در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
تأثیرگذاری طرح رتبهبندی معلمان در معیشت فرهنگیان
طرح رتبهبندی معلمان میتواند ابزاری قدرتمند برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش باشد
تهران (پانا) - پژوهشگر فلسفه تعلیم و تربیت ضمن بیان اینکه طرح رتبهبندی معلمان یکی از راهکارهای مطرح برای حفظ استانداردهای آموزشی است، تاکید کرد که اجرای این طرح در معیشت فرهنگیان تاثیرگذار بوده و طرح رتبهبندی نه فقط به عنوان یک ابزار مالی مهم محسوب شده، بلکه در جنبههای حرفهای نیز تأثیرگذار است.
آسیه اسحاقی - آرش بابائی در گفتوگو با پانا درخصوص اهمیت طرح رتبهبندی معلمان اظهار کرد: «آموزشوپرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه جامعه، همواره تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله کیفیت تدریس قرار گرفته است. در این راستا، مسأله ارتقاء علوم و مهارتهای معلمان بهمنظور بهبود کیفیت آموزشوپرورش بهویژه مورد توجه واقع شده است. یکی از راهکارهای مطرح برای افزایش کیفیت تدریس و حفظ استانداردهای آموزشی، طرح رتبهبندی معلمان است.»
این پژوهشگر تعلیم و تربیت درباره تأثیرات طرح رتبهبندی معلمان بر وضعیت معیشت فرهنگیان گفت: «از اهمیت این موضوع نه فقط برای معلمان بلکه برای جامعه صحبت میشود زیرا تأثیر مستقیم بر کیفیت آموزش داشته و منتج به پیشرفت جامعه میشود. یکی از نقاط قوت طرح رتبهبندی معلمان، بهبود عملکرد معلمان بهمنظور ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش است. با افزایش رتبه، معلمان به مزایای مالی دست پیدا میکنند که این امر به ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان منجر میشود. از این نظر، تأثیر طرح رتبهبندی بر وضعیت معیشت فرهنگیان به عنوان یک اصل مهم تلقی میشود.»
وی با تاکید بر اینکه طرح رتبهبندی نه فقط به عنوان یک ابزار مالی مهم محسوب شده، بلکه در جنبههای حرفهای نیز تأثیرگذار است، گفت: «افزایش رتبه معلمان میتواند به آنها افتخارات حرفهای بیشتری ببخشد و این موضوع تأثیرات مثبتی بر وضعیت روانی و اجتماعی آنها خواهد داشت. ضمن اینکه اجرای این طرح میتواند به افزایش احترام معلمان در جامعه منجر و باعث تقویت هویت حرفهای فرهنگیان شود و به آنها انگیزه بیشتری برای تلاش بهمنظور بهبود کیفیت تعلیم و تربیت داده و تأثیرات مثبتی بر وضعیت جامعه داشته باشد.»
طرح رتبهبندی معلمان تأثیرات گستردهای بر وضعیت معیشت فرهنگیان دارد
بابائی تصریح کرد: «بهنظر میرسد که طرح رتبهبندی معلمان تأثیرات گستردهای بر وضعیت معیشت فرهنگیان دارد لیکن نیاز به مدیریت مناسب در اجرای این سیستم و اعتبارسنجیهای منصفانه برای جلوگیری از احتمال سوءاستفاده و ناکارآمدی آن احساس میشود. در برخی سیستمهای رتبهبندی، ممکن است احساس رقابت و استرس در معلمان ایجاد شود که این موضوع میتواند منجر به فشارهای روانی و رفتارهای نامطلوب شود. بنابراین، ضرورت وجود یک سیستم حمایتی از رشد حرفهای معلمان بسیار مهم است.»
این پژوهشگر تعلیم و تربیت اضافه کرد: «از سویی، افزایش درآمد بهعنوان نتیجهای از بهبود رتبه معلمان میتواند تأثیر بسیار مهمی بر معیشت آنها داشته باشد. این امکان میتواند ترغیبکننده بوده و معلمان را به تدریس و ارائه آموزش عالیتر تشویق کند. بنابراین، سیستم رتبهبندی باید به شیوهای اجرا شود که به همه جوانب آموزشوپرورش از جمله مهارتهای تدریس، ارتقاء دانش و ارتباط با دانشآموزان، توجه کند. این فرایند باید به جذب نقدها، تجربیات و اطلاعات بهینه برای بهبود مستمر تدریس بیانجامد.»
وی خاطرنشان کرد: «طرح رتبهبندی معلمان میتواند ابزاری قدرتمند برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش باشد اما نیاز به هوشمندی در اجرا دارد تا تأثیرات مثبت بیشتری بر وضعیت معیشت فرهنگیان و کیفیت آموزش داشته باشد.»
قانون رتبهبندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبهبندی میکند. طبق شیوه نامه نطام رتبهبندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند در ۵ رتبه قرار میگیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه از حق و حقوق شغلی بهرهمند هستند. این قانون با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سالها به ثمر نشست.
با اجرای قانون رتبهبندی معلمان ۹۴۰ هزار فرهنگی شاغل و ۶۲۱۲۳ بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شدهاند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبههای مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود.
ارسال دیدگاه