رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خبر داد؛
پذیرش دانشجو در دو رشته بینرشتهای در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از مهر ۱۴۰۲
تهران (پانا) - رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از پذیرش اولین دوره دانشجو در مقطع کارشناسیارشد دو رشته جدید بینرشتهای «مدیریت مناطق ساحلی» و «فناوری و کارآفرینی پایدار در منابع طبیعی» از مهر ماه ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مهدی قربانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران امروز یکشنبه در مراسم بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران، با اشاره به نقش ویژه این استاد فقید در ایجاد تشکیلات منابع طبیعی امروز کشور، یادآور شد: با پیگیریهای مجدانه استاد کریم ساعی در سال ۱۳۲۱ اداره جنگلبانی کشور تشکیل شد که نقش مهمی در منابع طبیعی کشور داشت. در حوزه آموزش در منابع طبیعی نیز با تلاش استاد ساعی، بخش جنگل در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران راهاندازی شد که نقش مهم آن در برنامههای آموزش منابع طبیعی در کشور روشن است.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود، با تاکید بر نقشآفرینی نهاد دانشگاه در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور گفت: دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان نخستین و مهمترین واحد آموزش عالی منابع طبیعی با تبعیت از سیاستهای دانشگاه تهران و با الهام از شعار دانشگاه تهران مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» تلاش میکند به عنوان مرجعیت علمی در حل چالشهای منابع طبیعی و محیط زیست کشور نقشآفرین باشد.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، به ملازمه مرجعیت دانشگاه برای حل چالشهای کشور با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم نافع در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید علم نافع تولید کنیم تا بتواند مسائل و چالشهای کشور را حل کند. بر همین اساس، با همکاری اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران رسالت و چشمانداز اصلی این دانشکده طراحی شده است.
قربانی افزود: برای تحقق این هدف، سرفصل دروس دو رشته جدید بینرشتهای در مقطع کارشناسی ارشد با عناوین «مدیریت مناطق ساحلی» و رشته «فناوری و کارآفرینی پایدار در منابع طبیعی» تدوین شده و پذیرش دانشجو در آنها از سال ۱۴۰۲ آغاز میشود.
وی با بیان اینکه راهاندازی رشته «فناوری و کارآفرینی پایدار در منابع طبیعی» با همکاری دانشکده کارآفرینی و دانشکده علوم فنون نوین بوده است، خاطرنشان کرد: باور داریم که حل چالشهای منابع طبیعی و محیط زیست کشور از طریق رویکردهای بینرشتهای قابل حل است؛ چرا که مسائل محیط زیست و منابع طبیعی، مسائلی پیچیده و چندوجهی است و نمیتوان آنها را به صورت بخشی حل کرد.
وی همچنین از بازنگری دروس رشتههای دانشکده منابع طبیعی در راستای چشمانداز تعریفشده برای این دانشکده خبر داد و افزود: در این بازنگری تلاش داریم که نمایندگان بخشهای اجرایی هم حضور داشته باشد تا بتوانیم برای نیازهای دستگاههای اجرایی و تحقیقاتی پاسخی بیابیم؛ که این مهم در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران در دانشکده منابع طبیعی پیگیری میشود.
استاد تمام دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با تاکید بر تعامل با سازمانهای مرتبط با حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، اظهار داشت: در راستای مرجعیت علمی دانشکده منابع طبیعی در کشور برای حل مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی تلاش کردیم تفاهمنامههایی با دستگاههای اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم و معتقدیم هر اندازه این تعاملات توسعه پیدا کند، ما میتوانیم راه حلهای خردمندانهتری برای حل مسائل محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشیم.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به شعار مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه تهران گفت: در همین راستا در تدوین برنامه هفتم توسعه، ۶۰ طرح با همکاری اعضای هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تهیه شده است که برای بررسی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر آمادگی دانشگاه تهران برای حل مسائل منابع طبیعی و محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: دانشکده منابع طبیعی به عنوان یکی از ذینفعان در حل چالشهای منابع طبیعی و محیط زیست کشور به عنوان تسهیلگر، این آمادگی را دارد که میزهای گفتوگوی مختلفی را برای پیدا کردن راهحلهای خردمندانه جهت حل چالشهای منابع طبیعی و محیط زیست کشور در پیش گیرد.
وی با بیان اینکه حل مسائل حوزه محیط زیست و منابع طبیعی از طریق تصویرسازی مشترک امکانپذیر خواهد بود، در پایان گفت: با همفکری همه ذینفعان تلاش کنیم تصویرسازی مشترکی از مسایل منابع طبیعی در ذهن همه ذینفعان شکل گیرد تا ما را در راه دستیابی به یک درک جمعی برای رفتن به سمت یک توافق جمعی یاری کند.
ارسال دیدگاه