رئیس شورای شهر تهران:
بودجه ۵۰ هزار میلیاردی امسال شهرداری تهران در حال تحقق است
تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سهم ۴۵ درصدی توسعه حمل و نقل در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران از اولویت دو مبنای توسعه حمل و نقل و رفع آلودگی هوا در تدوین بودجه خبر داد.
مهدی چمران در نشست خبری با موضوع بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با بیان اینکه مسئله اساسی کشور ما در این روزها تنظیم بودجه سال آینده است، اظهار کرد: بودجه ریزی و برنامه ریزی برای سال آینده می تواند بسیاری از مسائل را روشن و ریل گذاری کند و مهمترین کاری که در سال انجام می شود، تنظیم و تصویب بودجه مبتنی بر برنامه است تا بتوان شهر را اداره کرد.
چمران با اعلام اینکه پیش از بودجه، برنامه چهار ساله توسعه شهرداری تهران تشریح شد، خاطرنشان کرد: چند مسئله و مشکل اساسی شهر احصا و بر اساس آن برنامه چهار ساله شهر تدوین شد؛ برشی از این چهار سال نیز در برش بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شده است.
وی با بیان اینکه ۷۸ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری برای بودجه سال آینده پیشنهاد شد، تأکید کرد: حرکتی انجام شد تا بتوان تحرکی را در سال آینده در شهر تهران ایجاد کرد و برنامه ها با امسال تمایز داشته باشد.
چمران با اعلام اینکه بودجه ۵۰ هزار میلیاردی امسال در حال تحقق است، یادآور شد: پیش بینی می شود رقمی بیش از این محقق شود که باید ببینیم در بخش عوارض و صدور پروانه های ساختمانی و یا وصول مطالبات دولتی و مردم، چه میزان بودجه محقق خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمیسیون برنامه و بودجه ۲ پیشنهاد و سناریو را پس از ارائه بودجه تنظیم کرد؛ اولین پیشنهاد تدوین بودجه با رقم ۷۵ هزار میلیارد تومان و دومین پیشنهاد تدوین بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی بود،کار اساسی ما این بود که از نظر بودجه و هزینه کرد به شهرداری فشار وارد کنیم تا با کمترین میزان اعتبارات، اقدامات لازم را انجام دهیم که البته در این میان، حقوق و دستمزد را نمی توان کاهش داد و باید پرداخت که رقم آن و میزان افزایش حقوق سال آینده در بودجه مشخص شده است.
چمران با بیان اینکه از بودجه نگهداشت شهر نیز نمی توان گذاشت و رقم آن بر اساس تورم افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: مابقی بودجه برای طرح های عمرانی و دیگر برنامه ها در نظر گرفته شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشخص شدن بودجه تمام معاونت های شهرداری، یادآور شد: به جز معاونت ها، برای گسترش و بروزرسانی فضای مجازی نیز برنامه ریزی صورت گرفت و تمام این موارد در بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شد و در راستای برنامه ریزی اساسی، ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافی به صورت اختصاصی برای حمل و نقل عمومی و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا تخصیص یافت.
وی افزود: برای شهرداری که بودجه ۷۸ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود، کار سختی است که با ۶۵ هزار میلیارد تومان، تمام بخش ها را اداره کند.
چمران با بیان اینکه ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه برای حمل و نقل پیش بینی شده بود، گفت: علاوه بر این ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز اضافه شد و رقم بودجه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسید و ۴۵ درصد از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داد.
وی تأکید کرد: بیشترین رقم از بودجه حمل و نقل به خرید اتوبوس اختصاص خواهد یافت؛ در بخش مترو نیز قرارداد خرید ۶۳۰ واگن منعقد و از سال ۹۶ تاکنون پیش پرداخت انجام نشده بود که اعلام شده توافقات لازم صورت گرفته و به محض اینکه پیش پرداخت انجام شود واگن ها تولید و مابقی اقدامات همچون مونتاژ در تهران انجام خواهد شد که حداقل ۱۸ ماه زمان خواهد برد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۵۳۰ واگن نیز غیرفعال بود که تعدادی وارد خط شده است، یادآور شد: مابقی واگن های در حال اورهال نیز به تدریج وارد خطوط مترو خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه شورا و شهرداری اقدامات حداکثری را در مورد مترو انجام دادند، تصریح کرد: تلاش ما این است که حداقل برای سال آینده سه هزار دستگاه را وارد کند و تعداد اتوبوس ها به پنج هزار اتوبوس برسد و با این تعداد اتوبوس، به تعدادی می رسیم که در سال ۹۶ تحویل داده بودیم.
چمران افزود: ما هزینه ها را آماده کردیم و امیدواریم سازندگان بتوانند بسازند؛ با دو سازنده قرارداد منعقد کرده ایم که سال آینده هزار دستگاه را برای پایتخت تأمین کند و هزار دستگاه نیز از دیگر سازندگان خریداری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه قرارداد تأمین هزار دستگاه اتوبوس را برای دستیابی به هوای پاک نیز منعقد خواهیم کرد، گفت: برای اتوبوس های وزارت کشور نیز ما پیش پرداخت را انجام دادیم اما تنها ۱۷۰ اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده است؛ گاهی در سطح شهر این اتوبوس های نو را می بینیم اما در جابجایی شهروندان ما تأثیر چندانی نداشته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پیش از این می گفتیم خود را به آب و آتش می زنیم اما امروز می گوییم که حتی برای یک اتوبوس هم سر و دست می شکنیم.
وی با بیان اینکه برای تبدیل موتورسیکلت های معمولی به موتورسیکلت های برقی نیز اقدام کرده ایم، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با یارانه ای که شهرداری، دولت و وزارت نفت پرداخت می کنند، موتورسیکلت های برقی و سوخت پاک را جایگزین کنیم که قرارداد آنها منعقد شده و امید می رود با انجام پرداخت ها، این وسایل تأمین شود.
چمران گفت: درخواستی که ما از رئیس پلیس راهور تهران داشتیم این بود که موتورسیکلت های کاربراتوری از سطح شهر جمع آوری شوند؛ چراکه آلودگی زیادی ایجاد می کنند.
وی با بیان اینکه امیدواریم خبرهای خوب تنها در حد خبر باقی نماند، تأکید کرد: امیدواریم بودجه عملیاتی شود و بتوانیم به برنامه پیش بینی شده خود برسیم.
چمران در پاسخ به سوال اصحاب رسانه درباره بودجه نوسازی بافت فرسوده گفت: باید برنامه های تشویقی برای بازسازی این بافت تدوین شود و شهرداری باید تسهیلگری کند.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برای سازمان نوسازی شهر تهران بودجه پیش بینی شده است ولی شهرداری خود یک خانه هم نمی سازد و با همکاری با سایر مجموعه ها اقدام به ساخت مسکن در کنار بافت فرسوده میکنند تا ساکنان جا به جا شوند.
وی تصریح کرد: بافت فرسوده فقط به دست شهرداری تهران نوسازی نمیشود فضایی باید ایجاد شود تا مردم بتوانند این بافت هارا نوسازی کنند و به دلیل شرایط اقتصادی شهروندان گاهی توانایی نوسازی ندارند و این عدم نوسازی در صورت وقوع زلزله منجر به وقوع فاجعه میشود.
چمران در پاسخ به سوال دیگری درباره ایمن سازی گفت: شهرداری موظف به صدور اخطار برای مقابله با ساختمانهای ناایمن است که این کار را آغاز کرده شده و ۳ ماه است اقدامات لازم پیش رفته است و برای ایمن سازی هم بودجه ای حدود ۵ هزار میلیارد تومان تدوین شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فکر می کنیم با حساب و کتابی که صورت گرفته این بودجه محقق شود، اظهار کرد: اینکه بودجه سال آینده محقق شود یا خیر، بر مبنای بودجه سال ۱۴۰۱ بود که تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان محقق شده و ممکن است حتی پنج هزار میلیارد تومان بیش از بودجه مصوب محقق شده باشد.
وی با طرح این پرسش که دولت چرا سهم خود را پرداخت نمی کند؟ یادآور شد: البته مواردی که امسال پرداخت شد، ارقام خوبی بود اما در مترو باید ۵۰ درصد سهم را دولت پرداخت کند که وزارت کشور اعلام کرده که با مشکل مالی مواجه شده است.
چمران با بیان اینکه ۸۰ درصد سهم خرید اتوبوس را دولت پرداخت می کند، گفت: ما خود را از دولت طلبکار می دانیم و موارد را دنبال می کنیم اما متأسفانه نمایندگان تهران در مجلس به اندازه اعضای شورای شهر آنچنان که باید از حقوق تهران دفاع نمی کنند و باعث می شود همواره طلبکار بمانیم.
رئیس شورا تصریح کرد: بودجه خوبی در بخش عمرانی پیش بینی شده و طرح هایی نیز از سوی معاونت فنی و عمرانی در نظر گرفته شده که بودجه برای سه طرح بزرگ امتداد بزرگراه یادگار امام، بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه شهید شوشتری است که نزدیک به هفت کیلومتر ابتدایی آن در حال آماده شدن است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرارداد تعدادی ون و مینی بوس منعقد شده است، یادآور شد: برخی خطوط اتوبوسرانی ما به اندازه کافی مسافر ندارد و به همین دلیل در مواردی خطوط اصلاح می شود و مینی بوس و ون برای کاهش معطلی مردم جایگزین خواهد شد.
وی ادامه داد: مینی بوس های ۲۵ نفره پیش بینی شده که قیمت آن کمتر از یک میلیارد تومان است و خریداری خواهد شد؛ در بخش ون نیز نوسازی انجام می شود.
چمران با بیان اینکه وسایل حمل و نقل عمومی به تدریج وارد می شود، تصریح کرد: در ایام عید ۴۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده خواهد شد و مشکل شماره گذاری برطرف و وارد ناوگان می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جذب نیروی انسانی در شهرداری، گفت: بر اساس قانون، ۵۰ درصد نیروهای بازنشسته جذب خواهند شد که در برنامه چهارم نیز باقی ماند اما اعلام کردیم که باید آزمون استخدامی برگزار شود و مورد نیاز شهرداری باشد.
وی تأکید کرد: جذب نیروی انسانی باید از سوی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی ریاست جمهوری نیز مورد موافقت قرار بگیرد؛ البته اعلام شد که برای اتوبوس و مترو، نیاز به نیروی جدید داریم و اعلام کردیم که در زمان جذب، موضوعات در شورا مطرح شود تا برآورد اعلام شده را به تصویب برسانیم و استخدام انجام شود.
چمران با تأکید بر اینکه مولدسازی شهری ارتباطی با مولد سازی دولت ندارد، گفت: برای مثال شهرداری در زمینی که در اختیار دارد با بخشی دیگر به صورت مشارکتی به ساخت و ساز می پردازد و در اختیار مردم قرار می دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه میزان بدهی شهرداری تهران مشخص است، یادآور شد: ما وقتی از شورا رفتیم، رقم بدهی را ۱۵ هزار میلیارد تومان و رقم طلب از دولت را نیز همین رقم اعلام کردیم اما دوستان گفتند که رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان است و رقم های احتمالی آینده را نیز حساب کرده بودند اما آماری در خصوص این رقم اعلام نکردند.
وی گفت: بدهی آنها در پایان دوره ۶۵ هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون نیز وجود دارد و اگر پرداخت نشود، جرایم آن باقی خواهد ماند؛ لذا اعلام کردیم ساختمان هایی که مورد نیاز شهرداری نیست، با قیمت اعلام شده از سوی کارشناسان قوه قضاییه به فروش برسد تا بدهی ها صفر شود؛ چراکه به نفع شورا و شهرداری خواهد بود و در ازای این تسویه بدهی، به میزان ۲ برابر تسهیلات دریافت خواهیم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در مواردی همچون نمایشگاه شهر آفتاب و یا شهروند به صورت مشارکتی عمل خواهیم کرد و نظر ما این است که اداره آنها از سوی بخش خصوصی باشد تا سودآورتر اداره شود.
وی در پایان گفت: ما ۴۵ درصد تورم داشتیم اما میزان عوارض ساختمانی که یک یا دو درصد کل هزینه ساختمان است، به طور میانگین ۲۵ درصد افزایش یافت.
ارسال دیدگاه