زاکانی در نشست خبری مطرح کرد؛
تهران را ارزان و زیستپذیر کنیم؛ افزایش تعداد پروانهها به معنی شهرفروشی نیست
تهران (پانا) - شهردار تهران با بیان اینکه در دولت سیزدهم قیمت مسکن رشد 70 درصدی داشته است، گفت در سال ۱۴۰۱ شهرداری توانست ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره پروانه صادر کند.
علیرضا زاکانی در ابتدای نشست خبری خود که با موضوع عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد، گفت: خشنود و خرسندیم که بتوانیم یک رویه جدید را شروع کنیم که به صورت تخصصی جلساتی بگذاریم. مثلا امروز درباره حوزه شهرسازی و دفعات بعد درباره حوزههای مختلف مسائل را مطرح میکنیم تا یک باب جدید برای گفتوگو و دریافت درست اتفاقات پیرامون شهر باشد.
وی افزود: موضوع مسکن بک جنبه رفاه دارد و نیاز پایه برای خانواده و مردم است. هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق موضوعات مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان اینکه ما امروز شرایطی را پشت سر میگذاریم که بر اساس آمار در سال ۱۳۹۹ اجارهنشینی از ۱۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است، اظهار کرد: در تهران این آمار ۴۳ درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با ۴۱ درصد قرار دارد.
شهردار تهران با بیان اینکه اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است. این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده و ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه از ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بودهایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیمگیری میکردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان بهویژه دوره قبل گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیستپذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
زاکانی عنوان کرد: در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجرپذیرترین استانهای کشور است اما این مساله راجع به شهر تهران صدق نمی کند و در واقع شهرستان های تهران مهاجر پذیرند. سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد نیز بیان می شد و عنوان می کردند که تهران باید گران شود تا حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت گیرد و توجهی به سختی های مردم نداشتند.
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد، یادآور شد: مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و سالار هستند و نمی توان آنها را مورد آزار قرار داد؛ شاید بیشترین چیزی که در سبد خانوار اهمیت دارد مسکن است. این در حالی است که اجاره در سال های اخیر به شکل سرسام آوری افزایش یافته و مهاجرت معکوس از تهران رقم خورده است. سیاست گرانسازی اگر سیاست مطلوبی بود و موفق به اجرای آن شدند فقط باعث شد مردم به شهرستانهای اطراف رانده شوند.
کرج، دارای بیشترین آمار مهاجرت
وی افزود: طبق آمار کرج، بیشترین مهاجرت را داراست و بیشترین مهاجرت به شهرستان کرج از تهران بوده و نشان میدهد که سیاست گرانسازی موفق شده اما ما شکست این سیاست را در پیش گرفتهایم و می خواهیم سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و جبران مافات کنیم.
زاکانی با بیان اینکه تهران ۹۴۰ قطعه است، خاطرنشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان ۵۰ سال باشد -با اینکه عمر مفید ۳۰ سال است- عملا باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.
صدور بیش از ۱۰ هزار پروانه ساختمان در سال گذشته
شهردار تهران با اعلام اینکه از سال ۹۱ شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال ۱۴۰۰ رسیده است، یادآور شد: ما در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰ هزار و ۴۰۰فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.
وی بیان کرد: تهران ۴ مخاطره جدی دارد و از جمله آن گسل های فعال و ۱۲ هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نه تنها بیخیال از زندگی مردم شهر بودند بلکه در این مسأله بیخیال جان مردم بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند که در سال ۱۴۰۱ توانستیم این مسیر را عوض کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه قبلا مدیران سیاست راندن ضعفا و فقرا و نشاندن طبقه ممتاز در شهر را دنبال می کردند، یادآور شد: عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم. سیاست هایی که ایجاد شده است باعث شده از دهه ۹۰ شاهد شروع کاهش رشد پروانه ها باشیم که تا سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده و در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی درخصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.
زاکانی با بیان اینکه میتوان مبتنی بر کمیسیون ماده پنج شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، گفت: در سیاست گذاری کلان کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود، در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران دبیرخانه در شهرداری و مسئول کمیسیون، شهردار است.
شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، تأکید کرد: وقتی در ابتدای دهه ۹۰ طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف گذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد. با نگاه گران سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.
وی افزود: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت ها را اعلام می کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعهای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شده اند. از تیرماه سال۹۸ این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر ۲۵۰ متر را قابل تفکیک ببینیم تا ۷۵۰ متر یک طبقه اضافی، تا هزار و ۲۵۰ متر دو طبقه اضافی مجوز داده می شد.
از سال ۹۸ ترافیک پشت کمیسیون ماده ۵ افزایش یافت
شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۹۸ به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد.
از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم
شهردار تهران ادامه داد: ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران شود. مرجع تحول طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده پنج می کنیم شهردار یک رای دارد که البته رای نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط زیست در آن حضور دارند.
وی در توضیح بیشتر افزود: کمیسیون ماده ۵ یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون انجام می شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.
زاکانی تصریح کرد: پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند و اینها جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده اند و باید به کار آنها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.
زاکانی با بیان اینکه ما با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده پنج داشتیم آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده پنج یکی از ادوار موفق خود را پشت سر میگذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از ۱۸ ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به دو ماه رسیده اند.
افزایش تعداد پروانهها به معنی شهرفروشی نیست
وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ ما ۳۴۰ مصوبه داشتیم، تصریح کرد: ۶۶ طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ۱۰ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود و دست مردم را لای در فشار می دادند و می گفتند ساکت باشید؛ را ساماندهی کردیم.
وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن ۹۹ درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسدهانگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی میتواند درخواستی داشته باشد.
شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن ۷۹ هکتار است و ۳۴۰ هکتار کوهسار و ۱۸۰ هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به ۷۹ هکتار مباحثی را مطرح کردیم و ۵ هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این ۵ هزار قطعه که شامل ۱۵ هزار خانوار میشود، گشایش ایجاد کردیم. شرایط در نفرآباد نیز طوری بود که سالهای سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبهای کرده بودند که حق ساخت ۳ طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت ۷ طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.
شهردار تهران با بیان در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه کرد: راجع به طرحهای موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه موردی پروندهای میآید به کمیسیون هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به آن اعتنا میکنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرحهای موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده، بیان کرد: ۲.۹ کیلومتر در دو طرف آن تعییر پهنه داشتیم، بهطوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.
زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام اگر ۱۰ سال دیگر تصمیم نمیگرفتیم شرایط آن تغییر نمیکرد و تحول آنجا بهزودی آغاز و در واقع ساختوساز در تهران شروع میشود.
وی با بیان اینکه ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاکها و قطعات را ماهها بررسی میکردند، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی هزار و ۸۱ پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی میرود و فقط دو یا سه ساختوساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال میکردیم و شهر را به نابودی میبردیم یا مسیر را عوض میکردیم؟
شهردار تهران با بیان اینکه تغییر وضعیت پادگان جی، ۰۶، جنگ افزارسازی و دوشان تپه را با کمیسیون ماده پنج دنبال کردیم، گفت: عدهای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند یا علاقه ندارند دورهای موفق عمل کند. نباید سیاسی کاری کرد و دقیق گام برداشت.
وی تأکید کرد: ۶۶ طرح موضعی در ۱۰ها سال اخیر بیسابقه است؛ ما برای پنج هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم نه به ما از بهتران و قوم و خویشمان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساختوساز انجام دهند. ما تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.
زاکانی یادآور شد: در سال ۹۲ تعداد ۳۰ هزار و ۵۶۲ فقره پروانه، در سال ۹۳ تعداد به ۲۶ هزار فقره، در سال ۹۴ تعداد ۱۲ هزار و ۹۰۱ فقره، در سال ۹۵ تعداد ۹ هزار و ۳۹۴ فقره، در سال ۹۶ تعداد ۹ هزار و ۱۹۰ پروانه، در سال ۹۷ تعداد ۱۱ هزار و ۱۴۶ فقره، در سال ۹۸ تعداد ۱۲ هزار و ۲۱۲ فقره، در سال ۹۹ تعداد ۱۰ هزار و ۶۰ فقره، در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۴۰۰ فقره صادر شده و سال گذشته این رقم به ۱۰ هزار و ۴۰۰ فقره رسیده است.
وی با اشاره به متراژ مسکن ساخته شده در تهران از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ به متراژ ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع، در سال ۹۳ به میزان ۴۸ میلیون و ۴۴ هزار متر مربع، در سال ۹۴ به میزان ۲۸ میلیون و ۸۲۰ هزار متر مربع، در سال ۹۵ به میزان ۱۵ میلیون متر مربع، در سال ۹۶ به میزان ۱۸ میلیون متر مربع، در سال ۹۷ به میزان ۱۵ میلیون متر مربع، در سال ۹۸ به میزان ۱۷ میلیون متر مربع، در سال ۹۹ به میزان ۱۴ میلیون متر مربع، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز شده است.
افق شهرداری تهران برای نوسازی شهر
زاکانی با تأکید بر اینکه ما برای طرح های موضعی و موضوعی تصمیم گرفتیم، گفت: برای شهر افقی ترسیم کردیم و آن افق این است که شهر را نوسازی کنیم و در نوسازی، مشکل ترافیک، آلودگی، کم آبی، بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات و دیگر مسائل را دیدیم تا شهر را متحول کنیم.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه شفافیت ثبت میشود.
زیرساختهای منطقه ۲۲ ناکامل است
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت باغات به دنبال بارگذاری در سطح شهر، گفت: زیرساختهای منطقه ۲۲ ناکامل است و از خدمات هفتگانه یک خدمت فضای سبز آماده است و در دیگر بخشها کمبود دارد و باید توسعه یابد.
شهردار تهران با بیان اینکه در پایتخت به فضای سبز حساس هستیم، خاطرنشان کرد: در این مدت فضای سبز را به شدت توسعه داده و میدهیم، بهطوری که در سال ۱۴۰۰ به میزان هزار هکتار، سال قبل هزار و ۵۰۰ هکتار و در سال جاری ۲ هزار هکتار را در دستور کار قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه در باغات خرمالو محله کن به میزان زیادی حساس بودیم، یادآور شد: حساسیت ما از شورای عالی معماری و شهرسازی بیشتر بود و تأکید داشتیم که به هیچ وجه اجازه نمیدهیم تخریب شوند.
زاکانی با تأکید بر اینکه باغات ما مسیری را طی کردند و به واسطه منفعت طلبی به سمت خشک شدن رفتند و درخواست بارگذاری کردند، گفت: اگر راه را باز نکنیم کسانی هستند که از بیراهه بروند و کار را ناقص کنند؛ لایحه باغات که به شورا رفته برای حفظ و گسترش باغات است و مواهبی دنبال میشود که بسیاری حاضر میشوند زمینهای بزرگ خود را به باغ اختصاص دهند و در ۳۰ درصد آن ساختوساز انجام دهند. سیر شهر این بود که باغات را خشک و به واحد مسکونی تبدیل کنند اما ما سعی کردیم که باغ را نگه داریم و شرایط را به گونهای دنبال کردیم که زمینهای بزرگ در این مسیر به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: حرفهای سیاسی نادرست و غیردقیق از سوی برخی افراد و رسانهها مطرح شده و احساس میکنند که شهردار در سایه هستند؛ شهردار بودند هم کاری جز دوچرخهسواری نکردند و حالا که شهردار در سایه هستند اینگونه میگویند؛ بنده بنا ندارم وقت خود را برای این حرفها صرف کنم.
زاکانی با بیان اینکه قرار باشد پشت تریبون از کارهای آنها بگویم باید از تهران بروند، تأکید کرد: بنده بنا ندارم اعصاب مردم را با این مباحث درگیر کنم که در سایه و آفتاب چه کردند.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه نمیتوان گود را پر و به باغ تبدیل کرد بلکه میتوان در اطراف آن باغ ایجاد کرد، یادآور شد: ما میراثدار بخش زیادی از این موارد هستیم که باید برای آن راه پیدا کنیم؛ ایدهای که با مشورت برخی افراد شورا که صاحب نظر هستند، مطرح شده و با تصمیم اعضای شورا به نتیجه خواهد رسید.
شهردار تهران گفت: تعداد پروانه های صادره ۸ تا ۱۱ طبقه سال ۹۱ حدود ۵۰۰ مورد بوده و در سال ۹۲ حدود ۵۸۸ تا و در سال ۹۳ حدود ۲۹۹ مورد بوده و سال ۹۷ ۱۲۳ مورد و سال ۹۸ حدود ۸۷ مورد و سال ۱۴۰۱ حدود ۶۹ مورد بوده است.
وی اظهار کرد: در ۱۲ طبقه و بیشتر ۱۴ مورد بوده است و در ۶ و بیشتر در سال ۹۵ حدود ۱۳۷۳ مورد و سال ۹۶، ۱۵۳۶ مورد و سال ۹۸ هم ۱۵۱۳ مورد و سال ۹۹، ۱۰۵۹ مورد و ۱۴۰۰ ۹۶۶ و در سال ۴۰۱ حدود ۱۵۸۰ مورد بوده که درواقع عدد آن به سال ۹۸ برگشته است.
زاکانی با بیان اینکه ساخت و ساز بافت فرسوده ۶۸ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در ۵ طبقه و بیشتر ۱۷۰۴۶ مورد در سال ۹۱ داشتیم ، سال ۹۵ حدود ۷۰۵۷۱ و سال ۹۶ حدود ۹۴۶۶ و سال ۹۷ حدود ۱۰۲۵۱ و سال ۹۸ حدود ۸۴۵۱ و سال ۹۹ حدود ۶۷۸۶ و زمان ما ۸۳۷۷ پرونده شد و عدد ما مانند سال ۹۸ است.
شهردار تهران گفت: در بحث متراژ زیربنا سال ۹۵ حدود ۱۵میلیون و سال ۹۶، ۱۸ میلیون و سال ۹۷ حدود ۱۵ میلیون و سال ۹۸ حدود ۱۷ میلیون و سال ۹۹ حدود ۱۴ میلیون و سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ و سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون و ۹۰۰ بوده است.
زاکانی در پاسخ به سوالی درباره تفاهمنامههای شهرداری عنوان کرد: درباره ساصد ۱۱ هکتار آن بر اساس تفاهم برای شهرداری است که برای فضای سبز از آن استفاده میکنیم و روی قاعده کار می کنیم. جایی ممکن است دولت هم مساعدت و کمک بخواهد ما با افتخار کمک می کنیم و لذا اگر بخشی از دولت در مصوبات کمک بخواهد کمک می کنیم. در این دوره ۲۲ مصوبه برای دولت داشتیم و اما قاعده و متر ما معلوم است و آن چیزی که به حال شهر مناسب است را توجه می کنیم. اگر بر اساس روال قبل بود ۱۰۰ سال پادگان جی به نتیجه نمی رسید.
شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری قبلی رمپ و لوپها را در موضوع پادگان جی در محدوده فتح با خاک پر کرده بود، ادامه داد: برای معلمان و اساتید شهر تفاهمنامه می نویسیم و عوامل تحول و اهرم آن کمیسیون ماده پنج است،با تمام دستگاهها و وزرا تفاهم میکنیم و امکانی ایجاد میکنیم که چرخ اقتصاد کشور و چرخ زندگی مردم با هم بچرخد.
زاکانی در ادامه این جلسه در رابطه با اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع در کمیسیون ماده پنج، گفت: ما ۶۶ طرح موضعی داریم، در کدام دوره این تعداد طرح موضعی وجود دارد و این یک واقعیت شیرین است که حساس بودیم مشکلات محلات را حل کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه ما از خود و شهرداری مایه گذاشتیم، تصریح کرد: ما علاقه داشتیم که مشکل محلاتی همچون فرحزاد را حل کنیم و لااقل کمی به جان مردم فکر کنیم؛ مهم نیست از کدام دسته سیاسی هستیم مهم این است که به مردم خدمت کنیم.
وی با اشاره به وجود اختلاف نظر حقوقی درخصوص مصوبات کمیسیون ماده پنج در شورای عالی معماری و شهرسازی، یادآور شد: الزاماتی دیکته میشود که بسیار غیرعلمی است؛ برای مثال گفتند که ساختمان های بالای ۱۱ طبقه باید به شورا بروند و این تصمیم دل بخواهی و از روی هوا بوده تا تهران را قفل کنند و مردم را به خاک سیاه بنشانند. این نگاه معیوب و ناقص همچنان وجود دارد و مسیر بدبختی کشور و مردم را پیش میبرند.
شهردار تهران با بیان اینکه چه کسی گفته که ما قانون را قبول نداریم، یادآور شد: کسانی که نگاه انقباضی خود را به تهران تحمیل کردند و طرح تفصیلی پایتخت را تغییر دادند، حق چنین کاری نداشتند و فراتر از قانون و با سیاسی بازی عمل کردند. ما اگر به طرح تفصیلی سال ۹۱ عمل کنیم باید کمیسیون ماده پنج را تعطیل کنیم.
وی افزود: برخی اصرار دارند که این نوع نگاه درست است؛ در مورد معتادان می گفتند باید رها کنیم تا بمیرند، آیا این نگاه انسانی است؟ هنر نداشتند مشکل ترافیک و آلودگی را برطرف کنند و فشار آوردند تا شهر را فرسوده کنند؛ دستگاه ها باید سراغ این افراد بروند اما حالا کسانی که بدهکارند مدعی شدهاند.
زاکانی با بیان اینکه نوسازی مسکن ایمنی شهر را بالا میبرد، خاطرنشان کرد: بستر ایجاد خطر را باید به جنبه استحکام ببریم.
شهردار تهران با اعلام اینکه مصوبات منطقه ۲۲ عمدتا به دوره قبل باز میگردد، یادآور شد: ما مصوبه شهرکهای الگو را که هفت سرانه آن تکمیل است میدهیم؛ هفته آینده اولین شهرک الگو و تا پایان سال چند شهرک الگو اجرایی خواهد شد.
کمیسیون ماده ۵ قفلهای طرح تفصیلی را باز میکند
وی با بیان اینکه کمیسیون ماده پنج در تمام کشور قفل های طرح تفصیلی را باز می کند، گفت: نوع نگاه متفاوت است و میگویند هرکاری میکنید باید از شورای عالی اجازه بگیرید؛ مسیر کارشناسی تهران معلوم است و کجا این کارشناسیها میگویند که ساختمانهای بالای ۱۱ طبقه باید به شورا بروند؟ شما با مردم سیاسی برخورد میکنید و مشخص است که شورای ششم و منتخب چه کسی است. وقتی با عجله در تیرماه سال ۱۴۰۰ مصوبه جدید میدهند و حالا بیانیه میدهند، نشانه چیست؟ اگر من بخواهم در مورد اقدامات خلاف قانون آنها صحبت کنم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ما کاملا ضابطهمند و قانونی عمل میکنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه نگاه انقباضی و آسیبپذیر کردن مردم را قبول نداریم، تصریح کرد: آنچه که بنده روی آن حساس هستم طرحهای موضعی و موضوعی است تا جلوی فرسودگی شهر را بگیریم.
اینکه گرههای طرح تفصیلی توسط کمیسیون ماده ۵ باز شود، روال است
زاکانی در پاسخ به سوال پانا درخصوص مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج و روند ساختوساز توضیح داد: طرح تفصیلی صفر و صدی نیست که پاسخ تمام نیازهای شهر را بدهد و گرههای طرح باید توسط کمیسیون ماده پنج باز شود. سال ۹۸ بارگذاری سیستمی شد و شهر قفل شد و چون شهردار وقت حتی نتوانست همه ایدههای خود را پیادهسازی کند مجبور شد بخشی از این مصوبات در ماده پنج مرتفع شود. اینکه تعداد طرحهای موردی موضوعیت دارد باید بگویم خیر، هر تعدادی که بتوانیم با کار کارشناسی و بدون هواخواهی شخصی، بررسی می کنیم.
شهردار پایتخت ادامه داد: سال ۹۸ مثلا یک یا چند طبقه را خود شهردار میداده و به ضابطه در قبل و بعد از آقای نجفی عمل نمیشد. وقتی سیستمی شد تبدیل به گلوگاه شد که کمیسیون ماده پنج باید آن را حل کند.
وی تصریح کرد: برخی موضوعات در طرح تفصیلی وجود دارد که ۱۸۰ درجه با واقعیت و شرایط شهر فرق دارد. عمده طرحهای موردی مسیر کارشناسی خود را دنبال میکند. اینکه ۱۸ ماه پشت در خوابیدن کمیسیون موهبت است، باید بگویم خیر چرا که باعث امضای طلایی و زد و بند پشت در میشود، اما الان خیلی سریع و صریح در کمیسیون بررسی میکنیم و به فرد اعلام میکنیم که این مسأله حق شما است یا خیر.
