مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست:

معضل ورود سگ‌های ولگرد به زیستگاه‌های کشور؛ نگران افزایش هاری هستیم

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ورود سگ‌های بدون صاحب به زیستگاه‌های حیات وحش را معضل عنوان کرد و گفت غذادهی به سگ‌ها یک معضل است.

کد مطلب: ۱۲۳۰۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معضل ورود سگ‌های ولگرد به زیستگاه‌های کشور؛ نگران افزایش هاری هستیم

شهاب‌الدین منتظمی امروز در نشستی خبری درباره معضل سگ‌های بلاصاحب اظهار کرد:‌ سگ‌های ولگرد و بلاصاحب معضل اصلی حیات وحش هستند زیرا برای تأمین غذا به مناطق مسکونی و زیست حیات وحش وارد می‌شوند و اکنون با مساله تولید جمعیت گرگاس مواجه هستیم که جابه‌جایی بیماری‌های مشترک موجب نگرانی است و به شدت نگران افزایش هاری هستیم در حالی که در سطح جامعه با برخورد احساسی و غذادهی به سگ‌های ولگرد مواجهیم که جامعه حیات وحش و انسانی را تهدید می‌کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت ذحیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان محیط زیست جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب نیست، گفت: وظیفه جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب بر عهده شهرداری‌ها است و این حیوانات یک آفت برای محیط زیست هستند. شاهد این بودیم که وقتی سگ‌های ولگرد از زیستگاه یوز دور شد یوزپلنگ‌ها دوباره به عرصه برگشتند. آنچه که در کریدورهای یوز با گشت های همکاران داریم شاهد رویت مجدد یوز هستیم. از دستگاه‌های متولی به ویژه وزارت کشور درخواست داریم که سریعتر تعیین تکلیف کنند. شهرداری نیز در بحث جمع‌آوری به وظیفه خود عمل کند.

وی ادامه داد: ما تحت هر شرایطی خارج از حوزه شهری با زنده گیری و رهاسازی حتی با عقیم‌سازی سگ‌ها مخالفیم. غذادهی به سگ‌ها یک معضل است. مدیریت سگ‌های بلاصاحب تابع دستورالعمل مصوب وزارت کشور است که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است و این وظیفه در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در خارج از شهرها بر عهده بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است و محیط زیست اجازه ورود به این موضوع را ندارد و در رابطه با سگ‌های بلاصاحب جرم‌انگاری نشده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست درباره صدور پروانه شکار و شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار گفت: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ پروانه‌ای صادر نشده و استان‌ها تمام تلاش خودشان را به کار می‌بندد و اما موضوع بحث معیشت است. استان تمام تلاشش را انجام می‌دهد اما متأسفانه همچنان لکه شکار غیر مجاز در فریدونکنار پابرجاست و در تلاشیم مدیریت انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار