یک روانشناس کودک در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
نقش مدرسه در جامعهپذیری دختران چیست
تهران (پانا) - یک روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به روز ملی دختر گفت با توجه به نقش و جایگاه دختران نیاز است که فرصتهای بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد تا در این فرصتها تجربه لازم را برای ایفای نقشهای آینده خود کسب کنند و مدرسه از بهترین جایکاهها برای جامعهپذیری دانشآموزان دختر است.
فاطمه قاسمزاده در گفتوگو با پانا در آستانه روز ملی دختر درباره اهمیت توجه به مطالبات دختران بهعنوان بخش مهمی از جامعه گفت: «در هر جامعهای باید به مطالبات، نیازها، خواستها و مشکلات همه گروههای جامعه توجه شود. طبیعی است اگر این نگاه بدون لحاظ تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد منجر به رعایت حقوق همه شهروندان از جمله دختران خواهد شد.»
این روانشناس کودک با بیان اینکه دختران، نیازها و مطالباتی دارند، افزود: «وظیفه همه نهادهای حاکم در کشور تحقق نیازها و مطالبات آنان است و در مسیر رشد دختران باید زمینه تحقق آنچه که برای یک زندگی سالم و بانشاط نیاز دارند، فراهم شود زیرا در نهایت منجر به امنیت روانی برای این گروه خاص میشود. بنابراین به عنوان شهروند باید حقوق آنها مورد توجه همه قرار گیرد.»
وی تاکید کرد: « دختران در خانواده، نعمت هستند و باید اجازه داد دختران متناسب با اقتضای سن خود، نقشها را انجام دهند و مهارتهایی که نیاز دارند را فراگیرند تا بتوانند از پس نقشهای خود در زندگی چه در محیطهای عمومی و چه در خانه، برآیند. لذا روز دختر بهانهای است که به مطالبات آنان بیشتر توجه شود.»
قاسمزاده تصریح کرد: «هرچه دختران از پختگی برخوردار باشند، فرصتهای بیشتری به آنها داده میشود و مهارتهای بیشتری کسب میکنند و به بلوغ فکری بیشتری خواهند رسید و این بلوغ در زندگی آنها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»
وی همچنین درخصوص توجه به دختران در مدرسه اظهار کرد: «مدرسه از نهادهای موثر در جامعهپذیری افراد بهویژه دختران به شمار میرود و آموزش و پرورش میتواند علاوه بر جامعهپذیر کردن دانشآموزان دختر، از این فضا برای تغییر دیدگاه جامعه نسبت به حضور دختران در فعالیتهای درون و بیرون از خانواده استفاده کند.»
ارسال دیدگاه