زاکانی خاطرنشان کرد: ما به ازای این عدد و رقمی که وجود دارد که چون سیستمی شده و محدودیت ایجاد شده دوستان راهی جز آوردن گرهها به کمیسیون نداشتند؛ این کمیسیون امروز فرصت است و بزرگترین فرصت برای گرهگشایی از شهر در طرحهای موضوعی و موضعی است. مثلا طرحی در خیایان انقلاب داریم که روی آن کار میکنیم.
وی گفت: اکنون پروانههایی که میدهیم برای حدود ۵۵۰ هزار واحد تفاهم نامهای است که نوشتیم که حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد آن شروع شده و عمده آن واحدهای استطاعتپذیر هستند و ما روی این موضوع دقت داشتیم. ۳۴ هزار واحد برای شهرداری است که روی زمینهای خودمان بارگذاری کردیم که بخشی از آنها را برای پرسنل خود و بخشی برای اجارهنشینی و بخشی برای فروش خرد میگذاریم. شهرداری همت کرده تا بازار مسکن را از این شرایط خارج کند.
شرط شهرداری برای احداث هتلی که گفته میشود روی گسل است
شهردار تهران بیان کرد: در تهران بحث ساخت هتلی داریم که زمینشناسی گفت که این بنا روی گسل است، اما مراجع دانشگاهی از دانشگاه امیرکبیر نامه رسمی دادند که نوع سازه تابآوری لازم را دارد و کاملا مناسب است و در کمسیون دفاع کردند. باز هم ما گفتیم و آوردیم که این مجوز را به شما میدهیم به شرط تایید مرکز تحقیقات ساختمان و این نشان میدهد برای ما این مسأله مهم است. مثلا در ژاپن نوع سازه برای ۸ ریشتر نیز دوام میآورد. در واقع در این حوزه سختگیرانهترین روش را اعمال کردیم.
وی در ادامه این جلسه درخصوص طرحهای موردی کمیسیون ماده پنج، یادآور شد: تمام مواردی که ما انجام میدهیم طبق امکانسنجی انجام میشود و در مورد مصوبات قبلی نیز تا جایی که میتوانیم سعی میکنیم در کار مردم گشایش ایجاد شود؛ برای مثال در منطقه پنج طراحی پارکینگ برای بیمارستان را دنبال کردیم و در این زمینه گشایش ایجاد شد. در طرحهای خود حتی اگر مجوز یک طبقه اضافی نیز صادر شود کارشناسی صورت میگیرد.
زاکانی در رابطه با نقض مصوبات کمیسیون ماده پنج در دیوان عدالت اداری، تصریح کرد: در ۲۱ ماه و ۹ روز کاری خود به هیچ عنوان نقض مصوبه نداشتهایم.
شهردار تهران با بیان اینکه عددی که ما به ازای تصمیمات کمیسیون ماده پنج شکل بگیرد متفاوت است، یادآور شد: ما نگاه عددی نداریم و آنچه سختگیرانه دنبال میشود بحث روی سازهها و جزئیات است که در مصوبات نیز لحاظ میشود؛ لذا جنبه مالی برای بنده نوعی امر فرعی به شمار میرود و جنبه اصلی اهرم تحول شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ایمنی و تسهیلات است.
بازرسی کل کشور در دبیرخانه حضور دارد و ما پاسخگوی آنها هستیم
وی گفت: بازرسی کل کشور در دبیرخانه حضور دارد و ما پاسخگوی آنها هستیم و اقبال داریم که مواردی که مطرح می کنند را پاسخ دهیم.
زاکانی در ادامه درباره اختلاف نظر حقوق در بحث کمیسیون در تهران و سایر شهرها توضیح داد: برای ما قطعی است که قانونگذار سال ۵۱ تهران را مستثنی کرده و جنبه منطقی این است که در همین مسیر تصمیم گرفته شود، اما اشتباه جای دیگر است و اینکه یک نگاه انقباضی و غلط پیش گرفته بودند و این مساله مانند یک آیینه مشخص جلو روی همه است. ما ناظر به گذشته حرف میزنیم که در حال ایجاد فاجعه بود و ما جلوی فاجعه را گرفتیم. مصوبات کمیسیون ماده ۵ با ۴ امضا رسمیت پیدا میکند و اگر مصوبهای را پیدا کردید که ۴ امضا را نداشته باشد آن موقع میتوانید، بگویید ما خلاف کردیم.
به دنبال افزایش عمر مفید ساختمانها هستیم
زاکانی درخصوص عمر مفید ساختمانها، گفت: ما علاقه داریم به سمتی برویم که ساختمانهای مستحکم ساخته شود. برای افزایش عمر مفید ساختمان تمهیدات و قواعد مهندسی و رعایت شرایط استحکام و نگهداشت انرژی، برای ما موضوعیت دارد؛ ۳۰ سال عمر مفید ساختمان در کشور فاجعه است و باید این عمر را افزایش داد.
شهردار پایتخت با تأکید بر اینکه سعی ما این بوده صدور پروانه را به دو تا چهار ماه برسانیم، یادآور شد: بخش عمدهای از زمینههای آن خارج از توان ماست اما به دنبال ایجاد کردن زمینهای برای کارسازی هستیم؛ مباحثی با سازمان نظام مهندسی برای تسریع در کار مطرح کردهایم و امیدواریم بتوانیم فرصت کاهش صدور پروانه را بیش از این دنبال کنیم.
شهردار تهران درباره بحث اعطای تراکم و افزایش قیمت زمین و مسکن بر اساس آن و بحث باغات توضیح داد: وقتی صحبت از تراکم میکنید یعنی متراژ نهایی که ۱۳ میلیون مترمربع در سال ۹۱ بوده و سال ۹۲ این عدد ۴۶ میلیون مترمربع بوده و مثلا سال ۹۷ حدود ۱۵ میلیون و سال ۹۸ حدود ۱۷ میلیون و سال ۹۹هم ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار متر بوده و سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ و سال ۱۴۰۱حدود۱۳ میلیون و ۹۰۰ بوده است که این عدد نشان میدهد که در دوره ما بیشتر از آن سالها نبوده است این در حالی است که برخی از آن سالها در دوره کرونا بوده است.
وی یادآور شد: موضوع شهر ابعاد مختلف دارد؛ در سال ۱۴۰۱ در منطقه یک و ۳ و ۱۱ کاهش تراکم داشتیم. اگر دنبال پول بودیم منطقه یک رشد تراکمی پیدا میکرد، در خصوص کمیسیون ماده پنج، ماده ۱۷ درآمدهای پایدار است که این حق را برای کمسیون ماده پنج قائل است که میتواند بارگذاری کند و تراکم بدهد، اما نوع مواجهه ما در کمیسیون منطقی است و برای آن استدلال داریم و با عدد و رقم حرف میزنیم، حاصل کار دیگران نیز معلوم است. قطعا تهران یک سیری را طی کرده تا به اینجا رسیده است و عملکرد ما و راه ما روشن و شفاف است.
تحویل مسکن در مناطق ۱۶ و ۱۸ طی ۱۲تا ۱۸ ماه
زاکانی در رابطه با مصوبات کمیسیون ماده پنج برای نوسازی بافت فرسوده، با بیان اینکه بخشی از نوسازی را آغاز کردیم، گفت: مسیر شروع بخشی از آن نیز در حال کارسازی است و سرعت خواهیم داد؛ میزان صرفه و صلاحی که در مسیر ساخت بافت فرسوده و ایجاد زمینه احیای این بافت وجود دارد، فرصت طلایی برای شهر است و مردم با گشایش روبه رو خواهند شد.
شهردار پایتخت با بیان اینکه ما در این مسیر دقیق توصیه می کنیم که سیاستگذاران کشور در رونق بازار مسکن اولویت را در این بافت قرار دهند، تصریح کرد: برای این بافت و همچنین بافت ناپایدار نیز تسهیلاتی ارائه می دهیم تا ساخت و ساز برای مردم به صرفه باشد و پروانه ها را افزایش داده ایم اما زمان خروجی آن متفاوت است؛ برای مثال در منطقه ۱۶ و در باغ آذری تا سال آینده مجتمعی تحویل داده خواهد شد و مجتمعی دیگر نیز ۱۸ ماهه تحویل داده میشود. به شدت به دنبال صنعتی سازی در ساخت و ساز هستیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه بنای ما این است که هر چند هفته یکبار مسائل شهر را با رسانهها مطرح کنم، گفت: به دنبال این هستیم که رویه جدیدی ایجاد شود و از خبرنگاران نیز میخواهم که قبل از این جلسات، در خصوص موضوعات بررسیهای لازم را داشته باشند تا در این جلسات مورد بحث قرار بگیرد.
ارسال دیدگاه