زاکانی:‌ دعوت‌نامه سازمان بازرسی به شهرداری تهران نرسیده است

متروی تهران به ۱۰۰۰ واگن نیاز دارد/ ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای تبدیل موتورسیکلت‌ها پرداخت خواهد شد

تهران (پانا) - شهردار تهران در خصوص دعوت برخی مسئولان سابق در حوزه آلودگی هوا توسط سازمان بازرسی و دعوت شهرداری تهران گفت تاکنون دعوت‌نامه‌ای به شهرداری تهران نرسیده است.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی:‌ دعوت‌نامه سازمان بازرسی به شهرداری تهران نرسیده است

علیرضا زاکانی در حاشیه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در خصوص روند تلاش شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اینکه شهروندان درخصوص حل معضل آلودگی هوا از ما انتظار دارند اوج محبت آنهاست و ما هم وظیفه خدمت و نوکری مردم را داریم. این موضوع در هیات دولت طرح شد و رئیس جمهور نیز بحث مفصلی ناظر بر رسیدگی به این معضل بزرگ را که سالیان سال است به عنوان آلودگی هوا برای شهروندان آزار دهنده شده و برای آنها ایجاد تنگنا کرده است را داشتند.

وی افزود: پس از صحبت‌های رئیس جمهور خواهشی مبنی بر تشکیل گروه کاری را داشتم که بتوانیم با تشکیل این گروه، پاسخ معتبری را به معضل آلودگی هوا بدهیم. در این درخواست مطرح کردیم که وزیر کشور به عنوان متولی و سایر دستگاه‌ها همچون وزارت صنعت‌، معدن، تجارت، محیط زیست و شهرداری که دخیل در این موضوع هستند در جلسه کارگروه حضور داشته باشند و ورود موثری را داشته باشند.

وی ادامه داد: تصمیم در هیات دولت گرفته شد و وزیر کشور آقای وحیدی دعوت کردند که برای امروز مسئولان حوزه‌های ذیربط در دفتر کار ایشان برای بررسی موضوع و پیدا کردن راه حل موثر حضور پیدا کنند تا بتوانیم به این معضل پاسخ معتبری بدهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: آلودگی هوا به واسطه گازهای مضر و هم ذرات معلق ایجاد می‌شود که هر کدام راه حل‌های خود را دارد. با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت کنیم که این آسیب کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم شود. باید به گونه‌ای اقدام کنیم که در حوزه گازهای مضر به نتیجه خوب برسیم و حوزه ذرات معلق نیز کنترل موثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: آلاینده‌های متحرک و ثابت هر کدام نقشی در آلودگی هوا دارند که البته سهم آلاینده‌های متحرک بیشتر است که باید تدابیر موثری را در این حوزه اتخاذ کنیم.

زاکانی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: روز گذشته جلسه مفصلی داشتیم پیرامون حمل و نقل که بر روی آلاینده‌های هوا اثر مستقیم دارد. متاسفانه امروز در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم. لذا باید در نوسازی و بازسازی جدول زمانبندی دقیقی را دنبال کنیم تا خدمات رشد پیدا کند و شرایطی را ایجاد کنیم که هوای بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص دعوت برخی مسئولان سابق در حوزه آلودگی هوا توسط سازمان بازرسی و دعوت شهرداری تهران توسط این سازمان گفت: تا کنون دعوتنامه‌ای به شهرداری تهران نرسیده است.

وی در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای جایگزینی موتورها به موتوربرقی در تهران گفت: پنجشنبه گذشته در شهر مشهد همایشی داشتیم که معاونت‌های حمل و نقل کلانشهرهای کشور با بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان کار مشترکی را آغاز کرده تا برای شهر مشهد با 100 هزار موتورسیکلت برقی کار را آغاز کند.

وی تاکید کرد: برای تهران علاوه بر موتورسیکلت‌های برقی در تلاش هستیم در زمینه ون‌ها و تاکسی‌ها و توسعه آنها نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای تسریع را رقم بزنیم و حداقل 300 هزار موتورسیکلت کار را در تهران با اولویت به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل کنیم و نسبت به رفع آلودگی هوا در این بخش نیز کمک و خدمتی داشته باشیم.

پرداخت 30 تا 100 میلیون تومان تسهیلات برای تبدیل موتورسیکلت‌ها

وی تاکید کرد: حدود 6 ماه پیش اقدامی را با تبدیل 550 دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و انژکتوری به موتورسیکلت برقی با مقدمه اولویت برای کارمندان پست انجام دادیم که در یکی از شنبه‌های امید و افتخار رونمایی از این موتورسیکلت‌ها انجام خواهد شد. برای تبدیل موتورسیکلت‌ها بین 30 تا 100 میلیون تومان تسهیلات با توافق با بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان در قالب تفاهم‌نامه پرداخت خواهد شد.

نیاز متروی تهران به 1000 واگن

شهردار تهران در خصوص موضوع واگن‌های استیجاری نیز گفت: این موضوع در حال دنبال شدن است. هفت خط فعلی مترو تهران برای سرویس دهی مناسب نیازمند 2500 واگن هستند که در حال حاضر 1500 واگن داریم که بخش عمده آنها فرسوده هستند و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2550 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا نیز اعلام شد بخشی از آنها به واسطه فرسودگی دائم از سرویس دهی بیرون می‌روند و نیازمند تعمیر هستند. در حقیقت بالغ بر یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته و سال گذشته 175 دستگاه اتوبوس نوسازی شد و امسال نیز 152 دستگاه از طریق وزارت کشور به ناوگان شهر تهران اضافه شد. 640 دستگاه اتوبوس نیز قدرالسهم تهران از سوی وزارت کشور است که قدرالسهم شهرداری به وزارت کشور پرداخت شده که بخشی از آن دریافت و امیدواریم الباقی نیز تامین شود. ون‌ها نیز بخشی تحویل شده که در مسیر دریافت پلاک و سند هستند. قدرالسهم شهرداری تهران برای اتوبوس‌ها 20 درصد است و 80 درصد مابقی نیز توسط وزارت کشور و دولت پرداخت می‌شود اما بخشی از اتوبوس‌های خریداری شده همچون 175 دستگاه سال گذشته ملکی هستند که همه هزینه آن توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار