رئیس سازمان سنجش خبر داد؛

اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در مردادماه

تجهیزات آشکارساز تقلب در کنکور رونمایی شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در مرداد‌ امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۳۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۲ در مردادماه

عبدالرسول پورعباس در ابتدای نشست خبری امروز خود که در آستانه برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در مرداد ماه نتایج اولیه انتخاب رشته و در شهریورماه اعلام نتایج نهایی را خواهیم داشت.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه شب برگزاری آزمون فرا رسیده است، گفت: سامانه برگزاری آزمون سراسری، ماشینی است و هیچ فرایند دستی نمی‌تواند در این آزمون دخیل باشد. در این چند روز برخی از داوطلبان مراجعه می کنند که اشتباهی در پروفایل خود دارند ولی چون در مراحل مختلف به داوطلبان پیامک داده شده است امکان هیچ تغییری وجود ندارد.

وی همچنین گفت: کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات عمده ای روبرو بود. برای اولین بار یک کارپوشه یا پروفایل برای تمامی داوطلبان طراحی شد و داوطلب در هر لحظه می توانست به آن وارد شود و در آینده هم این اطلاعات برای داوطلب محفوظ است. داوطلب در زمان های مختلف می توانسته است وارد کارپوشه خود شود و در صورت مشاهده مغایرت آن را تصحیح کند اما اکنون هیچ تغییری از سوی سنجش در کارپوشه افراد اعمال نمی شود.

پورعباس در ادامه با اشاره به تلاش پلیس و ضابطان قضایی برای سلامت کنکور اظهار کرد: دو دستگیری شبکه‌ای را در هفته‌های گذشته داشتیم که ده‌ها نفر درگیر این شبکه‌ها بودند و همه تجهیزاتی که داشتند کشف و ضبط شد تا این آزمون به سلامت برگزار شود. ضمن اینکه سال گذشته ۸۵۷ نفر با تجهیزات شناسایی شده بودند و یک هزار و ۵۰ نفر را ما از طریق بررسی‌ها فنی شناسایی کردیم.

رونمایی از دستگاه سیگنال‌یاب تقلب در کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به دستگاه تولید کننده امواج برای سیگنال‌یاب از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این کار برای اولین بار انفاق افتاده است و این دستگاه برای تمام حوزه‌های امتحانی ساخته شده است و کشف از طریق دستگاه سیگنال‌یاب طبق قانون از یک تا ۱۰ سال از محرومیت برای داوطلب به دنبال دارد.

پورعباس با اشاره به ویژگی دستگاه‌های آشکارساز تقلب گفت: این دستگاه سیگنال به تجهیزات تقلب ارسال می‌کند و در گوش داوطلب صدایی بلند تولید می‌شود و فرد متقلب شناسایی می‌شود. از خانواده‌ها خواهش می‌کنم در دام شیادان نیافتند و اجازه ندهند داوطلب دستگاه یا تجهیزات تقلب همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان سنجش از تیرماه سال گذشته در جهت ایجاد امنیت بیشتر قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و یکی از فعالیت‌ها تنوع بخشی و شخصی سازی دفترچه‌های کنکور بود. امروز به عملکرد سازمان سنجش افتخار می‌کنیم. عده بسیار قلیلی در حوزه تقلب فعالیت می‌کنند. بالای ۹۸ درصد داوطلبان در سلامت کامل آزمون می‌دهند و حدود یک درصد سعی داشتند که با تقلب آزمون دهند که در کنکور ۱۴۰۱ با روش‌های سخت افزاری و نرم افزاری شناسایی شدند. با این پدیده شوم برخورد می‌کنیم و امسال هم شرکت‌های دانش بنیان به ما کمک کردند و توانستیم هم از نرم افزارهای آنها برای کشف تقلب استفاده کنیم.

به گفته پورعباس، دفترچه سوالات به گونه‌ای با کد طراحی شده که تنها توسط ماشین‌های سنجش قابل خواندن است و تمامی سوالات با تنوع کد توزیع می‌شود و امکان خروج سوال از دفترچه قبل از آزمون به هیچ صورت و عنوانی وجود ندارد.

وی درباره وضعیت جوی و شرایط آب و هوایی برای حوزه‌های برگزاری کنکور ۱۴۰۲ گفت: دستورالعمل هایی برای تمامی حوزه‌های کنکور به استاندارها و فرمانداران ارائه شده است که در زمان های سیل، زلزله و شرایط جوی قابل اجرا است. به دلیل گرمای هوا هم هماهنگی‌های لازم با وزارت نیرو انجام شده است و از همین جا از وزارت نیرو تشکر می کنیم که با وجود کمبود برق، مقرر شده است که تمامی دستگاه‌های خنک کننده در حوزه های کنکور برقرار باشند. درباره سیستان و بلوچستان هم خوشبختانه وضعیت هوا رو به بهبود است.

پورعباس درباره موضوع قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور نوبت دی ماه و شرایط آن در نوبت تیرماه خاطرنشان کرد: موضوع تقلب و ارسال عکس و فایل در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تنها یک مورد بود که آن هم از بستر اینترنت صورت نگرفت. تقلب زمانی رخ می دهد که یک عکس از سوال گرفته می شود و ارسال می شود و دوباره پاسخ آن سوال به جلسه بازگردانده شود. ما این مسیر را مختل می کنیم. ضمن اینکه با گزارش های فنی توانستیم هزار نفر را در کنکور ۱۴۰۱ شناسایی کنیم. کلید تقلب داریم و با آن عوامل تقلب را شناسایی می کنیم. ضمن اینکه دو تیم آشکارساز نسل اول و نسل دوم را در اختیار داریم که عمل کشف را انجام می دهند.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ اینترنت همراه به طور مطلق قطع نشد و اینترنت ثابت نیز فعال بود. اما گزارش هایی بعد از این موضوع به سازمان سنجش داده شد که تاسف برانگیز بود. مریض در راه بیمارستان به مشکل برخورده بود و یا ارتباط با لوکشین ها برای گروه های امدادی به مشکل برخورده بود. امروز اینترنت جزیی از زندگی مردم شده است.

وی گفت: ما هم تاکید داریم که متقاضی قطعی اینترنت نیستیم بلکه خواهان مدیریت اینترنت در زمان آزمون هستیم. البته امسال با استفاده از مجموعه های مختلف کشوری سعی داریم که مشکلی ایجاد نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار