما آگاه نیستند حقوق عالمی دارد که بدون زانو زدن در کلاس درس و گذراندن مقاطع مختلف تحصیلی در رشته حقوق هیچ گاه به شناخت صحیح و درک درست از آن نمی‌رسند.

احمد رمضانی، حقوقدان در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت رجوع مردم به حقوقدان بیان کرد: «آموزش مسائل حقوقی برای ورود به برخی حوزه‌ها مهم است، اما نباید انتظار داشت که همه دانش‌آموزان در این زمینه‌ها متخصص شوند زیرا عملا امکان اینکه همه افراد در این رشته‌ها صاحب نظر شوند، نیست. باید ضرورت این موضوع که در مباحث حقوقی و کیفری نیاز به متخصص و مشاور از ضروریات است، درک شود.»

کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم نتیجه رجوع به مشاوران

وی تاکید کرد: «اگر ضرورت استفاده از مشاورین و متخصصان را در مدارس  یادآوری کنیم، شاهد کاهش انواع آسیب‌ها و جرائم خواهیم شد. باید دانش‌آموزان بدانند که همه افراد نمی‌توانند در همه مسائل متخصص باشند بلکه باید از مشاورین کمک گرفت.»

رمضانی بیان کرد: «قبل از هر چیز آموزش مشورت با حقوقدان  واستفاده از وکیل و مشاور حقوقی برای انجام فعالیت‌های حقوقی در جامعه طرفین از مسائل مهمی است که باید در مدارس آموزش داده شود. به این امر بهداشت حقوقی گفته می‌شود. البته آموزش مسائل حقوق در حد ساده در مدارس برای جلوگیری از آسیب‌ و سختی‌ها تا قبل از ورود به بازارکار، هم خالی از لطف نیست.»

وی بیان کرد: «بدیهی است اگر دانش‌آموزان و دانشجویان با مباحث حقوقی آشنا شوند و وظایفشان را در ارتباط با حاکمیت و افراد پیش‌رو بدانند، جرایم در بین آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

این کارشناس گفت: «ارتباط با انسان‌های دیگر در سطح اجتماع و آموزش مباحث کیفری به صورت روان و تا حد معمول موجب کاهش میزان جرائم شده و افراد به راحتی مورد سو استفاده و کلاهبر داری قرار نمی‌گیرند.»

وی افزود: «به طور مثال ما باید به افراد این نکته یادآوری کنیم که همانطور که وقتی افراد در بازارکار مشغول به کار می‌شوند و نیاز به حسابدار یا متخصص امور مالی دارند به همان صورت به  مشاور حقوقی  برای مباحث حقوقی نیز نیاز است. ما باید علاوه بر آموزش مباحث در حد ساده و مختصر این ضرورت را تفهیم کنیم.»

رمضانی ادامه داد: «اگر شخصی می‌خواهد فیلمی بسازد، برای ابعاد حقوقی آن فیلم به وکیل نیاز است. بنگاه‌های معاملاتی باید مشاور حقوقی داشته باشند تا طرفین متحمل آسیب‌های برآمده از بی‌سوادی حقوقی نشده و حقوق آن‌ها تضییع نشود. بنگاه‌های‌معاملاتی با داشتن یک مشاور و با بررسی جوانب تبادل را به خوبی بین طرفین برقرار می‌کنند.»

این کارشناس گفت: «مثلا یک شرکت باید مشاورین حقوقی داشته باشد تا انواع اصطلاحات و مباحث حقوقی را برای دیگران تفهیم کند. ارائه مسائل حقوقی به تمام افراد همه رشته‌ها و حتی در  دانشگاه‌ها حائز اهمیت است ولی نباید انتظار داشت این آموزش‌ها افراد را  از رجوع به متخصص بی‌نیاز کند.»

وی تاکید کرد: «باید لزوم مراجعه به متخصصان و مشاوران را به نحوی در فضاهای آموزشی تفهیم کنیم که افراد لزوم مراجعه به متخصص را درک کنند. باید عمدتا تاکید شود، باید گفته شود اگر خودشان به صورت خودسر و مستقل وارد کار شوند، نتیجه عکس خواهد شد و ممکن است مورد کلاهبرداری قرار گیرند.»

در نتیجه آموزش مباحث حقوقی به صورت روان و تا حد محدود در مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند کارساز باشد ولی بابد فرهنگ رجوع به متخصص آموزش داده شود. دانش‌آموزان باید از سنین کم، فرهنگ مراجعه به کارشناس را بیاموزند تا در مسیر خود با مشکل مواجه نشوند و بدانند همه افراد نمی‌توانند در همه امور متخصص باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار