شعار «ما می‌توانیم» ما را به صدر جدول علمی جهان نزدیک کرد

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موفقیت‌های علمی صورت گرفته در کشور به برکت ظهور انقلاب اسلامی گفت کشور با شعار «ما می‌توانیم» از قعر جدول علمی جهان به صدر آن نزدیک شده است.

کد مطلب: ۱۲۵۹۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
شعار «ما می‌توانیم» ما را به صدر جدول علمی جهان نزدیک کرد

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به روز مهندس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مهندس اظهار داشت: حدود 33.4 درصد دانشجویان در رشته مهندسی تحصیل می کنند و این رقم پتانسیل بالایی برای رشد و تعالی کشور است.

وی ادامه داد: در قرون گذشته زمانی که دنیا و به ویژه اروپا رو به مهندسی و تکنولوژی آورد متاسفانه در کشور ما حکومت قاجار روی کار بود که زمینه ساز عقب ماندن کشور از رقابت شد. در دوران قاجار و پهلوی علاوه بر اینکه دچار عقب ماندگی شدیم بلکه به جایی رسیدیم که نیمی از خاک کشورمان از دست رفت.

چمران با تاکید بر اینکه علم و دانش زمینه ساز رشد و حرکت رو به جلوی دنیا شد، بیان داشت: امیر کبیر دارالفنون را پایه گذاری کرد ولی از آن نتوانستیم به درستی استفاده کنیم تا جایی که کشور ما مورد غارت برخی از کشورها به ویژه انگلیس قرار گرفت. از سوی دیگر حرکت مشروطیت شکل گرفت تا یک حکومت آزاد شکل بگیرد اما نهایتا حکومت مستبدی در سوم اسفندماه با حضور رضا پهلوی شکل گرفت و استبداد بیست ساله ای بر کشور حاکم شد و در ادامه آن با روی کار آمدن محمدرضا و انجام کودتای 28 مرداد کشور با سلطه همه جانبه آمریکا رو به رو شد. همه این عوامل باعث گردید تا کشور در رقابت علمی نسبت به دیگر کشور های جهان عقب بماند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ملی شدن صنعت نفت در کشور گفت: در آن زمان سپهبد رزم آرا طی سخنانی رسمی اعلام کرده بود که شما نمی توانید حتی یک روز آبادان را روشن نگاه دارید و تنها توانایی ما ساخت لوله است. متاسفانه حاکمیت این تفکر باعث عقب ماندن کشور شد اما با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جهش علمی در کشور شکل گرفت به گونه ای که ما از جایگاه بالای 50 رده جهانی به رده 14 آن دست یافتیم.

وی در ادامه سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و اذعان داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این بیانیه فرمودند که دانایی روی دیگر توانایی است.

مهدی چمران خاطر نشان کرد: دنیای غرب به برکت دانش به قدرت و ثروت رسید اما نتوانست آن را در راه شایسته استفاده کند و زمینه ساز جنگ های جهانی شد به گونه ای که ما هر روز شاهد جنگ افروزی جدید در دنیا هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هم اکنون ما به همت محققان و دانشمندان خود در جایگاه بالایی قرار داریم اما تا حدودی از قافله علم عقب هستیم و می بایست خود را به جایگاه های بالاتری برسانیم.

وی ادامه داد: کشور ما در سال های اخیر توانست در فن آوری هسته ای پیشرفت چشم گیری داشته باشد اما دشمنان با زور و تهدید می خواهند جلوی این پیشرفت را بگیرند. در چرخه سوخت هسته ای هم اکنون جز 13 کشور دنیا هستیم و توانسته ایم از این فن آوری در علوم مختلف مهندسی، کشاوری، پزشکی و ... بهره بگیریم.

چمران با بیان اینکه دشمن با به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای ما به دنبال متوقف کردن چرخه علمی کشور است بیان داشت که آنها بدانند چنین خوابی عملی نخواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه فن اوری فضایی ایران به پیشرفت های خیره کننده ای رسیده است و توانسته در بین پنج قدرت ماهواره ای جهان قرار گیرد. از سوی دیگر در مهندسی رباتیک، ساخت ابر رایانه ها ایران دارای جایگاه والایی در جهان است.

وی با بیان اینکه حدود 90 هزار محقق در کشور حضور دارند، اظهار داشت: ما با شعار «ما می توانیم» به این سطح از رشد علمی رسیده و از قعر جدول علمی جدول به صدر آن نزدیک شده ایم. ظرفیت های علمی - نظامی و موشکی ما خیره کننده است و ما به قدرت همین توان نظامی خود توانسته ایم در مقابل ابر قدرت ها به خوبی بیاستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به ظرفیت فن اوری مهندسی که هم اکنون کشورهای مختلف متقاضی استفاده از آن هستند، گفت: توجه به علوم مهندسی ما را به این جایگاه والا رسانده اما نباید به همین اکتفا کرد. می بایست فضا را برای کار مهندسان بیش از پیش باز کرد چرا که مهندسان ما نشان دادند حتی در زمان تحریم که امکان دسترسی به کتابخانه های جهان وجود نداشت خود پای کار آمده و اقدامات بزرگی را به انجام رساندند.

وی تاکید کرد: وقتی علم و دانش با مکتب در می آمیزد جهش ها سمت و سوی مناسب به خود می گیرند.

مهدی چمران با تاکید بر ضرورت ادامه دادن راه شهدای مهندس اظهار داشت: یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مهندسی که در دوران دفاع مقدس در قرارگاه ها اقدامات خیره کننده ای را به انجام می رساندند گرامی میداریم و بر این نکته تاکید داریم که می بایست عقب افتادگی های خود در حوزه علمی را جبران کنیم تا جایی که مردم دنیا برای استفاده از علم و فن آوری ما نیاز به آموختن زبان فارسی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار