افزایش اخذ خسارت حمل بار اضافه وسائل نقلیه باری در شهر تهران

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران اصلاحیه لایحه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسائل نقلیه باری در شهر تهران را به تصویب رساندند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۷۵۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش اخذ خسارت حمل بار اضافه وسائل نقلیه باری در شهر تهران

در جریان پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسائل نقلیه باری در شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.

در ابتدا مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این اصلاحیه گفت: این لایحه برای افزایش نرخ خسارت حمل بار اضافه وسایل حمل باری است که سال گذشته به تصویب شورای شهر رسید و موضوع از این قرار است؛ وسایل نقلیه که به دلیل بار اضافه موجب خسارت می شوند به وزارت راه و شهرسازی معرفی می شوند تا خسارت را پرداخت کنند.

شفیعی: شهرداری به دنبال کاهش خسارت به ابنیه شهری است

وی با بیان اینکه شهرداری در این خصوص به دنبال درآمدزایی نیست، ادامه داد: شهرداری به دنبال حذف اضافه باری است که به شهر تهران و ابنیه آسیب وارد می کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: پیشنهاد بنده این است که عدد بیشتر از ۲۵ درصد را برای دریافت خسارت درنظر بگیریم چرا که باید خسارت از افراد متخلف دریافت کنیم و این ۲۵ درصد پوشش خسارتی را که به وسایل حمل بار وارد می‌کند، ندارد.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسایل حمل بار در شهر تهران اظهار کرد: تناژ بالای وسایل حمل بار بعضا باعث بروز خسارات زیاد به پل‌ها و ابنیه‌های شهری می‌شوند که قبلا این مساله مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما از سال گذشته این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه متاسفانه به رغم توجه به این موضوع آمل برخورد جدی با این مشکل صورت نگرفته است گفت: ما معتقدیم باید با این متخلفان برخورد شود، به همین منظوز پیشنهادی را مطرح کرده ایم که بر اساس آن که ۵۰ درصد درآمدهای حاصل از این مصوبه صرف حمل و نقل عمومی و پنج درصد به پلیس داده شود. الباقی نیز جهت بهبود نگهداری ابنیه‌ها هزینه شود.

تشکری هاشمی با بیان این‌که میزان جریمه‌های در نظر گرفته شده از ۱۲ هزار تومان آغاز و تا ۲۷۰ هزار تومان، بسته به نوع کامیون یا کامیونت میباشد، تصریح کرد: این مبالغ به واقع به معنای شوخی است! چراکه به عنوان مثال یک بنکر دو تن اضافه بتن خواهد داشت که بیش از یک میلیون هزینه‌بار می‌گیرد اما ۱۲ هزار تومان جریمه می‌دهد !! به همین منظور پیشنهاد داده ایم که حداقل جریمه‌ها به جای ۲۵ درصد، ۴۰ درصد افزایش ‌یابد.

تشکری هاشمی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده با سازمان پایانه ها و معاونت‌های شهرداری تهران و اصلاح چند مورد از این لایحه گفت: در پیشنهاد اول افزایش دریافت خسارت در ارتباط با جداول مطرح شده همچنین درباره نحوه گرفتن جرایم پیشنهاداتی نیز مطرح شده است که به موجب آن از طریق حساب شهرداری به حساب خزانه واریز شود.

وی ادامه داد: در لایحه گفته شده بود که از دستگاه پز برای پرداخت خسارت عمل کنند ‌که این تبصره حذف شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: خسارتی که از این افراد دریافت می شود برای بهبود نگهداری ابنیه و توسعه حمل و نقل عمومی صرف می‌شود همچنین ۵ درصد هم پلیس راهور پرداخت می‌شود.

وی درباره جداول فعلی دریافت خسارت از وسایل حمل بارها، گفت: درحال حاضر برای وسایل حمل بار دو محور خسارت از ۷۰ هزار تومان تا ۱۳۳ هزار تومان، برای وسایل حمل باری که محور دوم قوی تر است، خسارت از ۲۶ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان و برای وسایل نقلیه ۸ چرخ جریمه از ۱۲ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان است.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه این افراد به ابنیه خسارت وارد کرده و باید متناسب با خسارتی که وارد کرده اند جریمه و خسارت پرداخت کنند گفت: پیشنهاد بنده افزایش ۴۰ درصدی دریافت خسارت است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسایل نقلیه باری در شهر تهران گفت: این لایحه ضمانت اجرایی ندارد و باید نقش پلیس بسیار پررنگ‌تر در این لایحه دیده شود.

وی بیان داشت: حتی اگر ضمانت اجرایی داشته باشد با این اعداد تعیین شده،۱۲هزار تومان و ۱۳هزار تومان قطعا بازدارنده نیست.خسارت پل‌های شهری و امکانات به دلیل اضافه‌بار بسیار زیاد است و این اعداد جبران‌کننده هزینه‌ها و خسارت نیست.

در ادامه جلسه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد سهم پلیس به ۱۰ درصد افزایش یابد و در کنار افزایش قیمت کار فرهنگی و تبلیغاتی صورت گیرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت به لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین و اخذ خسارت حمل بار اضافه وسائل نقلیه باری در شهر تهران رای موافق دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار