مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام عناوین و ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۳ تا راه‌اندازی سازمان ملی سنجش

تهران (پانا) - اعلام عناوین و ضرایب دروس سابقه تحصیلی داوطلبان کنکور 1403، راه‌اندازی سازمان ملی سنجش آموزش کشور زیر نظر رئیس‌جمهور، جانمایی زمین برای ساخت ورزشگاه جدید در اطراف شهر آفتاب و افزایش اعتبار گذرنامه زیارتی به ۵ سال بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۰۹۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
از اعلام عناوین و ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۳ تا راه‌اندازی سازمان ملی سنجش

در دومین هفته از مهرماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

اعلام عناوین و ضرایب دروس سابقه تحصیلی داوطلبان کنکور 1403

در هفته‌ای که گذشت، دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درخصوص پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی 1404-1403 براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاعیه‌ای صادر کرد. بر این اساس سابقه تحصیلی شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی6-3-3 و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌‌گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 1403 به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی است.

راه‌اندازی سازمان ملی سنجش آموزش کشور زیر نظر رئیس‌جمهور

همچنین در هفته‌ای که گذشت، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» را که به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهوری تشکیل خواهد شد، برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد.

جانمایی زمین برای ساخت ورزشگاه جدید در اطراف شهر آفتاب

در پی دستور رئیس‌جمهور برای ساخت یک مجموعه ورزشی بزرگ و مجهز در اطراف تهران، محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور در جلسه‌ای با حضور محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، نماینده آستان حضرت امام خمینی(ره)، رئیس سازمان ورزش و مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بررسی ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌ها برای تحقق این دستور پرداخت. در این جلسه مقرر شد پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مسئولین ذی‌ربط و پس از انجام تشریفات قانونی، ظرف ۱۰ روز آینده جانمایی زمین مناسب برای این مجموعه به مساحت بیش از ۳۵۰ هکتار در اراضی اطراف شهر آفتاب انجام یا پیشنهاد بهتر ارائه شود. شهرداری تهران نیز مکلف شد تا مدل مشارکت در انجام این پروژه را ظرف مدت دو هفته پیشنهاد دهد.

فعالیت خطوط اتوبوس‌ مدرسه در پایتخت

محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در هفته‌ای که گذشت جزئیات فعالیت خطوط اتوبوس‌ مدرسه را تشریح کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای مدیریت ترافیک شهر هم شیفت صبح مدارس است و هم بازگشت دانش‌آموزان از مدارس و دریکی از اقدامات انجام شده 20 محوری که در کنار مدارس قرار داشت خط اتوبوس اضافه شد. وی با اشاره به اینکه این خطوط اتوبوس برای جابه‌جایی دانش‌آموزان جانمایی شده و تحت عنوان اتوبوس مدرسه فعال هستند، گفت:‌ «این اتوبوس‌ها مخصوص دانش‌آموزان هستند و با نصب برچسب از دیگر اتوبوس‌ها منفک می‌شوند. اتوبوس‌های مدرسه در ساعت شروع و پایان فعالیت مدارس به ایستگاه‌های مشخص شده نزدیک مراکز آموزشی اعزام می‌شوند و دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کنند.»

آغاز اجرای طرح ملی آموزش‌ محیط‌زیست در مدارس

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، دوره‌های آموزشی رشته‌های تخصصی محیط‌بانی در مدارس آغاز شد و به گفته رئیس مرکز آموزش سازمان محیط زیست علاوه بر آموزش تخصصی رشته محیط‌بانی در مدارس هدف، طرح ملی آموزش‌ محیط‌زیست در مدارس در سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود. سید‌ابوالقاسم موسوی درباره اجرای طرح ملی آموزش محیط‌زیست در مدارس به پانا گفت: در قالب این طرح، آموزش‌ها از مقطع ابتدایی تا پایه یازدهم که کتاب انسان و محیط‌زیست است، ارائه می‌شود و در این طرح مدل مفهومی آموزش انجام می‌شود به این صورت که محتوای تولید شده ملموس و قابل فهم باشد.»

اعتبار گذرنامه زیارتی ۵ ساله شد

سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که با توافق با مسئولان عراقی، استفاده از گذرنامه زیارتی در طول سال امکان‌پذیر شد و زائران ایرانی می‌توانند با گذرنامه زیارتی از مرزهای هوایی و زمینی به عراق بروند. سردار ذوالقدر گفت: استفاده از گذرنامه زیارتی فعلا برای سفر به عراق مقدور است و احتمال دارد در آینده برای سفر سوریه و عربستان نیز استفاده شود. مدت اعتبار گذرنامه زیارتی ۵ سال است.

واگذاری ۲۵۰۰ قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت

در هفته‌ای که گذشت مراسم واگذاری ۲۵۰۰ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علیرضا فخاری استاندار تهران، میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران و دیگر مسئولان برگزار شد. در این مراسم که همزمان با هفته وحدت میان شیعه و سنی برگزار شد، ۲۵۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت به مشمولان دارای ۳ و ۴ فرزند در استان تهران واگذار شد.

«طرح شکار» کلید خورد

طرح شکار در هفته‌ای که گذشت از سوی پلیس راهور برگزار شد. سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اجرای «طرح شکار» از تشدید برخورد با تخلفات‌ حادثه‌ساز رانندگی در طول شب خبر داد. این مقام پلیس در حاشیه اجرای این طرح گفت: در ساعات پایانی شب و ساعات آغازین بامداد شاهد خلوتی معابر و به خصوص بزرگراه‌ها در پایتخت هستیم و همین موضوع سبب شده تا نوع رانندگی برای برخی از رانندگان در طول شب با ساعات روز متفاوت باشد. در این شرایط معمولا در هنگام شب‌ سرعت خودروها افزایش پیدا کرده و به تبع آن احتمال ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز نیز بیشتر می‌شود. در این میان درصد اندکی از رانندگان با سوءاستفاده از خلوتی معابر، مرتکب تخلفات حادثه‌ساز رانندگی نظیر رانندگی با سرعت غیرمجاز، لایی‌کشی، انجام حرکات نمایشی و ... شده و امنیت ترافیکی را برای دیگران رانندگان به خطر می‌اندازند، پلیس راهور نیز در راستای تامین امنیت ترافیکی و کاهش تصادفات ناشی از این تخلفات طرح شکار را با هدف تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز رانندگی در طول شب را به اجرا درآورده است.

دستگیری زندانی فراری اوین

علیرضا شهمیری از محکومان قاچاق ارز در هفته‌ای که گذشت هنگام خروج غیرمجاز در یکی از مرزهای آذربایجان غربی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد. این متهم که در شهریورماه امسال به بهانه اعزام به دندان‌پزشکی متواری شده بود، دستگیر شد. از هنگام متواری شدن این مفسد اقتصادی از زندان، رسانه‌های تروریستی فارسی زبان خارج کشور، نظام اسلامی را متهم به تبانی با این مفسد اقتصادی کرده بودند و تلاش می‌کردند به مخاطبان القا کنند که شهمیری طی یک برنامه تعیین شده و با هماهنگی با یکی از مسئولان زندان اوین موفق به فرار شده است. شهمیری از متهمان اقتصادی است که سال ۱۳۹۲ به ‌اتهام اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی از طریق قاچاق ارز بازداشت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار