اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر تهران در آستانه تصویب نهایی

تهران (پانا) - تعدادی از مواد اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر در نود و پنجمین جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر تهران در آستانه تصویب نهایی

در جریان برگزاری نود و پنجمین جلسه شورا دستور دوم صحن به بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر اختصاص یافت و از سوی اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نود و پنجمین جلسه شورا با اشاره به اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر، اظهار کرد: این اساسنامه می تواند مسیر را برای ۱۹ اساسنامه دیگر مشخص کند. ما جلسات متعددی را در خصوص تشکیل این سازمان برگزار کرده ایم و نظرات کمیسیون های دیگر در مباحث لحاظ و سه وظیفه اصلی برای سازمان در نظر گرفته شد.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز درادامه بررسی این موضوع با اشاره به اینکه اساسنامه در حال بررسی دارای 20 ماده است اظهار کرد: بسیاری از این ماده ها در اساسنامه های دیگر بطور مشترک لحاظ شده که بررسی های ریزبینانه نیازمند استحقاق مدت زمان بیشتری برای کارشناسی های عمیق این مهم است.

سروری با اشاره به بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین که در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته افزود: بی تردید سرعت تغییر در فناوری‌های نوین در جهان بسیار بالاست و نمی‌توان با شرایط گذشته این تغییرات را مهار کرد. لذا سازمان فناوری‌های نوین زیر نظر شهردار تهران ایجاد خواهد شد تا بحث‌های دانش بنیان در شهرداری تهران و توسعه آنها با جدیت دنبال شود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر یک سازمان جدید است، خاطرنشان کرد: مفاهیم جدیدی در این سازمان به شهرداری تهران اضافه می شود و ۱۴ ماده اساسنامه آن به دیگر سازمان های شهرداری نیز تسری پیدا می کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در تذکری در این رابطه اظهار داشت: اگر اساسنامه فعلی بعنوان اساسنامه تیپ، مبنای بررسی های اعضای شورا لحاظ شود نخستین شرط آن این است که شهرداری تهران صراحتاً و کتبا اعلام کنند که همین اساسنامه بعنوان شاخص اصلی مطرح است چرا که در برخی موارد بوده که پس از بررسی ها و تغییر آن یا به عبارتی الگوگیری از این اساسنامه در تسری به اساسنامه های مشابه دیده شده که نظرات متفاوتی برای تغییر ساختار از سوی شهرداری به شورا ارسال می شود که این موضوع منجر به چندگانگی خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما نیاز داریم تا تمامی سازمانها و شرکت ها از قاعده یکسانی برخوردار شوند.

احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص اظهار کرد: برخی از سازمانها نیازمند وجود نمایندگان شورا بعنوان عضو در ارکان دارد و همین موضوع باعث می شود تا ابزارهای نظارتی قدرتمند تر شود.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در طرح پرسشی درباره موضوع مورد بررسی شورای شهر تهران اظهار داشت: مطابق بند 15 ذیل ماده 80 مجموعه قوانین تشکیل شوراها تصویب اساسنامه موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری تهران نیازمند موافقت وزارت کشور است اما در خصوص یک دستورالعمل در قانون وزارت کشور در این موضوع است که اعلام میکند که اساسنامه های تیپ بر پایه چه شاخص و مبناهایی باید عملیاتی شود لذا نظر و فرآیند تایید اساسنامه ها از سوی وزارت کشور انطباق شاخص های تعریفی است از این رو سوالی که مطرح است این است که آیا در بخش تیپ اساسنامه ها، شهرداری و کمیسیون مربوطه همسو بودن مفاد آن با موارد ابلاغی وزارت کشور منطبق کرده اند یا خیر؟

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پاسخ به این سوال اظهار کرد: آخرین ابلاغیه های وزارت کشور در خصوص نحوه سازماندهی و تدوین اساسنامه سازمان های شهرداری در این اساسنامه لحاظ شده حتی در مواردی با آیین نامه استخدامی سال 58 شورای انقلاب شهرداری تهران هم تطبیق داده شده است؛ لذا از نظر همسویی این اساسنامه با قوانین و مقررات نگرانی وجود ندارد.

لطف الله فروزنده با بیان اینکه این لایحه مستقل و برای سازمان فناوری های نوین ارائه شده است، یادآور شد: شورا ما را مکلف کرد که لایحه را یک ماهه ارائه دهیم اما به مدت چهار ماه معطل باقی مانده است؛ تقاضای ما این است که لایحه مصوب شود تا بتوانیم سازمان را سریعتر راه اندازی کنیم.

گفتنی است در ادامه جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بحث و بررسی در خصوص جزئیات تعدادی از مواد اساسنامه سازمان فناوری های نوین و نوآور شهر پرداختند و در نهایت با استماع و شور اعضای شورای ششم شهر تهران ماده های اول و دوم این اساسنامه به رای گیری گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید.

لازم به ذکر است بررسی دیگر مواد این اساسنامه به جلسات آینده شورای شهر تهران موکول شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار