سخنگوی شورای شهر تهران در گفتوگو با پانا اعلام کرد؛
سرانجام پلازای میدان امام خمینی(ره)؛ ورود خودروها زمانبندی میشود
تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران گفت طراحیهای قبلی برای میدان امام خمینی(ره) این بود که در مقابل ساختمان بلدیه پلازای شهری وجود داشته باشد و تاکید بر این بود که اتفاق خوبی است اما با مطالعاتی که انجام گرفت تردد و ترافیک سختی در خیابانهای اطراف ایجاد شده بود که قرار شد تردد خودرو در این میدان از بین نرود.
علیرضا نادعلی در گفتوگو با پانا درخصوص بازگشایی میدان امام خمینی و عبور دوباره خودروها در این مسیر گفت: «انسانمحور بودن فقط بستگی به این ندارد که یک شهروند پیاده همه جا تردد کند و مهم زیستپذیرتر شدن شهر برای انسان است و چنین نگاهی را یک نگاه انسانی میبینیم، در این میدان تاکید بر این است که تجربه اشتباهی که درباره میدان امام حسین(ع) و ۱۷ شهریور رخ داد مجددا توسط ما تکرار نشود. این به معنای صفر یا یک نیست و میتواند بین اینها طیفی از انتخابها و طراحیها باشد؛ کما اینکه دوره جدید با وجود مخالفت برخی دوستان به این نتیجه رسیدیم که پیادهراه ۱۷ شهریور نه تنها هیچ کمکی به ما نکرد، بلکه بسیاری از کسبه را در آن راسته دچار ضررهای هنگفت و غیر قابل جبران کرد و بخشی از اقتصاد این ناحیه را از بین برد؛ در حالی که یک گذرگاه تاریخی هم در دوره خودش حساب نمیشد.»
وی ادامه داد: «طراحیهای قبلی برای میدان امام خمینی(ره) این بود که در مقابل ساختمان بلدیه پلازای شهری داشته باشیم و تاکید داشتیم که اتفاق خوبی است اما با مطالعاتی که انجام گرفت تردد و ترافیک سختی در خیابانهای اطراف ایجاد شده بود، به این نتیجه رسیدیم که تردد خودرو را در دور میدان امام خمینی از بین نبریم، بلکه از تجربه دنیا استفاده کرده و برای تردد اتومبیلها زمانبندی ایجاد کنیم یعنی طوری طراحی کنیم که اولا تردد در دور میدان در ساعتهای عادی روز برقرار باشد که این بار ترافیکی را خیلی کم کرده و دوم از ساعتی به بعد تردد را فقط خاص شهروندان کنیم و در آنجا رویداد برگزار شود که این مرحله دوم قضیه است. مرحله اول این بود که پلازهای شهری باشد و مرحله دوم این بود که تردد اتومبیل را در دور میدان میسر کنیم ولی ساعتبندی کنیم و اتفاق سومی که شهرداری منطقه ۱۲ قول انجام آن را داد این است که باندی از خیابان مخصوص تردد در این نقطه محفوظ بماند و بقیه کاملا در اختیار پلازای شهری باشد.»
پیش از این قرار بود مسیرهای خودرو محور میدان امام خمینی حذف و این میدانگاه بهطور کامل به پیادهراه تبدیل شود. دو هفته پیش امیر یزدی، شهردار منطقه۱۲ از تغییر تصمیمات ترافیکی برای محدوده مرکزی شهر خبر داده و گفته است: «میدان امام خمینی(ره) در سال ۹۹ بر اساس مصوبات کمیتههای تخصصی سازمان حمل و نقل و ترافیک به پیادهراه تبدیل شده بود، پس از این رویداد در این میدان، جریان ترافیک از ضلع شمال حذف شد و در ضلع جنوب میدان به صورت دوطرفه عمل کرد. در این بین، دسترسی وسایل نقلیه از خیابان خیام و امام خمینی به فردوسی شمال سختتر شده بود؛ چراکه این وسایل در گذشته صرفاً با حرکت دور میدان، وارد فردوسی میشدند؛ ولی بعد از تغییر هندسی در سال ۹۹ باید وارد ضلع جنوب میدان، خیابان ناصرخسرو، کوچه پل، خیابان سعدی و دوباره وارد مسیر امیرکبیر میشدند تا به خیابان فردوسی دسترسی پیدا کنند.»
ارسال دیدگاه