در گفت‌وگو با پانا اعلام شد؛

ادعای گرمای بی‌سابقه در کشور غیر علمی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ادعای گرمای بی‌سابقه در کشور طی 10 سال گذشته را رد کرد و گفت این اظهارات، غیر علمی است و مورد تایید سازمان هواشناسی نیست.

کد مطلب: ۱۳۸۵۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ادعای گرمای بی‌سابقه در کشور غیر علمی است

آسیه اسحاقی- احد وظیفه در گفت‌وگو با پانا درخصوص اظهارات مطرح شده درباره گرمای بی‌سابقه در کشور اظهار کرد: «گرمای موجود در هوای کشور برای ما بی‌سابقه نیست و اظهاراتی که مطرح شده، علمی نیست. گرما در برخی مناطق دنیا به‌نوعی بی‌سابقه بوده است و میانگین متوسط جهانی بی‌سابقه بوده اما برای کشور ما بی‌سابقه نیست. در همین تهران طی ماه گذشته شرایط کاملا نرمال بوده است و از نظر دمایی شرایط غیرعادی نداشتیم. دمایی هم که اکنون داریم دمای نرمال تهران است و غیرعادی نیست اما انتظار داریم در این هفته به‌طور متوسط دمای میانگین کشور یکی دو درجه بیشتر از نرمال شود.»

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه نوسانات گرمای هوا طبیعی است، گفت: «این نوسانات طبیعی است و غیرعادی نیست اما از نظر دمای متوسط جهانی بی‌سابقه است به خاطر اینکه در ماه جولای دو روز پشت سرهم دمای متوسط کره زمین در ایستگاه‌های مبنا، عدد 17.18 و 17.8 درجه سلسیوس را نشان داد که از دمای مشاهده شده در کره زمین در سال 2016 طی ماه جولای بیشتر بود یعنی حدود 26 صدم درجه سلسیوس بیشتر بود هم به واسطه اینکه دو روز پشت سر هم بود که رکورد محسوب می‌شود. از طرفی در برخی مناطق دنیا به ویژه مناطق جنوب شرق امسال شروع تابستان نیمکره شمالی با گرمای غیر عادی همراه بوده که این اخبار باعث شده چنین برداشت‌هایی در ایران شود.»

وظیفه خاطرنشان کرد: «همچنین ماه می میلادی که گذشت گرم‌ترین ماه می ثبت شده در کره زمین بود. برای اینکه اندازه متوسط دمایی را بگیریم همه ایستگاه‌های مبنا که سابقه آماری داشته باشند، لحاظ می‌شوند. ماه جون(ژوئن) هم گرمترین ماه جون در کره زمین بود که نشان می‌دهد سال 2023 به‌طور متوسط و به احتمال زیاد با توجه به شروع ال‌نینو یکسال رکورد از لحاظ دمایی برای کره زمین محسوب شود. قبل از این هم سال 2016 با توجه به پدیده سوپر ال‌نینو، زمین گرم‌ترین سال خود را داشت اما امسال انتظار می‌رود حتی از سال 2016 هم گرم‌تر باشد.»

وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی برای روزهای آینده در کشور گفت: «همانطور که قبل از این اعلام شد، انتظار هفته گرمی را پیش رو داریم و هفته‌های بعد هم اوج دمای تابستانه را داریم. به‌طور معمول از نیمه تیرماه تا اواخر مردادماه گرمترین روزهای سال را در ایران تجربه می‌کنیم؛ بنابراین انتظار هوای گرم را داریم ولی اینکه این گرما در ایران بی‌سابقه است چنین چیزی نیست و من تایید نمی‌کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار