واکنش اعضای شورا به گزارش شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورا نسبت به گزارش اقدامات حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

کد مطلب: ۱۳۸۷۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
واکنش اعضای شورا به گزارش شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیری که هشت ماه بیشتر ماندگاری ندارد عملاً نمی تواند کاری انجام دهد، اظهار کرد: برای من جای سوال است در شهرداری تهران حلقه مدیریتی آنچنان بسته است که ۱۰ مدیر ندارد؟ این در حالیست که شهرداری از مدیران متخصص برخوردار است.

وی با بیان اینکه سه دستگاه اتوبوس سه کابین در پارکینگ شرکت اتوبوسرانی خاک می‌خورد، یادآور شد: این اتوبوس‌ها از سرمایه‌های شهر هستند و چطور نمی‌توانند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند و می‌خواهند اتوبوس‌های برقی اضافه کنند.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون هیچ قرارداد مشخصی برای صحت سنجی به ما ارائه نشده است، تصریح کرد: تا قرادادها را به ما ارائه ندهند و خط تولید به ما معرفی نشود و نتوانیم بازدید کنیم نمی‌توانیم گزارش نظارتی ارائه دهیم.

وی افزود: در قرارداد با عقاب افشان پس از ۹ ماه هنوز یک اتوبوس اضافه نشده است؛ وقتی از یک شرکت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری شده باید یک دستگاه آن دریافت می‌شد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حداقل باید چند دستگاه اتوبوس به تهران تحویل داده می‌شد که بدانیم با شرایط اقلیمی پایتخت سازگاری دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: این بار که شهر تعطیل نبود؛ چرا برنامه و گزارش به شورا ارائه نشده بود و هیات رئیسه موضوع را پیگیری نکرد که گزارش در اختیار ما قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: برنامه چهارم و بودجه شهرداری تصویب شده اما هنوز یک اتوبوس به ناوگان اضافه نشده و نشان می دهد که شهر در بحران است؛ قطعاً مدیران باید آینده‌نگر باشند اما باید حال را دریابیم. شرایط فعلی پاسخگویی می خواهد و اینکه می‌خواهیم قرارداد ببندیم پاسخ نیست. اگر مهرماه امسال از این پل صراط بلغزیم باید پاسخگو باشیم.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه شهرداری طبق قانون بودجه برنامه ریزی و محل تأمین هزینه را مشخص می کند، اظهار کرد: ما یک بودجه بیشتر نداریم و این سطح یک و دو که در این دوره به جریان افتاده، خلاف قانون است که ما را سردرگم می کند.

وی با بیان اینکه بودجه ابلاغی شورا ۱۸ هزار میلیارد تومان و مبلغ قرارداد شهرداری ۱۱۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: از آقای زاکانی برای ابقای آقای بهرامی که انسانی دلسوز است، تشکر می کنیم؛ اما سوال ما این است که از بودجه سطح یک شهرداری که ۵۰ هزار میلیارد تومان بود، چه میزان به حمل و نقل اختصاص یافته بود و چه میزان از آن تأمین شده بود. در مورد این تناقض باید توضیح دهید. آیا این نشان دهنده برنامه‌ریزی است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید واقع بینانه صحبت کرد، گفت: در مورد پیش پرداخت ۶۳۰ واگن باز هم موضوعات به آینده حواله شد؛ درحالیکه آقای زاکانی گفت که پیش پرداخت تمام شد و دولت به وظیفه خود عمل کرد. این تناقضات را برای ما رفع کنید.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه آقای زاکانی و آقای فروزنده موضوع را از هیات دولت پیگیری کردند، گفت: اینکه گفتند موضوع حل شده درست است؛ در یک مرحله موضوع حل شده بود و در مرحله ای دیگر باقی مانده بود؛ بنده نیز موضوع را پیگیری کردم. به بانک شهر ایراداتی گرفته بودند و گفتند که بدهی دارد و قرار شد به سرمایه بانک افزوده شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی افزود: اینکه پیش پرداخت ۶۳۰ واگن انجام نشده مشکل از شهرداری تهران نیست؛ فرصت‌ها کوتاه است و دوباره به دست نمی‌آید. پول این واگن‌ها به بانک مرکزی داده شده و باید به بانک شهر تحویل داده شود تا بتوان خریداری را انجام دهد. این موضوعی نیست که روی آن کار نشده باشد.

در ادامه مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز یوم‌الحساب حوزه حمل و نقل عمومی است، ابراز امیدواری کرد که این یوم الحساب را در بخش ها و معاونت های دیگر نیز شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته که جلسات صحن برگزار نشد و فرصت گفت و گو وجود نداشت، شاهد جابجایی‌هایی بودیم. اینکه تغییر و تحولی در مدیریت حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق نیفتاد جای خوشحالی است.

اقراریان با بیان اینکه مردم به اندازه‌ای از وضعیت نابسامان مترو و وضعیت عفاف و حجاب در مترو به ما پیام می‌دهند که شرمنده‌ایم، تأکید کرد: من به شهردار تهران مستقیماً تذکر دادم و برداشت این است که شرکت بهره‌برداری عزم راسخ را برای برخورد عملی ندارد. مردم بدانند ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این وضعیت نابسامان برطرف شود و آنچه مهم است عزم و اراده‌ای است که نمی بینیم.

وی با اشاره به جمع آوری دست فروشان محوطه تئاتر شهر، تأکید کرد: این نشان داد که برخورد با چنین مواردی به عزم و اراده نیاز دارد؛ امروز در وضعیت آشفته مترو به عزم نیاز داریم. بین واگن بانوان و آقایان درب‌هایی تعبیه کردند که قابلیت جابه‌جایی دارد و معنای آن را نمی فهمیم.

اقراریان افزود: بانوان می‌گویند که هیچ کنترل و نظارتی بر ورود آقایان به واگن بانوان وجود ندارد؛ باید مأموری برای تذکر در این زمینه در نظر گرفته شود و اتفاق عجیب و غریبی نیست که انجام نمی شود.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه گزارشات باید در قالب چارچوب مشخص ارائه می شد، گفت: این گزارشات باید از یک هفته قبل در اختیار ما قرار می گرفت که مطالعه لازم را داشته باشیم و اقدامات کارشناسی روی گزارشات انجام شود.

وی با بیان اینکه باید درخصوص اقداماتی که انجام شده بود گزارش ارائه می‌شد، تصریح کرد: ما وقتی به مناطق می‌رویم از مردم خجالت می‌کشیم که می گویند مدتها منتظر اتوبوس می‌مانند؛ تا پایان سال باید چه پاسخی به مردم بدهیم؟

قرارداد 1460 دستگاه اتوبوس منعقد شده است

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه قرارداد هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است، اظهار کرد: این خلاصه اقدامات انجام شده در حوزه اتوبوسرانی بود و در حوزه مترو نیز اقدامات در حال انجام گزارش شد.

در ادامه این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید بخش‌های مختلف دست به دست هم دهند تا شاهد نتیجه باشیم و تنها تلاش معاونت ترافیک نمی‌تواند منتج به نتیجه شود، گفت: در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای که برای بخش حمل و نقل ۲۷ میلیارد تومان بود، به صورت یک دوازدهم باید تأمین می‌شد و باید مشخصا اعلام شود که بر این مبنا چه میزان اعتبار اختصاص یافته است؟

وی ادامه داد: باید مشخص شود که چند درصد از برنامه های مصوب محقق شده است؛ از سویی دیگر موضوع قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی مطرح شد و باید گزارش داده شود که این قرارداد چه زمانی منعقد شده و با چه ساز و کاری انجام خواهد شد.

هنوز هیچ طری برای ایجاد تراموا به شورا ارائه نشده است

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس اعلام شهردار تهران خط یک برای تراموا پیش بینی شده بود، اظهار کرد: هنوز هیچ طرحی به شورا ارائه نشده که ببینند آیا شورا این موضوع را تأیید می ‌ند یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه اتصال مترو پرند به خطوط تهران بار حقوقی دارد، یادآور شد: هزینه های این ایستگاه و پیامدهای آن و تأثیر بر سرفاصله حرکت قطارهای مترو تهران باید مشخص شود تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در این خط بیفتد. اتفاقی که در خط تهران- کرج و هشتگرد افتاد نباید در این خط نیز اتفاق بیفتد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما حتماً می خواهیم حمایت کنیم، اظهار کرد: تأمین قطعات مورد نیاز خارجی برای اورهال را در بازدیدها ندیدیم و باید گزارش آن ارائه شود که بدانیم چه اقدامی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید برای آغاز سال تحصیلی نیز گزارش داده شود که چه اقدامی قرار است انجام شود، تصریح کرد: موارد مشترک با دولت نیز باید در گزارشات قرار بگیرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی در برابر ۷۰ هزار تاکسی موجود که ۹۰ درصد آن فرسوده است، رقمی نیست، یادآور شد: باید در مورد نوسازی تاکسی گزارش داده شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه امروز بخشی از اتفاقات نتیجه کاهلی گذشته است اما بهانه‌ای نیست که کار خود را انجام ندهیم، گفت: بنده با نگاه صرفاً تخصصی به موضوع نگاه می کنم؛ حمل و نقل منظومه ای است که تمام عناصر آن باید با هم دیده شوند و نگاه جزیره ای در آن ممنوعه است.

وی ادامه داد: همین امروز در حوزه خدمات مترو و اتوبوس مشکلات عدیده ای همچون بلیت داریم که حل نشده است؛ مردم با این چالش رو به رو هستند و روی روان آنها اثر گذار است.

عباسی با بیان اینکه هیات بازدید از تولیدکنندگان اتوبوس باید در نظر گرفته شود، گفت: اگر قرار است اتوبوسی وارد تهران شود باید فرایند تولید را ببینیم و با اطمینان خاطر گزارش ارائه دهیم.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این کمیسیون برنامه‌های مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی پیگیری می‌شود، گفت: تدبیر رئیس شورا بسیار خوب است که گزارش ارائه می شود و هم ما نظارت می کنیم و هم مردم با خبر می شوند.

وی با تأکید بر اینکه حتما انتقادات وجود دارد اما اینکه عیناً موارد جلسات گذشته را تکرار کنیم چه حسنی دارد، اظهار کرد: امروز باید گزارش یک ماهه ارائه می شد و از سویی باید به گزارشات نیز توجه صورت می گرفت. این آمار کار ویژه ای در دوره ششم مدیریت شهری است و باید به آن توجه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه اعلام شده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای قراردادهای اتوبوس و بیش از هزار میلیارد تومان برای مترو پرداخت شده است، تصریح کرد: برخی مباحث و سوالات تعجب آور است. قراردادهای اتوبوس در سامانه ثبت شده و اعضا می توانند ببینند و اینکه می گویند قرارداد به ما نرسیده حرف درستی نیست.

وی تأکید کرد: شهرداری نمی تواند به شورا قرارداد ارائه ندهد و بعید می دانیم شهرداری مقاومتی داشته باشد کمااینکه قرارداد روی سامانه قرار داشت و ما آن را دیدیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر ظرفیت دیگری وجود دارد که شهرداری سراغ آن نرفته است باید بپرسیم که چرا قرارداد نبسته‌اند، گفت: نباید جوری صحبت کنیم که مردم فکر کنند هیچ کاری در شهرداری انجام نمی شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تذکر اولیه ما این بود که در مورد حوزه و حمل نقل صحبت شود، گفت: با این وجود مباحثی مثل انتصابات و دیگر موارد مطرح شد؛ قراردادها کاملاً مشخص است و روی سامانه قرار می گیرد و بحث پنهانی نیست.

وی افزود: فکر می کنم که دوستان از خط تولیدها بازدید کردند و در این دوره نیز بازدیدهایی صورت گرفته است؛ لذا باید عملیاتی تر نگاه کنیم.

چمران ادامه داد: در بخش مترو پرداخت پول برای خرید ۶۳۰ واگن را شهرداری پیگیری کرد و همه کارهای آن انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد و شیرینی که قول آن را داده بودیم، بدهیم.

تهران باید 9 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد

وی با بیان اینکه تا مهرماه نمی‌توان چندان به رسیدن اتوبوس‌ها دل بست، تصریح کرد: اتوبوس‌های جدید وارد خط شدند و ۴۰ دستگاه عقاب افشان در خطوط فعال هستند اما بحث این است که شهر تهران وسعت و جمعیت زیادی دارد که باید ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: بارها به شهردار و معاون شهردار گفتم که از رئیس بانک مرکزی موضوع را پیگیری کنند و آقای فرزین نیز به بنده اعلام کرد که آقای زاکانی مرتباً موضوع را پیگیری می کند. خواهش می کنم به گونه ای صحبت کنیم که طلب ها واقعی تر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار