موافقت شورای شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی
تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۱ موافقت کرد.
در جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی درسال ۱۴۰۱ شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
سیدجعفر تشکری هاشمی در ارتباط با این لایحه، گفت: در ادامه بررسی تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ و در اجرای بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ و با اصلاحات و الحاقات بعدی و با عنایت به ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۳۸۶ به شهرداری تهران اجازه داده می شود نسبت به اعمال نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ اقدام کنند.
وی ادامه داد: در تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در ماده ۲۴ لایحه آمده است: به شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران) اجازه داده میشود نسبت به افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد نسبت به نرخهای پایه مصوب سال ۱۴۰۰ اقدام کند و نرخ های جدید را بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به تاکسیها ابلاغ و ضمن نصب برچسبهای حاوی قیمتهای مصوب در تمام خطوط و تاکسیها بر حسن اجرای آن با جدیت اعمال نظارت کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تبصره ماده ۲۴ گفت: در این تبصره آمده که سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت ۲۲ لغایت ۶ بامداد را با اعمال ضریب افزایشی ۲۰ درصد نرخهای مصوب محاسبه و اعمال کند.
تشکری هاشمی به ماده ۲۵ لایحه اشاره کرد و گفت: در این ماده آمده است به شهرداری تهران اجازه داده میشود با استفاده از سامانههای هوشمند نسبت به محاسبه نرخ کرایه بر اساس سرعت متوسط حمل و نقل در معابر، توسط سامانه هوشمند مرکزی و اطلاعرسانی و اتصال آن به تمام سامانههای پرداخت الکترونیکی بر مبنای نرخ پایه فوقالذکر اقدام کنند.
وی به تبصره ماده ۲۵ اشاره کرد و گفت: در این تبصره آمده است شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) مجاز است پس از راهاندازی سامانه موضوع ماده در ساعات اوج ترافیک، نسبت به افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی به طور میانگین تا سقف ۳۰ درصد اقدام کند.
اعضای شورای شهر تهران در ماده ۲۵ پیشنهاد دادند به جای استفاده از کلمه اجازه داده میشود، از کلمه مکلف است استفاده شود و شهرداری در این ماده مکلف شود همچنین در ارتباط با سامانههای هوشمند مرکزی و اطلاعرسانی نیز سازمان تاکسیرانی مکلف شد طی یک بازه زمانی ۶ ماهه این سامانهها را راه اندازی کند.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در بررسی این ماده واحده تأکید کرد که چنانچه رئیس سازمان تاکسیرانی در بازه زمانی ۶ ماهه این کار را انجام ندهد برکنار شود.
در ادامه بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱؛ ماده ۲۶ این لایحه در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
تشکری هاشمی در رابطه با ماده ۲۶ خاطرنشان کرد: شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) مجاز است تا سقف ۸۰ درصد به نرخ کرایههای انواع تاکسیهای ارائه دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکتهایی که حسب تشخیص آن سازمان از تاکسیهای ارائهدهنده خدمات ویژه برخوردارند، اقدام کند. تعیین نرخ در این تاکسیها به وسیله تجهیزات محاسبه کرایه انجام و برچسب نرخ، مطابق با نرخ خودرو برای اطلاع شهروندان در داخل تاکسی نصب شود. سازمان تاکسیرانی موظف است در خصوص محاسبه و دریافت کرایه تاکسی از مسافران در این نوع تاکسی ها نظارت کافی را اعمال کنند.
وی همچنین درباره ماده ۲۸ تعیین نرخ کرایههای تاکسی گفت: به شهرداری تهران اجازه داده میشود نسبت به افزایش نرخ کرایه خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به طور متوسط ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد نسبت به نرخ مصوب سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ براساس دستورالعمل مصوب کارگروه ماده ۱۸ آییننامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزی مصوب ۱۳۸۷ اقدام کنند. همچنین در تبصره این ماده شهرداری تهران (سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) مجاز است پس از بررسی صلاحیت صدور پروانه تخصصی ارائه خدمات سرویس مدارس از تمام شرکتهای توزیع این خدمات، به میزان دو درصد از مبلغ قراردادهای شرکت مذکور با مدارس را بابت بهای خدمات ارائه داده شده به آنها دریافت کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در ماده ۲۸ تعیین نرخ کرایههای تاکسی در سال ۱۴۰۱ تأکید شده است که شهرداری تهران مجاز است برای مؤسسات و شرکتهایی (شرکت های تاکسیرانی خصوصی) که با موضوع حمل و نقل مسافر با خدمات هوشمند مسافر به منظور حمل و نقل مسافر درون شهری تقاضای فعالیت میکنند پروانه تخصصی حمل و نقل صادر کند و شرایط پذیرش و صدور پروانه بر اساس دستورالعمل خواهد بود که در چارچوب ضوابط و مقررات جاری به تصویب هیئت عامل سازمان تاکسیرانی خواهد رسید.
اعضای شورای شهر تهران در ادامه نرخ کرایه های انواع تاکسی و سرویس مدارس در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد تصویب کرد.
در جریان این جلسه مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص هوشمند سازی در پرداخت کرایه های تاکسی گفت: باید انعطاف در قیمتگذاری نرخ کرایه تاکسیها داشته باشیم که این مسأله ظرفیت هوشمندسازی تاکسیرانی را نشان خواهد داد.
وی افزود: انشاءالله برای سال آینده سامانه مربوطه ایجاد خواهد شد البته در حال حاضر QR کد در تاکسیها فعال است و مسافران میتوانند با استفاده از آن کرایههای خود را الکترونیکی بپردازند.
معاون شهردار تهران گفت: میخواهیم محاسبه کرایهها به این صورت باشد که برای راننده مدت زمان سفر و ترافیک لحاظ شود مانند تاکسیهای اینترنتی و علاوه بر نرخ پایه که به تأیید شورای شهر میرسد بسته به مدت سفر و ترافیک نرخ ترافیک تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه انعطافپذیری در نرخ کرایه تاکسی عادلانه است گفت: در تاکسیهای اینترنتی دامنه این تغییر ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است ولی ما آن را میخواهیم در تاکسیها به ۳۰ درصد محدود کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم در زمان ترافیک یا بارندگیها تاکسیها از سیستم خارج میشوند و دربستی مسافر میگیرند تا برایشان مقرون به صرفه باشد.
در ادامه مهدی چمران گفت: با این صحبتهای شما نرخ کرایه پس ۵۵ درصد افزایش مییابد و این عادلانه نیست.
شفیعی پاسخ داد: این بحث فنی دارد به صورت قطعی ۵۵ درصد اضافه نمیشود و متناسب سفر سقف ۳۰ درصد در نظر میگیریم.
چمران گفت: اگر این چنین باشد منطقی است ولی باید دید آیا سیستم مرکزی میتواند آن را کنترل کند و شرایط مانند تاکسیهای اینترنتی شود شخصی که سوار تاکسی شود باید بداند چقدر در شرایط پیشرو کرایه پرداخت کند در غیر اینصورت دعوای مسافر و راننده ایجاد میشود.
وی گفت: بنابراین انعطافپذیری در نرخ کرایه تاکسی مشروط به راهاندازی سیستم هوشمند باشد.
در این جلسه اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز در دفاع از لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده گفت: سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار تاکسی دارد که ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است.
وی با بیان اینکه میانگین سنی رانندگان بیش از ۵۵ سال است گفت: در این ایام که رانندگان با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می کند ما به کرایه در بخش تاکسی نیازمند هستیم.
وی با بیان اینکه پیش بینی شده که با توجه به قیمت بالای خودرو ، بیمه ، هزینه های زندگی و نگهداشت خودرو، به طور میانگین کرایه تاکسی ۲۵ درصد و در برخی خطوط تا سقف ۳۵ درصد افزایش یابد گفت: همچنین پیشنهاد شده که در هنگام شب کرایه تاکسی ۲۰ درصد افزایش یابد و این در حالی است که بهای خدمات به تاکسیرانان در حوزه صدور پروانه ، حکم خط و غیره نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: البته بر روی مسائل هوشمندسازی تاکید داریم به طوری که اگر رانندگان از خدمات هوشمند استفاده کنند پیش بینی ۷۰ درصد تخفیف در ارائه بها به خدمات آن شده است.
اسماعیل بگی در جریان رسیدگی به لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده در خصوص هوشمدسازی پرداخت کرایه تاکسی گفت: سه دسته کاربری عمده در تاکسیرانی داریم که تاکسی های خطی ، گردشی و ویژه را شامل می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در تاکسی های ویژه که مربوط به فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی هستند این سیستم هوشمند راه اندازی شده است، گفت: در مورد تاکسی های خطی کیو آر کد نصب کردیم که در سه نقطه تاکسی این برچسب ها نصب شده است که مسافر می تواند به محض ورود به تاکسی از طریق این کدها نرخ دقیق کرایه را متوجه شود.
وی افزود: در مورد تاکسی های تلفنی و گردشی با چند استارتاپ وارد مذاکرده شدیم که سامانه هوشمند ما را پوشش دهند.
وی در مورد چرایی عدم ارائه جدول کرایه ها به شورا گفت: در ۴ سال اخیراین جدول از تاکسیرانی درخواست نشده است اما حالا به واسطه حساسیت شورای جدید این جدول را آماده می کنیم و به کمیسیون حمل و نقل ارائه می شود.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم در جریان بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ گفت: در لایحه ذکر شود حداکثر افزایش ۳۵ درصد باید باشد. استفاده از «تا» به جای «حداکثر» جای اعمال سلیقه را باز میگذارد. اگر بنا نیست بیشتر از ۳۵ درصد افزایش پیدا کند از واژه حداکثر استفاده شود .این پیشنهاد به تصویب رسید.
او همچنین در ادامه تاکید کرد: نرخگذاری تاکسی با نرخگذاری مترو و اتوبوس متفاوت است،در نرخگذاری تاکسی بر لبه تیغ حرکت میکنیم و هر انحراف به ضرر مردم یا تاکسیرانان است. در نتیجه باید مصوبهای داشته باشیم که تفسیر و تنازع را تا حد ممکن کاهش دهیم.
امانی اضافه کرد: اعداد افزایشی باید در قالب جدول و به صورت کمی و مشخص باشد.هوشمندسازی آرزوی ما است و اتفاق خوبی است اما هنوز عملیاتی نشده و اجرای آن ابهاماتی دارد و تا آن زمان همه چیز کمی و مشخص باشد.
او همچنین در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مبنی بر راهاندازی سامانه هوشمند تاکسیرانی گفت:وقتی مدیرعامل میگوید هماکنون امکان راهاندازی آن وجود دارد چرا تا پایان سال مهلت بدهیم؟ ما در مصوبههای زیادی شهرداری را موظف کردیم اما خیلی از آنها عملیاتی نشد و هیچ مدیری هم بابت انجام ندادن مصوبه بازخواست نشده است.در نتیجه اگر الان امکان راهاندازی دارد،معطل نکنیم که باز مردم در ترافیک یا بارندگی گرفتار در صف تاکسی بشوند وتاکسیرانان هم به حق از صف بیرون بیایند یا مسافر دربستی بگیرند.
امانی همچنین در ادامه تاکید کرد: در مصوبه ما باید مستقیم شهرداری تهران را مورد خطاب قرار بدهیم و نه سازمان یا شرکت را. مهدی چمران،رییس شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع گفت که؛ باید این موارد اصلاح شود.
ارسال دیدگاه